IBPP4/443-69/13/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-69/13/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2013 r. (data wpływu 19 lutego 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2013 r. (data wpływu 23 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie produkcji nalewek z alkoholu etylowego, od którego akcyza została zapłacona jest:

* nieprawidłowe w części dotyczącej stwierdzenia, że gotowy wyprodukowany wyrób alkoholowy w postaci nalewek nie podlega opodatkowaniu akcyzą,

* nieprawidłowe w części dotyczącej wysokości kwot stanowiących wartość podatkowych znaków akcyzy,

* prawidłowe w części dotyczącej braku wymogu produkcji nalewek w składzie podatkowym,

* prawidłowe w części dotyczącej wymogu prowadzenia dokumentacji produkcyjnej wyrobów akcyzowych.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie produkcji nalewek z alkoholu etylowego, od którego akcyza została zapłacona.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 kwietnia 2013 r., będący odpowiedzią na wezwanie z dnia 10 kwietnia 2013 r. znak IBPP4/443-69/13/EK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Nalewki Wnioskodawcy (wiśniówka i orzechówka) zostały wpisane na listę produktów tradycyjnych Ministerstwa Rolnictwa. Ponadto Wnioskodawca informuje, że na wpis na ww. listę czeka malinówka. Wnioskodawca ma również zamiar złożyć wnioski o wpis na listę produktów tradycyjnych kilka innych rodzajów nalewek (smorodinówka, dereniówka, tarniówka, śliwówka, z kwiatu i owoców czarnego bzu).

W związku z powyższym ma zamiar produkować i sprzedawać nalewki. Do produkcji nalewek zamierza wykorzystywać zakupiony w sklepie, hurtowni lub u producenta alkohol etylowy z zapłaconą akcyzą oraz owoce własne. Rzeczywista objętościowa moc alkoholu wyprodukowanych przez Wnioskodawcę nalewek będzie wynosiła 35-40%.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

kod CN produkowanego produktu to: 2208 - Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu < 80% oj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe (z wył. preparatów alkoholowych złożonych, w rodzaju stosowanych do produkcji napojów),

2.

kwota akcyzy przypadająca do zapłaty od wyprodukowanego wyrobu nie jest wyższa od wartości akcyzy zawartej w spirytusie nabytym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy wyżej opisana produkcja nalewek musi odbywać się w składzie podatkowym.

2.

Czy wyżej opisany gotowy wyrób podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

3.

Czy w związku z opisaną produkcją nalewek należy prowadzić dokumentację produkcyjną wyrobów akcyzowych.

4.

Jaki jest koszt banderol.

Wnioskodawca uważa, iż:

1.

wyżej opisana produkcja nalewek nie musi odbywać się w składzie podatkowym,

2.

wyżej opisany gotowy wyrób "nalewka" nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, gdyż wykonany jest z alkoholu zakupionego z opłaconą akcyzą,

3.

opisana produkcja nalewek wymaga prowadzenia dokumentacji, gdyż nalewki powinny mieć naklejone banderole, które podlegają ścisłej ewidencji.

4.

koszt banderol będzie wynosił 100 zł/1000 szt.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe w części dotyczącej stwierdzenia, że gotowy wyprodukowany wyrób alkoholowy w postaci nalewek nie podlega opodatkowaniu akcyzą,

* nieprawidłowe w części dotyczącej wysokości kwot stanowiących wartość podatkowych znaków akcyzy,

* prawidłowe w części dotyczącej braku wymogu produkcji nalewek w składzie podatkowym,

* prawidłowe w części dotyczącej wymogu prowadzenia dokumentacji produkcyjnej wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 18 załącznika nr 1 wymieniono pod kodem CN 2208 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje alkoholowe.

Jednocześnie kod CN 2208 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje alkoholowe wymieniono w poz. 18 załącznika nr 2 ustawy, który to załącznik stanowi "Wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja musi odbywać się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie rady 92/12/EWG".

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

W myśl art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1.

wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2.

wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3.

napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Produkcją alkoholu etylowego, zgodnie z art. 93 ust. 2 ustawy, jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

Stosownie natomiast do art. 93 ust. 3 ustawy, podstawą opodatkowania alkoholu etylowego jest liczba hektolitrów alkoholu etylowego 100% vol. w temperaturze 20°C zawartego w gotowym wyrobie.

Stawka akcyzy na alkohol etylowy wynosi 4960,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie (art. 93 ust. 4 ustawy).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych.

Zgodnie zaś z art. 10 ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Odnosząc powyższe do zdarzenia przyszłego należy zauważyć, iż czynność dokonywana przez Wnioskodawcę tj. produkcja nowego wyrobu akcyzowego w postaci nalewek z wykorzystaniem alkoholu etylowego z zapłaconą akcyzą mieści się w zakresie art. 93 ust. 2 ustawy tj. czynność ta stanowi produkcję napoju alkoholowego w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym u Wnioskodawcy z tytułu czynności produkcji wyrobu alkoholowego będzie powstawał obowiązek podatkowy.

W tym miejscu należy jednakże zwrócić uwagę na dwa przepisy:

Pierwszy to art. 21 ust. 8 ustawy, który stanowi, iż kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania składników będących wyrobami akcyzowymi.

W myśl natomiast art. 47 ust. 1 pkt 1 produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Stosownie do powyższego stwierdzić należy, iż w stosunku do produkowanych przez Wnioskodawcę wyrobów alkoholowych w postaci nalewek powstaje obowiązek podatkowy. Jednakże z uwagi na art. 47 ust. 1 pkt 1 produkcja ta nie musi być prowadzona w składzie podatkowym.

Tym samym produkcja (wytwarzanie) nalewek alkoholowych o kodzie CN 2208 z wykorzystaniem alkoholu etylowego, od którego akcyza została zapłacona na wcześniejszym etapie obrotu, dokonywana przez Wnioskodawcę podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Jednocześnie w związku z faktem, iż w niniejszej sprawie kwota akcyzy zapłacona od nabytych wyrobów akcyzowych (alkoholu etylowego) jest równa lub wyższa od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, Wnioskodawca w myśl art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy nie musi prowadzić tej produkcji w składzie podatkowym. Wnioskodawca, w związku z powyższym nie będzie zatem zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego od wytworzonych wyrobów, co nie zmienia jednak faktu, że produkcja wyrobu akcyzowego (nalewki o kodzie CN 2208), w myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu. Nie generuje ona jednak w sprawie będącej przedmiotem wniosku kwoty akcyzy do zapłaty. Tym samym mimo, iż od gotowego wyrobu Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego, nie można podzielić jego stanowiska, że wyprodukowany gotowy wyrób nie podlega opodatkowaniu akcyzą.

Jednocześnie stosownie do powyższego należy podzielić stanowisko Wnioskodawcy, iż produkcja nalewek (czyli alkoholu etylowego o kodzie CN 2208) wymagać będzie prowadzenia odpowiedniej dokumentacji na podstawie której możliwe będzie stwierdzenie, że kwota akcyzy zapłaconej od nabytych wyrobów alkoholowych zużywanych do produkcji innych wyrobów alkoholowych jest równa lub wyższa od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów alkoholowych.

Zgodnie art. 114 ustawy, obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy, gdzie w pozycji 6 wymieniono alkohol etylowy o kodzie CN 2208.

Na podstawie art. 116 ust. 1 pkt 5 ustawy obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na zarejestrowanym zgodnie z art. 16, podmiocie będącym podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5.

W myśl art. 117. ust. 1 ustawy, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, przed przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych lub dokonaniem ich sprzedaży.

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy (art. 117 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 125 ust. 1 pkt 5 ustawy podatkowe znaki akcyzy otrzymuje zarejestrowany, zgodnie z art. 16, podmiot będący podmiotem dokonującym produkcji, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5.

Zgodnie z art. 131 ust. 10 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, określił w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia ewidencji znaków akcyzy i jej wzór, sposób przewozu i przechowywania znaków akcyzy oraz sposób sporządzania protokołu i jego wzór, mając na celu zapewnienie odpowiedniej kontroli nad wydanymi znakami akcyzy.

Stosownie do § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2013 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 56) w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy podmioty obowiązane do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy oraz podmiot prowadzący skład podatkowy na terytorium kraju, któremu właściciel wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy, przekazał banderole w celu naniesienia ich na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe będące jego własnością, prowadzą ewidencję wydanych, wykorzystanych do naniesienia, uszkodzonych, zniszczonych, utraconych oraz zwróconych banderol, zwaną dalej "ewidencją".

Wzór ewidencji prowadzonej przez podmioty obowiązane do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy określa załącznik nr 14 do rozporządzenia.

Z kolei wzór protokółu, o którym mowa w § 13 ust. 1 rozporządzenia, określa załącznik nr 17 do rozporządzenia.

Natomiast zgodnie z § 7 pkt 1 ww. rozporządzenia wysokość kwot stanowiących wartość banderol podatkowych wpłacanych w celu ich otrzymania określa załącznik nr 8 do rozporządzenia. Zaś zgodnie z § 7 pkt 2 wysokość kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wytworzenia banderol podatkowych określa załącznik nr 9 do rozporządzenia.

W załączniku nr 8 w tabeli nr 2, który dotyczy importowanych, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i wyprodukowanych na terytorium kraju wyrobów spirytusowych, zamieszczone zostały wysokości kwot stanowiących wartość banderol podatkowych w złotówkach w zależności od pojemności opakowania jednostkowego w litrach. I tak wartość banderol do pojemności 0,2 litra włącznie wynosi 0,5 zł, natomiast powyżej 0,2 litra wynosi 0,85 zł.

Natomiast w załączniku nr 9 w tabeli nr 2 zamieszczone zostały wysokości kwot wpłacanych na pokrycie kosztów wytworzenia banderol w arkuszach oraz banderol pokrojonych (wymiar banderoli w mm) za 1000szt. w zł. Według tej tabeli wysokość kwot wpłaconych na pokrycie kosztów wytworzenia banderol o wymiarach 50x12 w arkuszach za 1000 szt. wynosi 14,26 zł, a banderoli pokrojonych 19,81 zł. Zaś przy wymiarze 90x16 dla banderol w arkuszach kwota wynosi 24.24 zł, a dla banderol pokrojonych 29.43 zł za 1000 szt.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za:

* nieprawidłowe w części dotyczącej stwierdzenia, że gotowy wyprodukowany wyrób alkoholowy w postaci nalewek nie podlega opodatkowaniu akcyzą,

* nieprawidłowe w części dotyczącej wysokości kwot stanowiących wartość podatkowych znaków akcyzy,

* prawidłowe w części dotyczącej braku wymogu produkcji nalewek w składzie podatkowym,

* prawidłowe w części dotyczącej wymogu prowadzenia dokumentacji produkcyjnej wyrobów akcyzowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl