IBPP4/443-689/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-689/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2009 r. (data wpływu 25 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących zakup towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. "Modernizacja laboratoriów Wydziału Chemicznego i Wydziału Mechaniczno-Technologicznego oraz modernizacja auli Wydziału Elektrycznego Politechniki " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących zakup towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. "Modernizacja laboratoriów Wydziału Chemicznego i Wydziału Mechaniczno-Technologicznego oraz modernizacja auli Wydziału Elektrycznego Politechniki".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizował w okresie od października 2007 r. do kwietnia 2009 r. projekt pt. "Modernizacja laboratoriów Wydziału Chemicznego i Wydziału Mechaniczno-Technologicznego oraz modernizacja auli Wydziału elektrycznego Politechniki". Projekt polegał na modernizacji auli (prace budowlane), laboratoriów (prace budowlane) i wyposażeniu ich w specjalistyczny sprzęt (zakup środków trwałych). Inwestycja ta finansowana była całkowicie ze środków własnych Uczelni. Projekt będzie podlegał refundacji środkami pochodzącymi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w wysokości 85%. Wnioskodawca otrzymywał od firm zewnętrznych faktury VAT za dostawy towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu z podatkiem VAT naliczonym. W ramach projektu zakupiono środki trwałe powyżej 15.000 zł, od których dokonywane są odpisy amortyzacyjne.

Zakupione środki trwałe zostały oddane do użytkowania jednorazowo, na podstawie dokumentu "druk OT", tj. przyjęcie środka trwałego. W trakcie realizacji projektu zakupiono:

* urządzenie do napawania (1 szt.) o wartości 38.356,80 zł (w tym podatek VAT), który przyjęto do użytkowania w lutym 2008 r.,

* stanowisko do automatycznego spawania i napawania (1 szt.) o wartości 54.980,89 zł (w tym podatek VAT), który przyjęto do użytkowania w lutym 2008 r.,

* detektor paskowy do dyfraktometru (1 szt.) o wartości 136.945 zł (w tym podatek VAT), który przyjęto do użytkowania w grudniu 2008 r.

W ramach projektu dokonano modernizacji auli i laboratoriów o wartości powyżej 15.000 zł, które to wydatki zaliczono do środków trwałych jako podwyższenie wartości budynku (nieruchomości), od których nie są dokonywane odpisy amortyzacyjne. Odpisy amortyzacyjne. Odpisy amortyzacyjne od środków trwałych powyżej 15.000 zł nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, stanowią jedynie koszty w rozumieniu przepisów prawa bilansowego. Środki trwałe zakupione do realizacji projektu od października 2007 r. do nadal służą wyłącznie czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem VAT (usługi edukacyjne). Wnioskodawca wskazał, że odpisy amortyzacyjne od środków trwałych zakupionych w ramach projektu nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 w związku z czym brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym pozostawał w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Natomiast od środków trwałych w postaci budynków nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Te środki trwałe podlegają tylko umorzeniu. Umorzenie budynków nie stanowi kosztów w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości i w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym. W związku z tym nie dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od budynków pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Ponadto dotacja na realizacje projektu, którą Wnioskodawca otrzyma z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego jest wolna od podatku dochodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony z faktur dokumentujących zakup towarów i usług niezbędnych do realizacji projektu, który służy do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma on możliwości obniżenia podatku należnego VAT o kwoty podatku VAT naliczonego wynikających z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w trakcie realizowanego projektu, ponieważ aby dokonać odliczeń musi zaistnieć bezsporny związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W przypadku realizowanego projektu związek taki nie istnieje ponieważ jest on związany wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT (usługi edukacyjne).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 powołanego załącznika ustawodawca wymienił usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80).

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Modernizacja laboratoriów Wydziału Chemicznego i Wydziału Mechaniczno-Technologicznego oraz modernizacja auli Wydziału Elektrycznego Politechniki". Projekt polegał na modernizacji auli (prace budowlane), laboratoriów (prace budowlane) i wyposażeniu ich w specjalistyczny sprzęt. Zakupione przez Wnioskodawcę urządzenia specjalistyczne oraz wydatki na modernizację auli i laboratoriów zaliczono do środków trwałych. We wniosku wskazano, iż środki trwałe zakupione do realizacji projektu służą wyłącznie czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem VAT (usługi edukacyjne). W treści wniosku Wnioskodawca wskazał, że w przypadku realizowanego projektu bezsporny związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi nie istnieje ponieważ jest on związany wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku (usługi edukacyjne).

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Tym samym nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikające z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. organ pragnie zauważyć, iż cytowany powyżej przepis art. 86 ustawy reguluje w sposób jednoznaczny podstawową zasadę odliczania podatku naliczonego. Przepis ten w sposób precyzyjny wskazuje, iż zakupy muszą być wykorzystywane w działalności opodatkowanej wprost. Tylko w przypadku spełnienia podstawowego warunku wynikającego z uregulowań art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uzasadnione jest analizowanie przepisów art. 88 ww. ustawy ograniczających lub precyzujących prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego. Zatem w omawianej sytuacji fakt, iż poniesione przez Wnioskodawcę w okresie od października 2007 r. od kwietnia 2009 r. wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu nie stanowią kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, pozostaje bez znaczenia. Wnioskodawca bowiem jednoznacznie wskazał, iż zakupy te służą do wykonywania czynności zwolnionych. Jednocześnie należy wskazać, iż przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 oraz art. 88 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług został uchylony z dniem 1 grudnia 2008 r. ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320). Oznacza to, że od 1 grudnia 2008 r. przy ocenie prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego nie będzie mieć znaczenia okoliczność zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl