IBPP4/443-682/10/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-682/10/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającegoz faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu w ramach działania 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu w ramach działania 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca realizuje Lokalną Strategię Rozwoju w ramach Osi IV Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Stowarzyszenie będzie korzystać z dotacji w ramach działania 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013. W ramach tych działań Wnioskodawca będzie mógł finansować następujące koszty: utrzymanie swojego biura (koszty najmu, mediów, telefonów, koszty personelu, zakup materiałów biurowych i papierniczych, wyposażenie biura w sprzęt biurowy (meble, komputery), koszty obsługi księgowej, koszty nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla potencjalnych beneficjentów innych działań Osi IV z terenu objętego działaniem Stowarzyszenia LGD oraz koszty działań promocyjnych dot. możliwości pozyskania środków z Osi IV PROW 2007-2013 wśród wymienionych wyżej podmiotów. Ponadto Wnioskodawca będzie mógł finansować projekty współpracy z innymi podobnymi instytucjami dotyczące wymiany doświadczeń, np. w formie wizyt studyjnych, szkoleń (koszty transportu, noclegów, wyżywienia, ubezpieczenia OC, NNW, KL, wynagrodzeń personelu, zakupu materiałów biurowych).

Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwolnienie przedmiotowe).

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, jedynie działalność statutową, której rozmiar jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w ww. przepisie ustawy o ptu. Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT-7. Celem projektu realizowanego przez Wnioskodawcę będzie zapewnienie funkcjonowania Lokalnej Grupy Działania, która będzie pełnić funkcje lokalnej instytucji grantodawczej I stopnia dla innych podmiotów z terenu objętego jej działaniem (gminy, stowarzyszenia, przedsiębiorcy, rolnicy, instytucje kultury). LGD będzie nieodpłatnie prowadziła szkolenia i usługi doradcze oraz zachęcała działaniami promocyjnymi do składania wniosków o dofinansowanie projektów w działaniu 4.1 PROW.

Następnie LGD będzie przeprowadzała postępowania konkursowe i wskazywała te projekty, które najlepiej wpisują się w przyjęta dla danej LDG Lokalną Strategię Rozwoju. Umowy o dofinansowanie ww. projektów i rozliczenia finansowe będą juz prowadzone przez inne instytucje, tj. organy administracji rządowej (ARiMR) i samorządowej szczebla wojewódzkiego (SBRR). Sama LGD będzie jedynie mogła realizować projekty współpracy z innymi LGD dot. wymiany doświadczeń. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów projektu LGD będzie świadczyła nieodpłatnie, zakupione w wyniku realizacji projektu środki pozostaną wyłączna własnością Stowarzyszenia i będą wykorzystywane jedynie na potrzeby stowarzyszenia LGD. Zakres nieodpłatnych usług szkoleniowych, doradczych i promocyjnych nie przekroczy kwoty 50 tys. zł rocznie.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów. Działalność LGD związana z realizacją ww. projektów nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług. LGD nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi ptu (VAT), bowiem Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy Unii Europejskiej (działanie 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013).

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje Lokalną Strategię Rozwoju w ramach Osi IV Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Stowarzyszenie będzie korzystać z dotacji w ramach działania 4.2 i 4.3 PROW 2007-2013. W ramach tych działań Wnioskodawca będzie mógł finansować następujące koszty: utrzymanie swojego biura (koszty najmu, mediów, telefonów, koszty personelu, zakup materiałów biurowych i papierniczych, wyposażenie biura w sprzęt biurowy (meble, komputery), koszty obsługi księgowej, koszty nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla potencjalnych beneficjentów innych działań Osi IV z terenu objętego działaniem Stowarzyszenia LGD oraz koszty działań promocyjnych dot. możliwości pozyskania środków z Osi IV PROW 2007-2013 wśród wymienionych wyżej podmiotów. Ponadto Wnioskodawca będzie mógł finansować projekty współpracy z innymi podobnymi instytucjami dotyczące wymiany doświadczeń, np. w formie wizyt studyjnych, szkoleń (koszty transportu, noclegów, wyżywienia, ubezpieczenia OC, NNW, KL, wynagrodzeń personelu, zakupu materiałów biurowych).

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT-7. Celem projektu realizowanego przez Wnioskodawcę będzie zapewnienie funkcjonowania Lokalnej Grupy Działania, która będzie pełnić funkcje lokalnej instytucji grantodawczej I stopnia dla innych podmiotów z terenu objętego jej działaniem (gminy, stowarzyszenia, przedsiębiorcy, rolnicy, instytucje kultury). LGD będzie nieodpłatnie prowadziła szkolenia i usługi doradcze oraz zachęcała działaniami promocyjnymi do składania wniosków o dofinansowanie projektów w działaniu 4.1 PROW.

Wszelkie świadczenia dla beneficjentów projektu LGD będzie świadczyła nieodpłatnie, zakupione w wyniku realizacji projektu środki pozostaną wyłączna własnością Stowarzyszenia i będą wykorzystywane jedynie na potrzeby stowarzyszenia LGD. Zakres nieodpłatnych usług szkoleniowych, doradczych i promocyjnych nie przekroczy kwoty 50 tys. zł rocznie.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi ptu (VAT).

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a ponadto dokonane w ramach realizacji projektu zakupy nie będą miały żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego działania.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl