IBPP4/443-682/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-682/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2009 r. (data wpływu 24 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 lipca 2009 r. (data wpływu 16 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT od nakładów inwestycyjnych poniesionych w związku z realizacją projektu pod nazwą "Rozwój elektronicznych usług publicznych." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT od nakładów inwestycyjnych poniesionych w związku z realizacją projektu pod nazwą "Rozwój elektronicznych usług publicznych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 lipca 2009 r. (data wpływu 16 lipca 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr z dnia 7 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Uchwałą nr 2336/201/III/2008 z dnia 2 października 2008 r. Zarząd Województwa Ś. dokonał wyboru projektów kwalifikujących się do dofinansowania w zakresie działania 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych RPO W 2007 - 2013. Wśród wybranych projektów znajduje się projekt Miasta. "Rozwój elektronicznych usług publicznych" współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju. Bezpośrednim beneficjentem projektu, podmiotem zamawiającym oraz finansującym inwestycję jest Miasto.

Beneficjentami pośrednimi będą: mieszkańcy Miasta., przedsiębiorcy prowadzący działalność na terenie objętym projektem, potencjalni inwestorzy, pracownicy Urzędu Miasta. oraz organy administracji wyższego szczebla. Projekt inwestycyjny "Rozwój Elektronicznych usług publicznych" realizuje dobro publiczne i przyczynia się do budowy społeczeństwa informacyjnego oraz obywatelskiego. Poprzez wykorzystanie nowoczesnych technik informatycznych projekt umożliwi świadczenie usług publicznych drogą elektroniczną i usprawni zarządzanie w administracji publicznej. Projekt wpłynie na zwiększenie efektywności działania administracji publicznej, poszerzy dostępność podstawowych usług publicznych, w tym także w takich obszarach jak finanse, przedsiębiorczość, inwestycje, edukacja, zdrowie, kultura, itp. Projekt realizowany będzie w siedzibie Beneficjenta oraz w Urzędzie Stanu Cywilnego jednak będzie oddziaływać na obywateli i przedsiębiorstwa na terenie całego Miasta.

Projekt obejmuje zakup sprzętu i oprogramowania, które zostaną umieszczone w budynkach należących do beneficjenta projektu. Zakres projektu "Rozwój Elektronicznych usług publicznych." obejmuje stworzenie teleinformatycznego środowiska dla świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną oraz działania analityczne i organizacyjne związane z przygotowaniem beneficjenta do efektywnego wdrożenia tego środowiska.

Na środowisko zbudowane w ramach projektu składać się będą urządzenia teleinformatyczne oraz oprogramowanie. Część programową Projektu stanowić będzie Oprogramowanie Komponentu Komunikacyjnego. Oprogramowanie wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą sprzętową, tworzyć będą Platformę Teleinformatyczną e-Urząd. W zakresie funkcjonalności Portalu e-Usług Publicznych projekt zakłada przyłączenie systemu.

Wymieniona tu funkcjonalność będzie dopełniona wdrożeniem Biuletynu Informacji Publicznej, poprzez zakup właściwych modułów do realizacji zadań celowych BIP. W ramach projektu zostanie też wdrożony podpis elektroniczny dla urzędników podejmujących (sygnujących) decyzje administracyjne. W celu pełnego wdrożenia obsługi podpisu elektronicznego, obok Systemu Automatycznej Weryfikacji Podpisu Elektronicznego konieczne będzie stworzenie warunków technicznych do składania podpisu w formie elektronicznej.

Oznacza to, iż w ramach projektu zostaną zakupione i zainstalowane czytniki kart elektronicznych oraz karty elektroniczne dedykowane do bezpiecznego podpisu elektronicznego.

W trakcie realizacji projektu, zostaną również przeprowadzone szkolenia użytkowników, ukierunkowane na zrozumienie zasad funkcjonowania oraz obsługi systemu wspomagania zarządzania w administracji publicznej, jako nowego narzędzia pracy.

W ramach projektu zostanie zakupiony sprzęt: Komponent Komunikacyjny, którego główną rolą będzie komunikacja z Portalem e-Usług Publicznych - w celu elektronicznej obsługi Klienta Urzędu. Komponent Komunikacyjny w szczególności składać się będzie z następujących elementów: Moduł Wymiany Danych, Elementy Systemu Bezpieczeństwa, Moduł Formularzy Elektronicznych, Komponent Systemu Płatności Elektronicznych, Urządzenie HSM, Elektroniczna Skrzynka Podawcza, Lokalny Komponent Brokera Integracyjnego. Uruchomienie systemu, wymaga rozbudowy infrastruktury technicznej Urzędu Miasta. Należy przez to rozumieć zakup odpowiedniego wyposażenia sprzętowego gwarantującego powodzenie Projektu: sprzęt komputerowy, wyposażenie stanowisk pracy (zestawy do podpisu elektronicznego, skanery, czytniki kodów paskowych), Komponent Komunikacyjny, sprzęt sieciowy (Router (IPsec VPN)) Wartość zadania inwestycyjnego ok. XXX PLN.

Efekt osiągnięty wskutek realizacji projektu nie będzie generował przychodów dla Gminy, usprawni jedynie pracę tutejszego urzędu. Realizacja projektu związana jest z wykonywaniem zadań własnych Gminy. W przyszłości nie będą zawierane umowy cywilnoprawne stanowiące źródło przychodów dla Gminy, które wygenerować by mógł projekt zarówno w fazie przygotowania, realizacji jak i właściwego funkcjonowania.

Powstały system elektronicznej obsługi klienta nie będzie w jakimkolwiek zakresie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie świadczone drogą elektroniczną w usługi publiczne nie będą generowały przychodu opodatkowanego podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy i na jakich warunkach i w jakiej kwocie Wnioskodawca będzie mógł odzyskać od nakładów inwestycyjnych podatek VAT. Wartość podatku VAT została wyliczona na kwotę zzz PLN.

Zdaniem Wnioskodawcy, dla ww. zadania inwestycyjnego nie będzie miał on możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT, który w tym przypadku zaliczony by został do kosztów kwalifikowanych do dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy - na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym - należy m.in. zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Miasto zrealizowało projekt pod nazwą "Rozwój elektronicznych usług publicznych." współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju. Bezpośrednim beneficjentem projektu, podmiotem zamawiającym oraz finansującym inwestycję jest Miasto.

Beneficjentami pośrednimi będą: mieszkańcy Miasta, przedsiębiorcy prowadzący działalność na terenie objętym projektem, potencjalni inwestorzy, pracownicy Urzędu. oraz organy administracji wyższego szczebla. Projekt inwestycyjny "Rozwój Elektronicznych usług publicznych." poprzez wykorzystanie nowoczesnych technik informatycznych umożliwi świadczenie usług publicznych drogą elektroniczną i usprawni zarządzanie w administracji publicznej. Projekt wpłynie na zwiększenie efektywności działania administracji publicznej, poszerzy dostępność podstawowych usług publicznych, w tym także w takich obszarach jak finanse, przedsiębiorczość, inwestycje, edukacja, zdrowie, kultura, itp. Projekt realizowany będzie w siedzibie Beneficjenta oraz w Urzędzie Stanu Cywilnego jednak będzie oddziaływać na obywateli i przedsiębiorstwa na terenie całego Miasta. Projekt obejmuje zakup sprzętu i oprogramowania, które zostaną umieszczone w budynkach należących do beneficjenta projektu. Zakres projektu "Rozwój Elektronicznych usług publicznych." obejmuje stworzenie teleinformatycznego środowiska dla świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną oraz działania analityczne i organizacyjne związane z przygotowaniem beneficjenta do efektywnego wdrożenia tego środowiska.

Na środowisko zbudowane w ramach projektu składać się będą urządzenia teleinformatyczne oraz oprogramowanie. Część programową Projektu stanowić będzie oprogramowanie Komponentu Komunikacyjnego. Oprogramowanie wraz z towarzyszącą mu infrastrukturą sprzętową, tworzyć będą Platformę Teleinformatyczną e-Urząd. W zakresie funkcjonalności Portalu e-Usług Publicznych projekt zakłada przyłączenie systemu SEKAP. Wymieniona tu funkcjonalność będzie dopełniona wdrożeniem Biuletynu Informacji Publicznej, poprzez zakup właściwych modułów do realizacji zadań celowych BIP. W ramach projektu zostanie też wdrożony podpis elektroniczny dla urzędników podejmujących (sygnujących) decyzje administracyjne. W celu pełnego wdrożenia obsługi podpisu elektronicznego, obok Systemu Automatycznej Weryfikacji Podpisu Elektronicznego konieczne będzie stworzenie warunków technicznych do składania podpisu w formie elektronicznej. Oznacza to, iż w ramach projektu zostaną zakupione i zainstalowane czytniki kart elektronicznych oraz karty elektroniczne dedykowane do bezpiecznego podpisu elektronicznego.

W trakcie realizacji projektu, zostaną również przeprowadzone szkolenia użytkowników, ukierunkowane na zrozumienie zasad funkcjonowania oraz obsługi systemu wspomagania zarządzania w administracji publicznej, jako nowego narzędzia pracy.

Efekt osiągnięty wskutek realizacji projektu nie będzie generował przychodów dla Gminy, usprawni jedynie pracę tutejszego urzędu. Realizacja projektu związana jest z wykonywaniem zadań własnych Gminy. W przyszłości nie będą zawierane umowy cywilnoprawne stanowiące źródło przychodów dla Gminy, które wygenerować by mógł projekt zarówno w fazie przygotowania, realizacji jak i właściwego funkcjonowania.

Powstały system elektronicznej obsługi klienta nie będzie w jakimkolwiek zakresie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie świadczone drogą elektroniczną w usługi publiczne nie będą generowały przychodu opodatkowanego podatkiem VAT.

Należy zatem stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Rozwój Elektronicznych usług publicznych".

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania obowiązujące od dnia 1 grudnia 2008 r., uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Tym samym skoro w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie ma prawa ani do odliczenia ani do zwrotu podatku naliczonego związanego z nakładami inwestycyjnymi dotyczącymi ww. projektu to bezprzedmiotowe staje się rozpatrywanie pytania Wnioskodawcy w części dotyczącej na jakich warunkach i w jakiej kwocie będzie on mógł odzyskać podatek VAT od tych nakładów.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w związku z realizacją ww. zadania inwestycyjnego należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszego postanowienia mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl