IBPP4/443-677/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-677/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2009 r. (data wpływu 23 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 czerwca 2009 r. (data wpływu 2 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części od wydatków związanych z realizacją projektu pn. "Rewitalizacja Starówki Miasta/Przebudowa ulic i placów w obrębie Starówki" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części od wydatków związanych z realizacją projekt pn. "Rewitalizacja Starówki Miasta/Przebudowa ulic i placów w obrębie Starówki". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 czerwca 2009 r. (data wpływu 2 lipca 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto przygotowuje projekt pn. "Rewitalizacja Starówki Miasta/Przebudowa ulic i placów w obrębie Starówki", na realizację którego stara się o współfinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Inwestycja realizowana będzie przez Urząd Miejski.

Przedmiotem projektu będzie:

1.

Regulacja zieleni w celu utworzenia właściwej ekspozycji dla Kościoła, Ratusza i zabudowy pierzejowej Rynku,

2.

Rewitalizacja Placu Rynku w zakresie: scalenie tafli Rynku w jedną całość, remont i zabudowa sieci technicznego uzbrojenia terenu, wycinka drzew, wbudowanie w skarpę rynku Pawilonu Historii Miasta, umieszczenie kamiennej rzeźby przy wejściu na rynek od ul. P., przemieszczenie rzeźby z Rynku na Plac, budowa fontann i pomnika na rynku,

3.

Rewitalizacja Placu w zakresie: przebudowa nawierzchni placu (stworzenie możliwości lokowania obiektów o charakterze gastronomicznym), wprowadzenie zadrzewienia, budowa straganów handlowych,

4.

Utworzenie trasy spacerowej od Rynku przez ulicę K. na Plac,

5.

Utworzenie traktu pieszego dla ulic M., P. z Rynkiem i Placem.

Bieżącym zarządzaniem i utrzymaniem majątku wytworzonego w ramach przedmiotowego projektu zajmuje się kilka podmiotów, w tym:

a.

W przypadku Placu - Zakład Budżetowy Miasta będący odrębnym podatnikiem podatku od towaru i usług. Podmiot ten będzie wykorzystywał część majątku wytworzonego w ramach przedmiotowego projektu, tj. miejsca pod lokowanie obiektów o charakterze gastronomicznymi i stragany handlowe do działalności komercyjnej, z tytułu której otrzymywałby przychody. Po zakończeniu inwestycji obiekty te zostaną przekazane w nieodpłatne użyczenie na podstawie umowy użyczenia zakładowi przez miasto i stanowić będą element jego majątku.

b.

W przypadku trasy spacerowej, traktu pieszego, placu Rynku - mienie zostanie w zarządzaniu Urzędu Miejskiego i nie będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Urząd Miejski nie będzie uzyskiwał żadnych dochodów z tytułu korzystania z infrastruktury wybudowanej w ramach projektów. Z infrastruktury korzystać będą mieszkańcy i turyści w celu odpoczynku i rekreacji.

Realizacja projektu związana jest z wykonywaniem przez miasto zadań publicznych własnych z zakresu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty - art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Wydatki realizowane w ramach projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Miasto - Urząd Miejski jako jednostkę realizującą projekt w imieniu Gminy Miejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jako beneficjent środków pomocowych z Unii Europejskiej ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 29 czerwca 2009 r.), nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, targowisk i hal targowych, oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 2, 11 oraz 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Miejski działając w imieniu Gminy (Miasta) realizuje zadania własne Gminy (Miasta) i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca przygotowuje projekt pn. "Rewitalizacja Starówki Miasta/Przebudowa ulic i placów w obrębie Starówki", na realizację którego stara się o współfinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Przedmiotem projektu będzie:

1.

Regulacja zieleni w celu utworzenia właściwej ekspozycji dla Kościoła, Ratusza i zabudowy pierzejowej Rynku,

2.

Rewitalizacja Placu Rynku w zakresie: scalenie tafli Rynku w jedną całość, remont i zabudowa sieci technicznego uzbrojenia terenu, wycinka drzew, wbudowanie w skarpę rynku Pawilonu Historii Miasta, umieszczenie kamiennej rzeźby przy wejściu na rynek od ul. P., przemieszczenie rzeźby z Rynku na Plac, budowa fontann i pomnika na rynku,

3.

Rewitalizacja Placu w zakresie: przebudowa nawierzchni placu (stworzenie możliwości lokowania obiektów o charakterze gastronomicznym), wprowadzenie zadrzewienia, budowa straganów handlowych,

4.

Utworzenie trasy spacerowej od Rynku przez ulicę K. na Plac,

5.

Utworzenie traktu pieszego dla ulic M., P. z Rynkiem i Placem.

Bieżącym zarządzaniem i utrzymaniem majątku wytworzonego w ramach przedmiotowego projektu zajmuje się kilka podmiotów, w tym:

a.

W przypadku Placu - Zakład Budżetowy Miasta będący odrębnym podatnikiem podatku od towaru i usług. Podmiot ten będzie wykorzystywał część majątku wytworzonego w ramach przedmiotowego projektu, tj. miejsca pod lokowanie obiektów o charakterze gastronomicznymi i stragany handlowe do działalności komercyjnej, z tytułu której otrzymywałby przychody. Po zakończeniu inwestycji obiekty te zostaną przekazane w nieodpłatne użyczenie na podstawie umowy użyczenia zakładowi przez miasto i stanowić będą element jego majątku.

b.

W przypadku trasy spacerowej, traktu pieszego, placu Rynku - mienie zostanie w zarządzaniu Urzędu Miejskiego i nie będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Urząd Miejski nie będzie uzyskiwał żadnych dochodów z tytułu korzystania z infrastruktury wybudowanej w ramach projektów. Z infrastruktury korzystać będą mieszkańcy i turyści w celu odpoczynku i rekreacji.

W świetle powyższego w omawianym przypadku mamy do czynienia z sytuacja, w której w ramach realizacji projektu (zadania inwestycyjnego) powstanie mienie (obiekty), których część będzie wykorzystywana bezpośrednio przez Wnioskodawcę oraz takie które Wnioskodawca przekaże do wykorzystywania na podstawie umowy użyczenia swojemu zakładowi budżetowemu.

Przez umowę użyczenia, w świetle regulacji art. 710-719 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93), użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.

Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Z powyższego wynika, że warunkiem opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług jest łączne spełnienie powyższych przesłanek. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem nieodpłatne przekazanie mienia (tj. wytworzonych miejsc pod lokowanie obiektów o charakterze gastronomicznymi i stragany handlowe do działalności komercyjnej) przez Miasto Zakładowi Budżetowemu Miasta, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, bowiem jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa (realizacją zadań własnych gminy).

Jednocześnie, jak już wskazano powyżej, w wyniku realizacji przedmiotowego projektu powstanie również trasa spacerowa oraz trakt pieszych. Mienie to nie będzie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych, z infrastruktury tej korzystać będą mieszkańcy i turyści w celu odpoczynku i rekreacji.

Zatem w świetle powyższego należy stwierdzić, iż towary i usługi, które będą nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu pn. "Rewitalizacja Starówki Miasta/Przebudowa ulic i placów w obrębie Starówki" nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl