IBPP4/443-676/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-676/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu 19 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 czerwca 2011 r. (data wpływu 22 czerwca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem projektu realizowanego przez Gminę jest rewitalizacja kompleksu budynków w stylu dworkowym należących do zasobów lokalowych Gminy oraz terenu je otaczającego. Projekt zlokalizowany jest w Gminie w trzech budynkach stanowiących własność Gminy. Przedmiotowa realizacja projektu obejmie Muzeum stylizowane na Dworek, budynek Y oraz stary budynek gastronomiczny adaptowany na restaurację.

Przyjęte w projekcie założenia są zgodne z krajową regionalną i lokalną polityką w obszarze ogólnych założeń strategicznych w zakresie ochrony środowiska.

Projekt jest zgodny z celem głównym RPO W na lata 2007-2013, który zakłada stymulowanie dynamicznego rozwoju, przy wzmocnieniu spójności społecznej, gospodarczej i społecznej regionu. Mając na uwadze ogólną sytuację na poziomie województwa, powiatu i gminy należy powiedzieć, że jest to region charakteryzujący się dużym potencjałem turystycznym, kulturowym, edukacyjnym, rekreacyjnym. Ponieważ degradacje terenu i budynków będących przedmiotem zmian są bardzo duże to wymagają wielu nakładów celem uzyskania pozytywnych efektów. Prognozy po realizacji założeń są jednak bardzo pozytywne.

Wykonalność zadań założonych w projekcie oraz jego trwałość zapewnia Gmina będąca Beneficjentem końcowym. Gmina będzie jedyną stroną umowy o dofinansowanie i jako jedyna będzie mieć prawo do składania zamówień dotyczących planowanych zakupów. Po zakończeniu projektu pozostanie ona wyłącznym właścicielem trzech budynków objętych rewitalizacją. W związku z powyższym zapewniona zostanie trwałość projektu przez okres co najmniej 5 lat od zakończenia jego realizacji. Na etapie realizacji projektu Gmina zapewnia pokrycie finansowego wkładu własnego inwestycji w wysokości 19,38% wartości projektu. Ponadto zobowiązuje się do finansowania zakupionej infrastruktury w okresie co najmniej 5 lat od momentu zakończenia inwestycji.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 21 czerwca 2011 r. faktury dokumentujące zakupy dokonywane na potrzeby realizacji projektu są wystawiane na Wnioskodawcę.

Nazwa projektu będącego przedmiotem Wniosku to "...".

Obiekty będące przedmiotem projektu zostaną nieodpłatnie przekazane w użyczenie odrębnym jednostkom, Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów z tytułu użytkowania tych obiektów.

Projekt będzie dla Wnioskodawcy całkowicie niedochodowy.

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie będą miały w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 21 czerwca 2011 r.):

Czy Gmina w związku z realizacją projektu pn. "..." ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 21 czerwca 2011 r.), nie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...".

Przedmiotem projektu realizowanego przez Gminę jest rewitalizacja kompleksu budynków w stylu dworkowym należących do zasobów lokalowych Gminy oraz terenu je otaczającego.

Faktury dokumentujące zakupy dokonywane na potrzeby realizacji projektu są wystawiane na Wnioskodawcę.

Obiekty będące przedmiotem projektu zostaną nieodpłatnie przekazane w użyczenie odrębnym jednostkom, Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów z tytułu użytkowania tych obiektów. Projekt będzie dla Wnioskodawcy całkowicie niedochodowy.

Nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie będą miały w żadnym zakresie związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z treści wniosku wynika, iż projekt nie będzie generował żadnych przychodów, a nabywane przez Wnioskodawcę na potrzeby realizacji projektu towary i usługi nie mają w żadnym zakresie związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach wystawianych dla Wnioskodawcy a dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane przez Wnioskodawcę w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, w szczególności wykorzystania obiektów będących przedmiotem projektu do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (sprzedaż, dzierżawa), udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl