IBPP4/443-675/10/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-675/10/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2010 r. (data wpływu 7 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 maja 2010 r. (data wpływu 7 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur otrzymanych od wykonawców w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 5 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur otrzymanych od wykonawców w związku z realizacją projektu pn. "....".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza realizować zadanie inwestycyjne pn. "...".

Zadanie planowane jest do realizacji z dofinansowaniem z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Termin realizacji: rozpoczęcie II kwartał 2010 r. - zakończenie 31 października 2010 r.

W ramach projektu wykonany zostanie następujący zakres rzeczowy.

Obszar rewitalizowany 0,91 ha. Wykonania placu centralnego o powierzchni 1338,00 m#61447; z kostki brukowej gr.8cm/płyty granitowe na którym zlokalizowano fontannę trzypunktową z infrastrukturą podziemną wodociągową, spustową i elektryczną, z placem z granitu o pow. 174,80 m#61447;, obiektami małej architektury w postaci: wieża zegarowa o konstrukcji stalowej - 1 szt. (wysokości 6,00 m), mur oddzielający plac zabaw od placu głównego o długości 26,50 m, ławki parkowe wraz z koszami na śmieci szt. 50, tablice informacyjne 1 kpl. plac zabaw o powierzchni 540,00m#61447; wyposażony w 6 urządzeń posiadających atest bezpieczeństwa, ogrodzenie z 2 szt. furtek - 106,50 mb., urządzenie miejsc parkingowych - 38 szt. w tym 2 szt. dla niepełnosprawnych - o powierzchni 538,90 m#61447;, zieleń (skwerki ozdobne) - 1820,00 m#61447;, deptaki - chodniki z kostki betonowej gr. 8 cm - 1440,30 m#61447;, oświetlenie parkowe placu centralnego i placu zabaw - 26 szt. latarni parkowych, urządzenia monitoringu - 1kpl. (6 szt. kamer obrotowych).

Inwestycja ta jest zadaniem własnym Gminy i realizowana będzie na rzecz społeczności lokalnej. Ponadto inwestycja ta nie jest związana z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Mienie, które powstanie w wyniku realizacji (środek trwały) stanowić będzie własność Gminy. Zarządzeniem i utrzymaniem projektu po jego zakończeniu zajmować się będzie Gmina.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT od 2004 r. (VAT-R: Gmina., NIP), nie składa deklaracji VAT-7 rejestracja nastąpiła z powodu wymogu programów Unii Europejskiej aby beneficjentem była Gmina, a nie Urząd Miasta i Gminy. Faktury VAT za realizację inwestycji wystawiane będą na Gminę. Projekt ma charakter non-profit. Urząd Miasta i Gminy jest także czynnym podatnikiem podatku VAT i posiada oddzielny nr NIP.

W piśmie z dnia 5 maja 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej o następujące informacje.

Efekty rzeczowe projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tym samym towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Korzystanie z efektów projektu udostępnione zostanie nieodpłatnie wszystkim użytkownikom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 5 maja 2010 r.):

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur otrzymanych od Wykonawców, którzy będą realizować roboty budowlane.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 5 maja 2010 r.), nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur otrzymanych od Wykonawców, którzy będą realizować roboty budowlane projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 10 i 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy.

Zatem Urząd Gminy (Miasta) działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy, jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina.

Dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług, Gmina i Urząd Gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP nadane Gminie, a w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne VAT-7 niezależnie czy daną czynność należy przypisać gminie, czy też obsługującemu ją od strony techniczno-organizacyjnej urzędowi gminy. Gmina i Urząd Gminy nie mogą być odrębnymi (odrębnie zarejestrowanymi) podatnikami podatku od towarów i usług, gdyż są to ściśle związane ze sobą podmioty. Tym samym w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług powinna wskazana być Gmina.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza realizować zadanie inwestycyjne pn. "...".

Zadanie planowane jest do realizacji z dofinansowaniem z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W ramach projektu wykonany zostanie następujący zakres rzeczowy. Obszar rewitalizowany 0,91 ha. Wykonania placu centralnego o powierzchni 1338,00 m#61447; z kostki brukowej gr.8cm/płyty granitowe na którym zlokalizowano fontannę trzypunktową z infrastrukturą podziemną wodociągową, spustową i elektryczną, z placem z granitu o pow. 174,80 m#61447;, obiektami małej architektury w postaci: wieża zegarowa o konstrukcji stalowej - 1 szt. (wysokości 6,00 m), mur oddzielający plac zabaw od placu głównego o długości 26,50 m, ławki parkowe wraz z koszami na śmieci szt. 50, tablice informacyjne 1 kpl. plac zabaw o powierzchni 540,00m#61447; wyposażony w 6 urządzeń posiadających atest bezpieczeństwa, ogrodzenie z 2 szt. furtek - 106,50 mb., urządzenie miejsc parkingowych - 38 szt. w tym 2 szt. dla niepełnosprawnych - o powierzchni 538,90 m#61447;, zieleń (skwerki ozdobne) - 1820,00 m#61447;, deptaki - chodniki z kostki betonowej gr. 8 cm - 1440,30 m#61447;, oświetlenie parkowe placu centralnego i placu zabaw - 26 szt. latarni parkowych, urządzenia monitoringu - 1 kpl. (6 szt. kamer obrotowych).

Inwestycja ta jest zadaniem własnym Gminy i realizowana będzie na rzecz społeczności lokalnej. Ponadto inwestycja ta nie jest związana z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Mienie (środek trwały), który powstanie w wyniku realizacji zadania stanowić będzie własność Gminy. Zarządzeniem i utrzymaniem projektu po jego zakończeniu zajmować się będzie Gmina. Faktury VAT za realizację inwestycji wystawiane będą na Gminę. Projekt ma charakter non-profit.

Efekty rzeczowe projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tym samym towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Korzystanie z efektów projektu udostępnione zostanie nieodpłatnie wszystkim użytkownikom.

W oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z ww. projektem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tekst jedn.: generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego a w szczególności wykorzystywania przez Gminę powstałego w wyniku prowadzonej inwestycji mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl