IBPP4/443-671/11/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-671/11/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2011 r. (data wpływu 18 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 maja 2011 r. (data wpływu 10 maja 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania usług medycznych przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia obowiązku ewidencjonowania usług medycznych przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 maja 2011 r. (data wpływu 10 maja 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 kwietnia 2011 r. znak: IBPP4/443-671/11/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od wielu lat Wnioskodawca prowadzi prywatny gabinet medycyny pracy w ramach indywidualnej praktyki lekarskiej. Za wykonane badania profilaktyczne Wnioskodawca wystawia rachunki indywidualne bądź zbiorcze adresowane na kierujący zakład pracy. Wnioskodawca nie prowadzi działalności leczniczej w ramach Funduszu Zdrowia.

W piśmie z dnia 5 maja 2011 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że wysokość sprzedaży w tzw. obrocie konsumenckim nie przekroczyła w roku 2010 sumy 40.000 zł na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jak i na rzecz rolników ryczałtowych. Przed 2010 r. nie powstał wobec Wnioskodawcy obowiązek ewidencjonowania usług za pomocą kasy rejestrującej. Numer PKWiU dla świadczonych usług właściwy dla wykonywanych czynności (cele niefiskalne) 86.90.19 - pozostałe usługi w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowane (od 1 stycznia 2011 r.). Numer PkwiU do dnia 31 grudnia 2010 r. - 85.14.18 - usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, pozostałe.

Badania profilaktyczne pracowników były i są zwolnione z podatku VAT. Są one wykonywane po zawarciu umowy ze zleceniodawcą. Płatności są regulowane za usługi za pośrednictwem rachunku bankowego. Z ewidencji i dowodów dokumentujących świadczenie usług jednoznacznie wynika jakiej konkretnej transakcji, usługi zaplata dotyczy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy działalność Wnioskodawcy podlega zwolnieniu z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej (fiskalnej).

Zdaniem Wnioskodawcy, według powziętych informacji ze szkoleń i obowiązujących przepisów prawnych kasa fiskalna Wnioskodawcy nie obowiązuje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Poprzez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w ww. przepisie art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT Minister Finansów może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Należy wskazać, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930).

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a) cyt. wyżej rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 kwietnia 2011 r. czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Na podstawie zapisów zawartych w § 2 pkt 2 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1797) zwolniono z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 26 tego załącznika wymieniono świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU 85).

W myśl § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (DZ. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. obowiązywała Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), według której usługi w zakresie ochrony zdrowia klasyfikowało się do grupowania 85.

Jak wskazuje analiza grupowania statystycznego oznaczonego symbolem PKWiU 85 (według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług do 31 grudnia 2010 r.), zakres przedmiotowy usług w zakresie ochrony zdrowia jest szeroki i obejmuje usługi świadczone przez szpitale, usługi medyczne świadczone przez przychodnie i praktyki lekarskie, usługi stomatologiczne oraz usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, pozostałe (w tym usługi położnych, pielęgniarek, fizykoterapeutów i innych osób zajmujących się usługami paramedycznymi, usługi pogotowia ratunkowego, usługi świadczone przez laboratoria medyczne oraz usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że od dnia 1 maja 2011 r. nie będą już korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej między innymi usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej - sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 85 według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, do dnia 31 grudnia 2012 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Zgodnie z § 3 ust. 6 ww. rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca od wielu lat prowadzi prywatny gabinet medycyny pracy w ramach indywidualnej praktyki lekarskiej. Za wykonane badania profilaktyczne Wnioskodawca wystawia rachunki indywidualne bądź zbiorcze adresowane na kierujący zakład pracy. Wnioskodawca nie prowadzi działalności leczniczej w ramach Funduszu Zdrowia. Wysokość sprzedaży w tzw. obrocie konsumenckim nie przekroczyła w 2010 r. sumy 40.000 zł na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jak i na rzecz rolników ryczałtowych. Przed 2010 r. nie powstał wobec Wnioskodawcy obowiązek ewidencjonowania usług za pomocą kasy rejestrującej. Numer PKWiU dla świadczonych usług właściwy dla wykonywanych czynności (cele niefiskalne) 86.90.19 - pozostałe usługi w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowane (od 1 stycznia 2011 r.). Numer PkWiU do dnia 31 grudnia 2010 r. - 85.14.18 - usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, pozostałe. Badania profilaktyczne pracowników są wykonywane po zawarciu umowy ze zleceniodawcą. Płatności są regulowane za usługi za pośrednictwem rachunku bankowego. Z ewidencji i dowodów dokumentujących świadczenie usług jednoznacznie wynika jakiej konkretnej transakcji, usługi zapłata dotyczy.

Z przedstawionych przepisów jednoznacznie wynika, że Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących weszło w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.

Ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. będą mogli korzystać podatnicy, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowy kwoty 40.000,00 zł i jeżeli wcześniej nie powstał u nich obowiązek ewidencjonowania.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że Wnioskodawca świadcząc usługi medycyny pracy w ramach indywidualnej praktyki lekarskiej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w 2011 r. nie będzie miał z dniem 1 maja 2011 r. obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot należnego podatku za pomocą kasy rejestrującej, ponieważ w sprawie znajdzie zastosowanie przepis § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wnioskodawca nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym tj. 2010 r. kwoty 40.000,00 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku VAT, a ponadto nie powstał wcześniej wobec Wnioskodawcy obowiązek ewidencjonowania usług za pomocą kasy rejestrującej.

Zatem Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r. pod warunkiem, że kwota obrotu z tytułu działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT nie przekroczy 40.000 zł.

Zaznaczenia wymaga, że w przypadku Wnioskodawcy zastosowanie znajdzie także zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania świadczonych usług wynikające z § 2 pkt 1 ppkt 1 rozporządzenia, albowiem Wnioskodawca wykonuje czynności wymienione w poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zgodnie z tym przepisem zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

W przypadku więc gdy Wnioskodawca będzie prowadził wyłącznie sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku, tj. czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, to nawet pomimo przekroczenia kwoty obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych w wysokości 40.000 zł, nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl