IBPP4/443-669/10/KG - Uprawnienie gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-669/10/KG Uprawnienie gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2010 r. (data wpływu 7 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina jest podmiotem zobowiązanym do wykonywania zadań własnych do których należą m.in. sprawy edukacji publicznej oraz ochrony środowiska i przyrody. Realizując zadania nałożone przepisami ww. ustawy (zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 8) Gmina wykonała inwestycję pn. "...".

Aby zrealizować projekt Gmina ubiegała się o dofinansowanie zadania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 4. Ochrona środowiska i zapobieganie zagrożeniom Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Wniosek wybrany został do dofinansowania i realizowany był zgodnie z umową Nr XXX z dnia XXX r. zmienionej aneksami:

1.

x.

2.

y.

3.

z.

Inwestycja w 85% wydatków kwalifikowanych finansowana była z EFRR. Pozostałe wydatki pochodziły z budżetu gminy.

Realizacja projektu miała miejsce w okresie od 18 września 2009 r. do 30 grudnia 2009 r.

Celem projektu było kształtowanie i utrwalanie proekologicznych postaw społeczeństwa, a przez to ograniczenie degradacji środowiska. Działalność S. C. Edukacji E. pozwala zwiększyć wiedzę społeczności lokalnej z zakresu ochrony środowiska.

Projekt pn. "..." obejmował:

*

adaptację sali konferencyjnej i panelowej w budynku Gminnego Ośrodka Kultury Sportu i Turystyki,

*

adaptację sali w budynku Zespołu Szkół w P.,

*

adaptację sali w budynku Szkoły Podstawowej w P.,

*

adaptację sali w budynku Szkoły Podstawowej w T.,

*

adaptację sali w budynku Szkoły Podstawowej w W.

na Centrum Edukacji E. oraz wyposażenie ww. Centrów Edukacji E. w niezbędny sprzęt i pomoce dydaktyczne.

Całkowita wartość projektu wynosiła 388.397,76 zł, a wartość wydatków kwalifikowanych wynosiła 380.158,15 zł. Gmina w budżecie projektu uwzględniła jako koszty kwalifikowane koszty podatku VAT. Gmina jako podatnik podatku VAT nie osiąga żadnych przychodów związanych ze świadczeniem usług, którym ma służyć ww. inwestycja.

Powstała w wyniku projektu infrastruktura i zakupiony sprzęt udostępniane są bezpłatnie. Nie przewiduje się ich wykorzystania do prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu.

Po zakończeniu inwestycji C. Edukacji E. w Gminie P. zostały przekazane w drodze umowy cywilnoprawnej w nieodpłatne użytkowanie przez Miejskie Centrum Kultury. MCK będący jednostką organizacyjną gminy zarządza powstałą siecią centrów. Centrum Edukacji funkcjonuje jako komórka organizacyjna MCK z siedzibą główną w budynku MCK i oddziałami w SP P., W., T. oraz ZS w P. Przedmiotowy projekt wpisuje się w zakres zadań statutowych MCK. Jednym ze statutowych celów działalności MCK jest upowszechnianie edukacji ekologicznej. Do podstawowych zadań ośrodka należy, realizacja przedsięwzięć z zakresu edukacji ekologicznej ze wskazaniem na upowszechnianie wiedzy o istniejących na terenie Gminy P. rezerwatach przyrody: "B. P.", "K. B.", "M.-K.-G. O. C. K." oraz promocja wyżej wymienionych obszarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu pn. "..." istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwać mu prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części dotyczące realizowanej inwestycji, ponieważ wydatki te nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, którą prowadzi Gmina będąca płatnikiem podatku VAT od czynszów, dzierżawionych gruntów, wynajmu lokali mieszkalnych i pod działalność gospodarczą.

Inwestycja zrealizowana przez Gminę nie będzie służyła czynnością opodatkowanym podatkiem VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl ww. artykułu ustawy o podatku od towarów i usług Gminie P. nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, gdyż towary i usługi, których koszt VAT został zadeklarowany, nie mają bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi w zakresie edukacji publicznej, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach zadań własnych gminy wykonał inwestycję pn. "...", dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 4. Ochrona środowiska i zapobieganie zagrożeniom Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Powstała w wyniku projektu infrastruktura i zakupiony sprzęt udostępniane są bezpłatnie. Nie przewiduje się ich wykorzystania do prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu.

Po zakończeniu inwestycji C. Edukacji E. w Gminie P. zostały przekazane w drodze umowy cywilnoprawnej w nieodpłatne użytkowanie przez Miejskie Centrum Kultury, będącym jednostką organizacyjną gminy, która zarządza powstała siecią centrów.

Przekazanie wytworzonego w ramach realizacji projektu majątku w nieodpłatne użytkowanie jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (przekazanie zrealizowanej inwestycji do bezpłatnego użytkowania) będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością, brak jest podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Tym samym nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia kwoty podatku VAT w całości lub w części, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl