IBPP4/443-663/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-663/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2009 r. (data wpływu 19 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 lipca 2009 r. (data wpływu 21 lipca 2009 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. "Dostosowanie Oddziału Rehabilitacji Narządu Ruchu w MZOZ do wymogów Rozporządzenia MZiOS z dnia 10 listopada 2006 r." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2009 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. "Dostosowanie Oddziału Rehabilitacji Narządu Ruchu w MZOZ do wymogów Rozporządzenia MZiOS z dnia 10 listopada 2006 r.". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 lipca 2009 r. (data wpływu 21 lipca 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 lipca 2009 r. znak: IBPP4/443-663/09/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W roku 2009 Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na zadanie pn. "Dostosowanie Oddziału Rehabilitacji Narządu Ruchu w MZOZ do wymogów Rozporządzenia MZiOS z dnia 10 listopada 2006 r.". W oddziale prowadzona jest działalność statutowa (świadczenie usług medycznych). W oddziale Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Wskaźnik proporcji wynosi do 2%.

W piśmie z dnia 17 lipca 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem projektu jest remont sal chorych oraz ciągów komunikacyjnych z elementami przystosowania dla osób niepełnosprawnych, wymiana oświetlenia na całym oddziale oraz montaż systemu przywoławczego.

Zadania dokonane w ramach realizacji projektu są wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT.

Symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług dla świadczonych usług na potrzeby których dokonano nabycia towarów w związku z realizacją projektu to: 85.1 Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 17 lipca 2009 r.):

Czy w związku z kompletowaniem dokumentów do podpisania umowy o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane w piśmie z dnia 30 kwietnia 2009 r.), ze względu na to, że projekt jest realizowany na Oddziale Rehabilitacji Narządu Ruchu gdzie jest prowadzona wyłącznie działalność statutowa, tj. świadczenie usług medycznych oraz ze względu na niski wskaźnik proporcji, tj. 2% nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 7 zał. nr 4 wskazano usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU ex 85 "usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)".

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w roku 2009 otrzymał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na zadanie pn. "Dostosowanie Oddziału Rehabilitacji Narządu Ruchu w MZOZ do wymogów Rozporządzenia MZiOS z dnia 10 listopada 2006 r.".

W oddziale prowadzona jest działalność statutowa (świadczenie usług medycznych). W oddziale Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej.

Przedmiotem projektu jest remont sal chorych oraz ciągów komunikacyjnych z elementami przystosowania dla osób niepełnosprawnych, wymiana oświetlenia na całym oddziale oraz montaż systemu przywoławczego.

Zadania dokonane w ramach realizacji projektu są wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z VAT.

Symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług dla świadczonych usług na potrzeby których dokonano nabycia towarów w związku z realizacją projektu to: 85.1 Usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego.

W oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, że nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, będą one związane w całości z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowania.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. organ pragnie zauważyć, iż formuła rozliczenia proporcjonalnego określona w ust. 2 art. 90 ustawy o VAT może być zastosowana tylko wówczas, jeżeli podatnik nie jest w stanie wyodrębnić kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, tj. gdy podatnik nie jest w stanie dokonać bezpośredniego przyporządkowania podatku naliczonego czynnościom, w związku z wykonywaniem których odliczenie podatku naliczonego jest możliwe i czynnościom, w związku z wykonywaniem których podatnik nie ma prawa do odliczenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl