IBPP4/443-661/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-661/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2009 r. (data wpływu 19 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży w imieniu innego podmiotu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży w imieniu innego podmiotu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zawarł umowę z C. Sp. z o.o. o świadczenie usług polegających na dystrybucji usług świadczonych przez C. za co Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie wystawiając fakturę VAT dla C. Omawiana działalność dystrybutora obejmuje sprzedaż w imieniu i na rzecz C. abonamentów telewizyjnych w głównej mierze dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz sprzętu telewizyjnego, niezbędnego do prawidłowego odbioru telewizji według abonamentu. Dokładniej rzecz ujmując, Wnioskodawca jako dystrybutor sprawdza dane osobowe klientów C., następnie podpisuje z nimi umowy o abonament, oczywiście w imieniu i na rzecz C., a na koniec wydaje niezbędny sprzęt RTV dostarczony (a nie sprzedany) przez C. Za wydany sprzęt Wnioskodawca pobiera od klienta opłatę według taryfikatora C., która to z kolei pobierana jest automatycznie z konta bankowego Wnioskodawcy-umowa rejestrowana jest w momencie podpisania, gdyż generowana jest poprzez system C. dostarczany drogą internetową, a automatyczne pobieranie opłat było warunkiem zawarcia umowy dystrybucyjnej. Z uwagi na przepisy art. 111 ustawy o VAT oraz § 4 pkt 1 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w chwili pobierania ww. opłaty od klienta (osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej) C. (przy zawarciu umowy abonamentowej i wydaniu sprzętu RTV) Wnioskodawca dokonuje ewidencji tej operacji za pomocą kasy fiskalnej, jednakże kwoty te nie są ujmowane przez Wnioskodawcę do rozliczeń podatkowych, a jedynie faktura VAT za usługi dystrybucji. Z tytułu sprzedaży abonamentów i powiązanego z nimi sprzętu RTV, rozliczeń podatkowych dokonuje C. Sp. z o.o.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym zaistniałym stanie faktycznym, w świetle przytoczonych przepisów prawa, ewidencjonowanie ww. operacji za pomocą kasy fiskalnej jest prawidłowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, ewidencjonowanie ww. operacji za pomocą kasy fiskalnej w świetle wskazanych przepisów jest prawidłowe

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednakże, na mocy art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Powyższa delegacja została zrealizowana przez wydanie rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), a przypadki, w których podatnik może korzystać ze zwolnienia z obowiązku instalacji kas rejestrujących zostały wyszczególnione w § 2 i 3 tego rozporządzenia.

Jednocześnie w § 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. rozporządzenia ustawodawca wskazał, iż zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32).

Powyższe oznacza, że podatnicy prowadzący sprzedaż ww. towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych mają obowiązek ewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, bez względu na wysokość osiąganych obrotów.

Stosownie do przepisu § 7 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338), podatnicy są obowiązani stosować kasy wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie, z zastrzeżeniem ust. 7.

Przepis § 7 ust. 7 cyt. rozporządzenia określa zaś, że podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Mając na uwadze § 7 ust. 7 ww. rozporządzenia stwierdzić należy, że ustanawia on wyjątek od zasady, iż podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących obowiązani są do stosowania kas wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży. Z powołanego przepisu wynika, że podatnik dokonujący sprzedaży w imieniu lub na rzecz innego podatnika zobowiązany jest za pomocą kas rejestrujących ewidencjonować całą wartość sprzedaży prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zawarł umowę o świadczenie usług polegających na dystrybucji usług świadczonych przez C. za co Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie wystawiając fakturę VAT dla C. Działalność dystrybutora obejmuje sprzedaż w imieniu i na rzecz C. abonamentów telewizyjnych w głównej mierze dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz sprzętu telewizyjnego, niezbędnego do prawidłowego odbioru telewizji według abonamentu. Wnioskodawca w imieniu i na rzecz C., jako dystrybutor sprawdza dane osobowe klientów C., następnie podpisuje z nimi umowy o abonament, a na koniec wydaje niezbędny sprzęt RTV dostarczony (a nie sprzedany) przez C. Za wydany sprzęt Wnioskodawca pobiera od klienta opłatę według taryfikatora C., która to z kolei pobierana jest automatycznie z konta bankowego Wnioskodawcy - umowa rejestrowana jest w momencie podpisania, gdyż generowana jest poprzez system C. dostarczany drogą internetową, a automatyczne pobieranie opłat było warunkiem zawarcia umowy dystrybucyjnej.

W chwili pobierania ww. opłaty od klienta (osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej) C., (przy zawarciu umowy abonamentowej i wydaniu sprzętu RTV) Wnioskodawca dokonuje ewidencji tej operacji za pomocą kasy fiskalnej, jednakże kwoty te nie są ujmowane przez Wnioskodawcę do rozliczeń podatkowych, a jedynie faktura VAT za usługi dystrybucji. Z tytułu sprzedaży abonamentów i powiązanego z nimi sprzętu RTV, rozliczeń podatkowych dokonuje C. Cyfrowy Sp. z o.o.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca dokonujący sprzedaży usług w imieniu innego podmiotu, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zobowiązany jest do ewidencjonowania za pomocą własnej kasy rejestrującej całej sprzedaży prowadzonej w imieniu innego podmiotu (oraz ewentualnej sprzedaży własnej). Zatem ewidencjonowanie przez Wnioskodawcę za pomocą kasy rejestrującej opłaty przy zawarciu umowy abonamentowej i wydaniu sprzętu RTV pobieranej od klienta C., (osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej) jest prawidłowe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy jednak zaznaczyć, iż Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny jednak z innej podstawy prawnej. Wymienione przez Wnioskodawcę przepisy § 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wskazują jedynie na obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży sprzętu RTV, natomiast nie rozstrzygają kwestii sposobu ewidencjonowania sprzedaży prowadzonej na rzecz i w imieniu innego podmiotu, co było przedmiotem wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl