IBPP4/443-659/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-659/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2009 r. (data złożenia 18 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupionego sprzętu i aparatury w ramach realizowanego projektu pn. "Zakup sprzętu medycznego dla SP ZOZ celem podniesienia jakości i dostępności do usług medycznych oraz dostosowania szpitala do wymogów stawianych przez NFZ" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2009 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupionego sprzętu i aparatury w ramach realizowanego projektu pn. "Zakup sprzętu medycznego dla SP ZOZ celem podniesienia jakości i dostępności do usług medycznych oraz dostosowania szpitala do wymogów stawianych przez NFZ".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa w latach 2007-2013 SP ZOZ otrzymał dofinansowanie na projekt "Zakup sprzętu medycznego dla SP ZOZ celem podniesienia jakości i dostępności do usług medycznych oraz dostosowania szpitala do wymogów stawianych przez NFZ" w ramach Priorytetu 9. Zdrowie i rekreacja, Działanie 9.1. Infrastruktura leczenia zamkniętego.

Szpital zakupił: półautomatyczny mikrotom rotacyjny, kardiomonitory stacjonarne-przenośne, pompy infuzyjne jednostrzykawkowe, elektroradiografy 12 kanałowe, pulsoksymetry stacjonarno-transportowe, komorę laminarna, respirator transportowy, centralę intensywnego nadzoru z dwoma kardiomonitorami i defibrylatorem, centralę monitorująca z 4 kardiomonitorami, pompę do kontrpulacji wewnątrzrotalnej i defibrylatorem, pompy infuzyjne dwustrzykawkowe, kardiostymulator zewnętrzny, mikroskop sekularny, optyczny tomograf koherentny, holter ciśnieniowy, aparat do elektrokoagulacji, aparat do kriochirurgii, stanowisko reanimacyjne - inkubator otwarty.

Zakupiony sprzęt i aparatura specjalistyczna są wykorzystywane do działań statutowych związanych z ochroną zdrowia i opieki społecznej, które zgodnie z załącznikiem do ustawy o VAT są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Szpital nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywał zakupionego sprzętu do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy SP ZOZ ma możliwość odliczenia podatku VAT od zakupionego sprzętu i aparatury w ramach realizowanego projektu pn. "Zakup sprzętu medycznego dla SP ZOZ celem podniesienia jakości i dostępności do usług medycznych oraz dostosowania szpitala do wymogów stawianych przez NFZ".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionego sprzętu medycznego. Szpital świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, które są zwolnione z VAT na podst. art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz w załączniku Nr 4 do ww. ustawy. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy Szpital nie może skorzystać z prawa do odliczenia podatku, gdyż zakupione towary nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa w latach 2007-2013 otrzymał dofinansowanie na projekt "Zakup sprzętu medycznego dla SP ZOZ celem podniesienia jakości i dostępności do usług medycznych oraz dostosowania szpitala do wymogów stawianych przez NFZ" w ramach Priorytetu 9. Zdrowie i rekreacja, Działanie 9.1. Infrastruktura leczenia zamkniętego.

W ramach realizacji przedmiotowego projektu Wnioskodawca dokonał nabycia specjalistycznego sprzętu medycznego.

Zakupiony sprzęt i aparatura specjalistyczna są wykorzystywane do działań statutowych związanych z ochroną zdrowia i opieką społeczną, które zgodnie z załącznikiem do ustawy o VAT są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Szpital nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywał zakupionego sprzętu do wykonywania czynności opodatkowanych.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż towary (specjalistyczny sprzęt i aparatura medyczna) nabywane w związku z realizacją ww. projektu są w całości wykorzystywane do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, nie są zatem związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "Zakup sprzętu medycznego dla SP ZOZ celem podniesienia jakości i dostępności do usług medycznych oraz dostosowania szpitala do wymogów stawianych przez NFZ".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie przedstawionego stanu faktycznego, w którym jednoznacznie wskazano, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi, na potrzeby których zostało dokonane nabycie towarów i usług, są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl