IBPP4/443-657/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-657/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2009 r. (data wpływu 18 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Modernizacja infrastruktury Politechniki" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "Modernizacja infrastruktury Politechniki". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W miesiącu czerwcu br. Zarząd Województwa dokonał wyboru projektów kwalifikujących się do dofinansowania w zakresie działania 8.1 Infrastruktura szkolnictwa wyższego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Wśród wybranych projektów znajduje się projekt pn. "Modernizacja infrastruktury Politechniki" realizowany przez Politechnikę. Przewiduje się, że podpisanie umowy na realizację ww. projektu nastąpi w lipcu 2009 r.

Wśród wykazu dokumentów sporządzanego przez Urząd Marszałkowski niezbędnych do podpisania umowy znajduje się dokument wydany przez właściwy organ podatkowy zaświadczający, że w odniesieniu do sumy kwot podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT, które beneficjent przedstawi składając wniosek o płatność, Politechnika nie ma prawa odliczenia podatku VAT w całości lub części.

W analizie finansowej wniosku o przyznanie projektu, wartości remontów oraz zakupy urządzeń dydaktycznych i wyposażenia dla Wydziałów Politechniki przyjęto wg wartości brutto, uwzględniając podatek VAT jako wydatek kwalifikowany. Koszty związane z realizacją zadań wymienionych w analizie finansowej zostały w księgach rachunkowych Politechniki zaewidencjonowane w wartościach brutto (wydatki poniesione w latach 2007, 2008, 2009). Politechnika jest płatnikiem podatku od towarów i usług.

Usługi edukacyjne wymienione w Załączniku Nr 4, poz. 7 ustawy o VAT korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Politechnice nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych przez wykonawców zadań określonych w części finansowej wniosku o przyznanie projektu.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

* odliczenia dokonuje podatnik VAT,

* towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Wykluczeniu podlega możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających temu podatkowi.

Realizacja projektu pn. "Modernizacja infrastruktury Politechniki" służy wyłącznie wykonywaniu czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług i Politechnika nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z jego realizacją.

W piśmie z dnia 13 lipca 2009 r. Wnioskodawca poinformował, że wniosek dotyczy tylko interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług. Stan faktyczny oraz stanowisko Wnioskodawcy w zakresie "kosztu kwalifikowanego" zostały we wniosku sformułowane jedynie dla celów informacyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Politechnika (ma możliwość) nabędzie prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. "Modernizacja infrastruktury Politechniki" realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na bezpośredni związek podatku naliczonego ze sprzedażą zwolnioną Politechnika w dalszym ciągu nie nabędzie prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego przy realizacji przedmiotowego projektu.

Dofinansowanie w zakresie działania 8.1 Infrastruktura szkolnictwa wyższego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 nie ma wpływu na kwalifikację prawa do odliczenia podatku VAT.

W związku z powyższym zdaniem Politechniki kwoty podatku VAT winny stanowić koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ost. zm. Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, iż w latach 2007 - 2009 Wnioskodawca ponosił wydatki związane z remontem oraz zakupem urządzeń dydaktycznych i wyposażenia dla wydziałów uczelni. Usługi edukacyjne wymienione w załączniku nr 4 poz. 7 korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wskazał, iż Zarząd Województwa wybrał jego projekt pn. "Modernizacja infrastruktury Politechniki" do dofinansowania w zakresie działania 8.1 Infrastruktura szkolnictwa wyższego Regionalnego Programu Województwa na lata 2007-2013. W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, iż realizacja projektu pn. "Modernizacja infrastruktury Politechniki" służy wyłącznie wykonywaniu czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

W oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w latach 2007-2009, w związku z którymi Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Województwa na lata 2007-2013 w ramach działania 8.1 Infrastruktura szkolnictwa wyższego - projektu pn. "Modernizacja infrastruktury Politechniki" służą wykonywaniu wyłącznie czynności zwolnionych (usługi edukacyjne), nie są więc wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W kontekście powyższego należy stwierdzić, że skoro towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w latach 2007, 2008 i 2009, które obecnie zostaną dofinansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa w ramach projektu pn. "Modernizacja infrastruktury Politechniki nie służyły wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, to w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Modernizacja infrastruktury Politechniki".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że niniejsza interpretacja indywidualna zachowa swą aktualność w sytuacji, gdy faktycznie nabyte przez Wnioskodawcę towary i usługi będą związane wyłącznie ze świadczeniem usług zwolnionych z opodatkowania. Natomiast w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania wyremontowanych pomieszczeń lub zakupionego sprzętu do czynności opodatkowanych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl