IBPP4/443-654/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-654/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2009 r. (data wpływu 17 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 lipca 2009 r. (data wpływu 29 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku rejestracji jako podatnika VAT czynnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2009 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku rejestracji jako podatnika VAT czynnego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 lipca 2009 r. (data wpływu 29 lipca 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 lipca 2009 r. znak: IBPP4/443-654/09/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie: pozaszkolne formy kształcenia, gdzie indziej nie sklasyfikowane. Przychód Wnioskodawcy wynosi poniżej 50.000 zł/rok. Wobec tego nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest zwolniona z podatku VAT na mocy ustawy o podatku od towarów i usług (załącznik nr 4 - usługi edukacyjne).

Wnioskodawca wystąpił o dofinansowanie inwestycji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 klasyfikując we wniosku o dofinansowanie podatek VAT jako koszt kwalifikowany czyli podlegający refundacji. Instytucja przyjmująca wniosek poprosiła Wnioskodawcę o wystąpienie o indywidualną interpretację w tym względzie.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 20 lipca 2009 r. prowadzi działalność gospodarczą, która ze względu na rodzaj prowadzonej działalności tj. usługi edukacyjne: kształcenie w pozaszkolnych formach kształcenia, jest zwolniona z podatku od towarów i usług na mocy załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

We wniosku o dotację, o którym mowa we wniosku o wydanie interpretacji, Wnioskodawca założył, że w przyszłych latach osiągnie obrót przekraczający 50.000 zł, stąd powstała wątpliwość organu przyznającego dotację i na prośbę tego organu Wnioskodawca zwrócił się o interpretację. Wnioskodawcy nie chodzi o kwalifikowalność podatku VAT, ponieważ jest to dla niego jasne. Wnioskodawca w piśmie tym jeszcze raz podkreślił, że nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a jego obrót nie przekracza progu 50.000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 20 lipca 2009 r.):

Czy mimo przekroczenia obrotu 50.000 zł. Wnioskodawca nadal nie będzie podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług z tytułu rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 20 lipca 2009 r.), mimo przekroczenia progu obrotu 50.000 zł w dalszym ciągu nie będzie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, ponieważ na mocy załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług prowadzona przez niego działalność gospodarcza, tj. usługi edukacyjne: kształcenie w pozaszkolnych formach kształcenia, jest zwolniona z tego podatku niezależnie od uzyskanego obrotu a tylko i wyłącznie ze względu na swój rodzaj.

Wobec tego Wnioskodawca nie będzie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega co do zasady odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na postawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie zaś do art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie: pozaszkolne formy kształcenia, gdzie indziej nie sklasyfikowane. Obrót Wnioskodawcy nie przekracza progu 50.000 zł rocznie. Wobec tego nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Przedstawiając opis stanu faktycznego wskazano, iż prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza, ze względu na rodzaj tj. usługi edukacyjne: kształcenie w pozaszkolnych formach kształcenia, jest zwolniona z podatku od towarów i usług na mocy załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca założył, że w przyszłych latach osiągnie obrót przekraczający 50.000 zł.

W oparciu o powyższe stwierdzić należy, iż Wnioskodawca świadcząc usługi zwolnione z podatku VAT (usługi w zakresie edukacji wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o VAT), bez względu na obrót, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego tych czynności na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Zatem przekroczenie obrotu z działalności przedmiotowo zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług nie rodzi obowiązku rejestracji jako podatnika VAT czynnego. Obrotu z działalności przedmiotowo zwolnionej z opodatkowania nie wlicza się bowiem do wartości limitu zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym mimo przekroczenia progu obrotu 50.000 zł w dalszym ciągu nie będzie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, w którym jednoznacznie wskazano, iż świadczone usługi będące przedmiotem wniosku są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu przyszłego lub prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl