IBPP4/443-653/10/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-653/10/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 maja 2010 r. (data wpływu 21 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przyznanej Wnioskodawcy dotacji na realizację projektu pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przyznanej Wnioskodawcy dotacji na realizację projektu pn. "...".

Ww. został uzupełniony pismem z dnia 19 maja 2010 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak IBPP4/443-653/10/AŚ z dnia 14 maja 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca otrzyma przyznane środki od Urzędu Marszałkowskiego

Województwa na realizację projektu pn. "...". Projekt tenma na celu poszerzenie wiedzy z zakresu zakładania własnej firmy, orazporuszania się po rynku pracy w charakterze przedsiębiorcy.

Projekt ten będzierealizowany poprzez:

a.

promocję i rekrutację w oparciu o zaproszenia, oraz prowadzoną stronę internetową dotyczącą projektu;

b.

organizację zajęć w ramach... poprzez przygotowanie materiałów szkoleniowych, przeprowadzenie kursów i egzaminu, oraz konsultację biznes-planu.

Otrzymane środki przeznaczone będą na 100% dopłatę do szkoleń, oraz ogłoszeń rekrutacyjnych i materiałów szkoleniowych.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2007 r. Nr 168, poz. 1187, nr 192 poz. 1382) Wnioskodawca do udokumentowania otrzymanej dotacji na realizację opisywanego projektu wystawił fakturę wewnętrzną VAT.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w którym mowa, iż obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT zwiększa się o dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszona o kwotę należnego podatku, otrzymana przez Fundację dotacja została zaliczona do obrotów sprzedaży i opodatkowana podatkiem VAT. Do otrzymanej dotacji Wnioskodawca zastosował zwolnioną stawkę VAT, taką samą jaką wykorzystał przy opodatkowaniu dotowanej działalności. Otrzymane środki pieniężne przeznaczone są na realizację projektu, który ze względu na swoją tematykę został zaliczony do działalności edukacyjno-oświatowej, która zgodnie z załącznikiem nr 4 ustawy o VAT jest zwolniona od podatku VAT.

Fundacja jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W piśmie z dnia 19 maja 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej o następujące informacje.

1.

Przyznana dotacja przeznaczona będzie na pokrycie kosztów służących realizacji projektu.

2.

Środki, które otrzyma Wnioskodawca z Urzędu Marszałkowskiego nie będą miały żadnego wpływu na cenę.

3.

Uczestnicy kursów nie będą wnosili żadnych opłat, będą z nich korzystać całkowicie nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przyznana dla Wnioskodawcy dotacja, przeznaczona na realizację projektu powinna zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowić obrót i podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, czy też należy powyższą dotację traktować podmiotowo i w związku z tym w świetle ustawy o VAT, nie podlega ona opodatkowaniu tym podatkiem.

Zdaniem Wnioskodawcy, z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że do obrotów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, zalicza się dotację mające bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika. Zdaniem Wnioskodawcy otrzymana dotacja, stanowi obrót w rozumieniu ustawy o VAT, oraz powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ ma wpływ na cenę. W związku z powyższym zostanie spełniona praktyczna przesłanka determinująca potraktowanie dotacji jako wpływającej na obniżenie ceny dla zewnętrznego odbiorcy, co skutkuje włączeniem tego do obrotów w zakresie ustawy o VAT, gdyż tylko dotacje dotyczące pokrycia części ceny sfinansowanej przez sprzedawcę i powodujące w rezultacie obniżenie tej ceny w stosunku do osób trzecich stanowią przedmiot opodatkowania, dlatego uważamy, że zaliczenie przedmiotowej dotacji do obrotów ze sprzedaży będzie prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca otrzyma przyznane środki od Urzędu Marszałkowskiego Województwa na realizację projektu pn. "...".

Projekt ten ma na celu poszerzenie wiedzy z zakresu zakładania własnej firmy, oraz poruszania się po rynku pracy w charakterze przedsiębiorcy. Przyznana dotacja przeznaczona będzie na pokrycie kosztów służących realizacji projektu.

Projekt ten będzie realizowany poprzez:

a.

promocję i rekrutację w oparciu o zaproszenia, oraz prowadzoną stronę internetową dotyczącą projektu;

b.

organizację zajęć w ramach... poprzez przygotowanie materiałów szkoleniowych, przeprowadzenie kursów i egzaminu, oraz konsultację biznes-planu.

Otrzymane środki przeznaczone będą na 100% dopłatę do szkoleń, oraz ogłoszeń rekrutacyjnych i materiałów szkoleniowych. Środki, które otrzyma Wnioskodawca z Urzędu Marszałkowskiego nie będą miały żadnego wpływu na cenę.

Uczestnicy kursów nie będą wnosili żadnych opłat, będą z nich korzystać całkowicie nieodpłatnie.

Fundacja jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jak wskazał Wnioskodawca, przyznana dotacja przeznaczona będzie na pokrycie kosztów służących realizacji projektu. Uczestnicy kursów nie będą wnosili żadnych opłat, będą z nich korzystać całkowicie nieodpłatnie, tym samym przyznane środki nie będą stanowiły dopłaty do ceny świadczonych usług. W wyniku realizacji projektu nie wystąpi więc obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT (odpłatne świadczenie usług), zatem przedmiotowa dotacja nie zwiększy podstawy opodatkowania.

Pozyskana dotacja nie będzie miała bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie będzie przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona będzie na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzyma sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

Tym samym dotacja, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Podsumowując dotacja, którą otrzyma Wnioskodawca celem pokrycia kosztów związanych z realizacją ww. projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl