IBPP4/443-650/10/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-650/10/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2010 r. (data wpływu 4 maja 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2009 r. (data wpływu 31 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszanie (LGD) - jest stowarzyszeniem zarejestrowanym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (DZ,. U. Nr 64, poz. 427 oraz z 2008 r. Nr 98, poz. 634).

Na podstawie umowy podpisanej z Zarządem Województwa Lokalna Grupa Działania (LGD) została wybrane do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) - Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenie na lata 2009- 2015.

Jako Lokalna Grupa Działania wybrana do realizacji LSR - LGD złożyła do Samorządu Województwa wniosek o przyznanie pomocy finansowej i podpisała umowę na realizację w 2010 r. operacji w ramach Działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" zgodnie z przepisem § 3 rozporządzenia MRiRW z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczególnych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej objętej PROW na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 103, poz. 660).

Wnioskodawca w okresie realizacji projektu będzie realizował zadania zmierzające do osiągnięcia celów Lokalnej Strategii Rozwoju poprzez zapewnienie odpowiednich warunków niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania biura i sprawnej obsługi administracyjnej.

Stowarzyszenie będzie realizować działania, które obejmują zakres wydatków i czynności z zestawienia rzeczowo-finansowego wniosku o przyznanie pomocy na rok 2010 w ramach działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja. Stowarzyszenie dokona nabycia następujących towarów i usług w ramach kosztów z zestawienia rzeczowo-finansowego:

1.

Koszty bieżące (administracyjne): wynagrodzenia i inne świadczenia związane z pracą, pracowników, wynagrodzenia członków organu decyzyjnego, zwrot kosztów podróży służbowych członków organów LGD oraz pracowników LGD, wynagrodzenia za wykonywane zlecenia w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania LGD, najmu i utrzymania pomieszczeń, zakup lub najem wyposażenia, urządzeń i sprzętu biurowego, zakup materiałów biurowych, doradztwo prawne, obsługa finansowo-księgowa, oraz obsługa informatyczna,

2.

Koszty związane z nabywaniem umiejętności i aktywizacją: realizacja badań dotyczących obszaru objętego LSR,

3.

Informowanie o obszarze działania LGD oraz o LSR: prowadzenie i aktualizacja strony internetowej w celu udostępniania niezbędnej dokumentacji dla potencjalnych wnioskodawców na stronie LGD, doradztwo w zakresie przygotowania wniosku o przyznanie pomocy, opracowanie i dystrybucja materiałów informacyjnych, plakatów, ulotek, zamieszczanie materiałów prasowych, opracowanie i druk czasopisma pn.: L., organizacja konkursu wiedzy o UE i PROW 2007-2013,

4.

Szkolenia kadr biorących udział we wdrażaniu LSR, koszty najmu sprzętu i pomieszczeń, wynagrodzenie osób prowadzących, noclegu i wyżywienia uczestników szkolenia, opracowania i druku materiałów szkoleniowych,

5.

Wydarzenia o charakterze promocyjnym oraz szkolenia lokalnych liderów związanych z obszarem objętym LSR, realizacją LSR oraz działalnością LGD, w ramach których poniesione zostaną koszty na najem sprzętu i nieruchomości, wynagrodzenia osób prowadzących wydarzenia, opracowanie i druk materiałów promocyjnych, zakup upominków i nagród.

Zgodnie z przepisem ust. 2 w § 3 rozporządzenia MRiRW do kosztów kwalifikowalnych zalicza się także niepodlegający zwrotowi podatek od towarów i usług VAT), uiszczony w związku z poniesieniem kosztów wymienionych wyżej. Stowarzyszenie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Zgodnie z instrukcją, wypełniania wniosku o przyznanie pomocy w ramach Działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania" w ramach PROW 2007-2013 obowiązkowym załącznikiem do wniosku jest "Oświadczenie LGD o kwalifikowalności podatku VAT".

Ponadto, jeżeli LGD zalicza do kosztów kwaliflkowalnych podatek VAT, to obowiązane jest wystąpić do organu upoważnionego przez Ministra finansów (dyrektora właściwej izby skarbowej) o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania VAT. Otrzymana interpretacja stanowić będzie obowiązkowy załącznik do wniosków o płatność przedkładany na etapach ubiegania się o refundację.

Stowarzyszenie w złożonym wniosku o przyznanie pomocy uiszczony podatek zaliczyło do kosztów kwalifikowanych podlegających refundacji. Z tego powodu zobowiązana jest wystąpić o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 nie mają i nie będą miały jakiegokolwiek związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Stowarzyszenie dokonuje zakupów towarów i usług objętych podatkiem VAT. Zakupy te nie maja jednak związku ze sprzedażą opodatkowana podatkiem VAT.

Stowarzyszenie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym oraz składa deklaracje dla podatku od towarów i usług VAT-7, lecz nie prowadzi działalności gospodarczej.

Wnioskodawca w okresie realizacji projektu będzie realizował zadania zmierzające do osiągnięcia celów Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) w ramach Działania 4.31, poprzez zapewnienie odpowiednich warunków niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania biura i sprawnej obsługi administracyjnej.

Celem nadrzędnym realizowanego projektu jest rozwój społeczno-gospodarczy Powiatu N., poprzez budowanie kapitału społecznego na terenach wiejskich, poprzez integrację społeczności lokalnej i pobudzenie jej do zaangażowania się w realizacje wspólnych działań na rzecz wykorzystania potencjału obszaru LSR.

W ramach LSR są i będą realizowane działania zmierzające do rozwoju turystyki w oparciu o wykorzystanie walorów przyrodniczych i kulturowych obszaru LGD, rozwój alternatywnych form działalności gospodarczej na obszarach wiejskich, a także podniesienie jakości życia mieszkańców.

Wszelkie świadczenia dla beneficjentów projektu Stowarzyszenie będzie świadczyło nieodpłatnie, zakupione mienie w wyniku realizacji projektu pozostanie jego wyłączną własnością i będzie wykorzystywane jedynie na potrzeby Stowarzyszenia.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Projekt z założenia nie generuje żadnych przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 27 maja 2010 r.):

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 27 maja 2010 r.), nie ma on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca został wybrany do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) - Lokalnej Grupy Działania Stowarzyszenie na lata 2009- 2015.

Wnioskodawca w okresie realizacji projektu będzie realizował zadania zmierzające do osiągnięcia celów Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) w ramach Działania 4.31, poprzez zapewnienie odpowiednich warunków niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania biura i sprawnej obsługi administracyjnej.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 nie mają i nie będą miały jakiegokolwiek związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Stowarzyszenie dokonuje zakupów towarów i usług objętych podatkiem VAT. Zakupy te nie maja jednak związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wnioskodawca wprawdzie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym, lecz w treści wniosku jednoznacznie wskazał, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie mają i nie będą miały jakiegokolwiek związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, że towary i usługi nabywane w związku z realizacją działania 4.31 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 nie mają i nie będą miały jakiegokolwiek związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga, czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalności gospodarczej. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zaistniałego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl