IBPP4/443-645/10/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-645/10/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2010 r. (data wpływu 30 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 czerwca 2010 r. (data wpływu 4 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT od zakupionych towarów i usług w ramach realizacji inwestycji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT od zakupionych towarów i usług w ramach realizacji inwestycji pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 czerwca 2010 r. (data wpływu 4 czerwca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina realizuje zadanie inwestycyjne pn. "...". Projekt, którego łączna wartość wynosi 3.239.688,46 zł. Obejmuje:

* wykonanie nawierzchni drogowych, chodnikowych, terenów zieleni, ogrodzenia (nawierzchnie drogowe, chodnikowe, wykorytowano i wykonano podbudowy z kruszyw, wykonano podbudowę betonową w alei handlowej, wykonano także ogrodzenie od strony zachodniej i północnej wzdłuż alei handlowej, w trakcie realizacji jest budowa ogrodzenia od strony południowej. Trwają także prace polegające na układaniu nawierzchni chodnikowych i drogowych z kostki brukowej),

* wykonanie instalacji wewnętrznej wody i kanalizacji sanitarnej (wykonane),

* wykonanie kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej (wykonane),

* wykonanie przebudowy i rozbudowy sanitariatów (wybudowano od strony północnej nowe sanitariaty jak również rozbudowano sanitariaty od strony południowej. Obecnie trwają prace wykończeniowe.),

* wykonanie przebudowy linii SN, NN i oświetlenia (wykonane),

* wykonanie instalacji elektrycznych sanitariatów (wykonane),

* wykonanie oświetlenia drogi do amfiteatru (wykonane),

* wykonanie remontu kładki (remont zrealizowano w 2007 r.),

* zakup sceny (planowany zakup sceny w II kw. 2010 r.)

Projekt uzyskał dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Realizacja projektu nie wiąże się z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a tylko wykonywaniem zadań własnych Gminy.

Przychody projektu uzyskane z tytułu wynajmu terenów rekreacyjnych pod handel i gastronomię oraz wynajmu amfiteatru, obok środków z budżetu Miasta oraz innych dotacji i subwencji na ten cel będą pokrywały bieżące koszty funkcjonowania obiektu.

Gmina i Urząd Miejski posługują się jednym numerem identyfikacji podatkowej.

Jak wyjaśnił Wnioskodawca w piśmie z dnia 1 czerwca 2010 r. faktury dokumentujące nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu są wystawiane na Gminę (Urząd Miejski). Po zakończeniu realizacji inwestycji zostanie ona przekazana nieodpłatnie w użytkowanie Miejskiemu Centrum Kultury, będącemu odrębnym podatnikiem VAT. Przychody z projektu, uzyskane z tytułu wynajmu terenów rekreacyjnych pod handel i gastronomię oraz wynajmu amfiteatru uzyskiwać będzie Miejskie Centrum Kultury. Nabywane towary i usługi związane z realizacją inwestycji nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją ww. inwestycji istnieje możliwość odzyskania podatku VAT od zakupionych towarów i usług w ramach realizacji przedstawionej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek wynikający z faktur dokumentujących wykonanie ww. inwestycji nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną, w związku z czym Gmina nie ma możliwości odzyskania tego podatku w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy).

Należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy, jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina.

Dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług, Gmina i Urząd Gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP nadane Gminie, a w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne VAT-7 niezależnie czy daną czynność należy przypisać gminie, czy też obsługującemu ją od strony techniczno-organizacyjnej urzędowi gminy. Tym samym w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług powinna wskazana być Gmina.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Gmina realizuje, dofinansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, zadanie inwestycyjne pn. "...".

Projekt obejmuje:

* wykonanie nawierzchni drogowych, chodnikowych, terenów zieleni, ogrodzenia (nawierzchnie drogowe, chodnikowe, wykorytowano i wykonano podbudowy z kruszyw, wykonano podbudowę betonową w alei handlowej, wykonano także ogrodzenie od strony zachodniej i północnej wzdłuż alei handlowej, w trakcie realizacji jest budowa ogrodzenia od strony południowej. Trwają także prace polegające na układaniu nawierzchni chodnikowych i drogowych z kostki brukowej),

* wykonanie instalacji wewnętrznej wody i kanalizacji sanitarnej (wykonane),

* wykonanie kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej (wykonane),

* wykonanie przebudowy i rozbudowy sanitariatów (wybudowano od strony północnej nowe sanitariaty jak również rozbudowano sanitariaty od strony południowej. Obecnie trwają prace wykończeniowe.),

* wykonanie przebudowy linii SN, NN i oświetlenia (wykonane),

* wykonanie instalacji elektrycznych sanitariatów (wykonane),

* wykonanie oświetlenia drogi do amfiteatru (wykonane),

* wykonanie remontu kładki (remont zrealizowano w 2007 r.),

* zakup sceny (planowany zakup sceny w II kw. 2010 r.)

Realizacja projektu nie wiąże się z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a tylko wykonywaniem zadań własnych Gminy.

Faktury dokumentujące nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu są wystawiane na Gminę (Urząd Miejski). Po zakończeniu realizacji inwestycji zostanie ona przekazana nieodpłatnie w użytkowanie Miejskiemu Centrum Kultury, będącemu odrębnym podatnikiem VAT. Przychody z projektu, uzyskane z tytułu wynajmu terenów rekreacyjnych pod handel i gastronomię oraz wynajmu amfiteatru uzyskiwać będzie Miejskie Centrum Kultury. Nabywane towary i usługi związane z realizacją inwestycji nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem.

Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne przekazanie zrealizowanej inwestycji w użytkowanie) będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością, brak jest podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania jako odpłatnego świadczenia usług.

Zatem nieodpłatne przekazanie w użytkowanie majątku wytworzonego w ramach projektu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie amfiteatru wraz z terenami rekreacyjnymi będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych).

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o tak przedstawiony opis stanu faktycznego należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT wykonywanym przez Wnioskodawcę.

W konsekwencji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl