IBPP4/443-643/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-643/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. organu 15 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z projektem pn. "Poprawa jakości i dostępności udzielanych świadczeń poprzez zakup wyposażenia sal operacyjnych i aparatury medycznej dla Szpitala Wojewódzkiego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2009 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z projektem pn. "Poprawa jakości i dostępności udzielanych świadczeń poprzez zakup wyposażenia sal operacyjnych i aparatury medycznej dla Szpitala Wojewódzkiego".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Szpital Wojewódzki świadczy usługi medyczne, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z załącznikiem nr 4 poz. 9 PKWiU ex 85 ustawy o podatku od towarów i usług.

Szpital ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych projektu realizowanego w ramach Priorytetu I "Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów" Poddziałania 1.3.2 "Regionalna infrastruktura ochrony zdrowia" ZPORR.

Wymogiem do spełnienia wszystkich procedur naboru wniosku o dofinansowanie jest dołączenie zaświadczenia z Urzędu Skarbowego określające, czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Szpital Wojewódzki jest podatnikiem podatku VAT czynnym od 6 stycznia 1999 r. z tytułu wynajmu lokali hotelowych oraz wynajmu powierzchni dla osób fizycznych w celu prowadzenia działalności gastronomicznej. Deklaracje VAT-7 są składane co miesiąc w celu rozliczenia podatku należnego z tytułu wynajmu.

Celem realizowanego projektu jest poprawa jakości świadczonych usług medycznych dla pacjentów.

Przedmiotem projektu realizowanego w ramach Priorytetu I "Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów" Poddziałania 1.3.2 "Regionalna infrastruktura ochrony zdrowia" ZPORR jest zakup aparatury medycznej pn. "Poprawa jakości i dostępności udzielanych świadczeń poprzez zakup wyposażenia sal operacyjnych i aparatury medycznej dla Szpitala Wojewódzkiego".

Przedmiotem projektu nie będzie wykonywanie przez Szpital Wojewódzki czynności opodatkowanych, na zakupionym sprzęcie Szpital będzie świadczył usługi w zakresie ochrony zdrowia sklasyfikowane w dziale 85. PKWiU, które z mocy ustawy podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

Wydatki poniesione z związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Szpital.

Przedmiotem jest zakup aparatury medycznej i wyposażenia sal operacyjnych. Zakupione w wyniku projektu mienie pozostanie własnością Szpitala i będzie stanowiło środek trwały Szpitala.

W ramach projektu Szpital będzie wykonywał świadczenia na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia na podstawie zawartych kontraktów zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

W dniu 9 marca 2009 r. został złożony wniosek o dofinansowanie projektu pn. "Poprawa jakości i dostępności udzielanych świadczeń poprzez zakup wyposażenia sal operacyjnych i aparatury medycznej dla Szpitala Wojewódzkiego", który przeszedł pozytywna ocenę formalną i merytoryczną, a tym samym został zatwierdzony do realizacji. Umowa z instytucją zarządzającą o dofinansowanie zostanie podpisana po 15 czerwca 2009 r.

Projekt zostanie zrealizowany do 30 czerwca 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Szpital Wojewódzki (samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej), ubiegający się o fundusze unijne do projektu realizowanego w ramach Priorytetu I "Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów" Poddziałania 1.3.2 "Regionalna infrastruktura ochrony zdrowia" ZPORR ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z wykonywaniem usług medycznych świadczonych w ramach tego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Szpital świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia, które według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług są sklasyfikowane w dziale 85. i z mocy ustawy podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

Przy świadczeniu usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od ponoszonych wydatków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 7 zał. nr 4 wskazano usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU ex 85 "usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)".

Zatem świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia, o symbolu PKWiU ex 85, podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych projektu realizowanego w ramach Priorytetu I "Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów" Poddziałania 1.3.2 "Regionalna infrastruktura ochrony zdrowia" ZPORR pn. "Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów".

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT czynnym od 6 stycznia 1999 r. z tytułu wynajmu lokali hotelowych oraz wynajmu powierzchni dla osób fizycznych w celu prowadzenia działalności gastronomicznej.

Celem realizowanego projektu pn. "Poprawa jakości i dostępności udzielanych świadczeń poprzez zakup wyposażenia sal operacyjnych i aparatury medycznej dla Szpitala Wojewódzkiego" jest poprawa jakości świadczonych usług medycznych dla pacjentów.

Przedmiotem jest zakup aparatury medycznej i wyposażenia sal operacyjnych. Zakupione w wyniku projektu mienie pozostanie własnością Szpitala i będzie stanowiło środek trwały Szpitala.

Przedmiotem projektu nie będzie wykonywanie przez Szpital Wojewódzki czynności opodatkowanych, na zakupionym sprzęcie Szpital będzie świadczył usługi w zakresie ochrony zdrowia sklasyfikowane w dziale 85. PKWiU, które z mocy ustawy podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny, należy stwierdzić, że nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, będą one związane w całości z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowania.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonane w związku z realizacją projektu pn. "Poprawa jakości i dostępności udzielanych świadczeń poprzez zakup wyposażenia sal operacyjnych i aparatury medycznej dla Szpitala Wojewódzkiego" nabycie aparatury medycznej, która wykorzystywana będzie do świadczonych przez Wnioskodawcę usług medycznych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Podkreślenia wymaga, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, w którym jednoznacznie wskazano, iż świadczone usługi są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl