IBPP4/443-636/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-636/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu w dniu 12 czerwca 2009 r., uzupełnionym pismem z dnia 27 lipca 2009 r. (data wpływu 3 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. "Rozwój kompetencji przedstawicieli medycznych Sp. z o.o." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. "Rozwój kompetencji przedstawicieli medycznych Sp. z o.o.". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 lipca 2009 r. (data wpływu 3 sierpnia 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 lipca 2009 r. znak: IBPP4/443-636/09/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Rozwój kompetencji przedstawicieli medycznych Sp. z o.o." w ramach wspierania kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Projekt realizowany jest z pomocą publiczną. Wkład własny Beneficjenta wynosi 357.353,64 zł.

Jest to projekt szkoleniowy skierowany do przedstawicieli medycznych Wnioskodawcy.

Projekt ma na celu podniesienie kompetencji pracowników poprzez realizację szkoleń specjalistycznych oraz szkoleń z kompetencji miękkich. Projekt obejmuje zarówno szkolenia ogólne, na które przysługuje poziom dofinansowania 70% (dla średniej firmy) jak też szkolenia specjalistyczne, poziom dofinansowania 35%. Pozostałe koszty "ogólne" związane z promocją i zarządzaniem projektem objęte są proporcjonalnie do udziału szkoleń dofinansowaniem 70% i 35%, co daje średnio 49,35%.

Wydatki w ramach projektu obejmują zarówno koszty osobowe rozliczane rachunkami i listą płac, jak też związane z:

* organizacją szkoleń (m.in. zakup noclegów, wyżywienia wynajem sal konferencyjnych),

* wyposażeniem biura projektu (m.in. zakup komputera),

* promocją projektu (m.in. druk ulotek, opracowanie strony WWW).

Wydatki te rozliczane są fakturami od wykonawców usług.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 27 lipca 2009 r. okres realizacji projektu to: styczeń 2009 r. - grudzień 2009 r.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa deklaracje VAT-7.

Nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi mają związek wyłącznie z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Faktury dokumentujące nabywane towary i usługi (były) są wystawiane na Wnioskodawcę.

Szkolenie pracowników realizowane w ramach projektu pn. "Rozwój kompetencji przedstawicieli medycznych Sp. z o.o." ma wpływ na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej VAT realizowanej przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 27 lipca 2009 r.):

Czy podatek VAT naliczony z faktury (22%) może obniżyć podatek VAT należny w części nie podlegającej refundacji ze środków Unii Europejskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 27 lipca 2009 r.) ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu szkoleniowego w zakresie określonym przez projekt, tzn. jeżeli poziom dofinansowania danego projektu określa się na poziomie 49,35% a wkład własny to 50,65% to Wnioskodawca odlicza podatek VAT w wysokości 50,65%. Pozostałą część (49,35%) traktuje jako podatek nie do odliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Rozwój kompetencji przedstawicieli medycznych Sp. z o.o." w ramach wspierania kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Projekt realizowany jest z pomocą publiczną. Wkład własny Beneficjenta wynosi 357.353,64 zł.

Jest to projekt szkoleniowy skierowany do przedstawicieli medycznych firmy Wnioskodawcy.

Projekt ma na celu podniesienie kompetencji pracowników poprzez realizację szkoleń specjalistycznych oraz szkoleń z kompetencji miękkich.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa deklaracje VAT-7.

Faktury dokumentujące nabywane towary i usługi (były) są wystawiane na Wnioskodawcę.

Szkolenie pracowników realizowane w ramach projektu pn. "Rozwój kompetencji przedstawicieli medycznych Sp. z o.o." ma wpływ na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej VAT realizowanej przez Wnioskodawcę.

Nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi mają związek wyłącznie z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem, ze względu na związek nabywanych w ramach realizacji projektu towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie, bowiem została spełniona podstawowa przesłanka, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, związek nabywanych towarów i usług z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, a nabywca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Tut. organ zauważa, że na prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie wpływa źródło finansowania projektu. Podstawowe znaczenie ma związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Skoro w przedmiotowej sprawie dokonane zakupy są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości.

Tym samym nie można się zgodzić ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że ma prawo do odliczenia w zakresie określonym przez projekt, tzn. na poziomie wkładu własnego (50,65%), a pozostałą część (49,35%) stanowi podatek nie do odliczenia.

Należy jednakże wskazać, że prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi jest prawem podatnika a nie obowiązkiem. Jeżeli zatem podatnik chce dokonać odliczenia w kwocie niższej niż wynika to z obowiązujących przepisów ma do tego prawo. Jednak co do zasady w przedmiotowej sprawie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej kwocie, czyli w 100%.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu szkoleniowego w zakresie określonym przez projekt w wysokości 50,65%, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl