IBPP4/443-633/14/LG - Prawo do odliczenia podatku od wydatków w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 stycznia 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-633/14/LG Prawo do odliczenia podatku od wydatków w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 15 grudnia 2014 r. (data wpływu 23 grudnia 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od wydatków w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Ochotnicza Straż Pożarna jest wnioskodawcą projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, działanie "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" z zakresu Małe Projekty. Projekt pt. "...".

W ramach kosztów kwalifikowanych projektu Wnioskodawca będzie ubiegał się o zwrot z EFRROW 80% poniesionych kosztów kwalifikowanych w tym VAT naliczony na fakturach VAT.

Wydana publikacja będzie rozprowadzana nieodpłatnie wśród mieszkańców i instytucji zainteresowanych tematem regionalizmu, jego historią którą w jakiś sposób tworzył także OSP.

Stowarzyszenie które ubiega się o zaliczenie kosztów podatku VAT jako kosztów kwalifikowalnych w projekcie nie sporządza miesięcznych deklaracji VAT 7 oraz nie zostało zgłoszone na potrzeby podatku VAT w Urzędzie Skarbowym, nie jest płatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca za kwalifikowalne uznał całkowite koszty związane z realizacją projektu zawierające podatek VAT, gdyż nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku jaka zostanie naliczona na fakturach VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy osoba prawna - Stowarzyszenie, które nie sporządza miesięcznych deklaracji VAT 7 oraz nie zostało zgłoszone na potrzeby podatku VAT w Urzędzie Skarbowym ma możliwość odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pt. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy.

Podatek VAT jaki zostanie naliczony na Fakturze zakupu powinien zostać uznany za kwalifikowalny w ramach kosztów projektu pt. "...", gdyż wnioskodawca nie widzi żadnej możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na fakturach VAT, bo:

* nie jest płatnikiem podatku VAT-nie jest czynnym zarejesrtowanym podatnikiem podatku VAT,

* nie składa miesięcznych deklaracji VAT 7

* nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT

w związku z czym naliczony na fakturze podatek VAT nie podlega odliczeniu i w przypadku wniosku o przyznanie pomocy ze środków EFRROW jest kosztem kwalifikowalnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca - Stowarzyszenie (Ochotnicza Straż Pożarna) realizuje projekt pn. "..." w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, działanie "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" z zakresu Małe Projekty. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. Wynik projektu, tj. publikacja, będzie rozprowadzana nieodpłatnie mieszkańcom i instytucjom zainteresowanych tematem regionalizmu.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, a z analizy opisu sprawy wynika, że zakupione towary i usługi nie będą przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle przedstawionego opisu stanu faktycznego, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług w związku z wydatkami, które dotyczą realizacji przedmiotowego projektu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Ponadto Organ wyjaśnia, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii czy podatek VAT od wydatków dotyczących realizacji przedmiotowego zadania jest kosztem kwalifikowanym, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl