IBPP4/443-632/10/KG - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem aparatury niezbędnej do stworzenia laboratorium służącego eksploatacji, diagnostyce, monitoringu i serwisu łożysk tocznych w napędach elektrycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-632/10/KG Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem aparatury niezbędnej do stworzenia laboratorium służącego eksploatacji, diagnostyce, monitoringu i serwisu łożysk tocznych w napędach elektrycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2010 r. (data wpływu 27 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 czerwca 2010 r. (data wpływu 24 czerwca 2010 r.) oraz pismem z dnia 23 czerwca 2010 r. (data wpływu 29 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT bądź otrzymać zwrot tego podatku od zakupów realizowanych na potrzeby projektu pt. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT bądź otrzymać zwrot tego podatku od zakupów realizowanych na potrzeby projektu pt. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z 21 czerwca 2010 r. (data wpływu 24 czerwca 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-632/10/KG z dnia 15 czerwca 2010 r. oraz pismem z dnia 23 czerwca 2010 r. (data wpływu 29 czerwca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku ze złożeniem wniosku o dofinansowanie do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 projektu pt. "..." Wnioskodawca zobowiązany został do przedstawienia zaświadczenia z izby skarbowej dotyczącego potwierdzenia faktu, że Politechnika nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z faktur zakupu dotyczących projektu. W związku z czym VAT będzie kosztem kwalifikowalnym.

Wspomniany projekt ani na etapie składania wniosku o dofinansowanie, ani w trakcie jego realizacji, jak również przez okres 5 lat po jego zakończeniu zakłada, że Politechnika nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu takich jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępnianie powierzchni i sprzętu, ani też nie będzie wykorzystywała projektów na inne cele opodatkowane VAT.

Przedmiotem ww. projektu jest zakup sprzętu.

Okres realizacji projektu: 1 września 2010 r. - 31 stycznia 2011 r.

W ramach projektu zostanie zakupione: analizator drgań czterokanałowych, system monitoringu on-line stanu drganiowego maszyn, prosty analizator drgań jednokanałowych, detektor wyładowań elektrycznych w łożyskach silników elektrycznych, oscyloskop cyfrowy z multimetrem z wyposażeniem, cewki Rogowskiego 3-szt., 2 komputery przenośne do rejestracji wyników badań, 1 zestaw narzędzi uniwersalnych do montażu i demontażu łożysk na zimno, po 1 szt. przenośna nagrzewnica indukcyjna 5kg i 100kg, 2 silniki z magnesami trwałymi małej mocy wraz z układami zasilania, 4 łożyska hybrydowe, 4 łożyska ceramiczne, 1 projektor multimedialny, 8 ławek laboratoryjnych i 12 krzeseł.

Efektem projektu będzie stworzenie nowoczesnego laboratorium służącego nowoczesnej eksploatacji, diagnostyce, monitoringu i serwisu łożysk tocznych w napędach elektrycznych.

Bezpośrednim dysponentem wyników będzie Politechnika, ale wszystkie wygenerowane w trakcie realizacji projektu wyniki będą udostępniane nieodpłatnie wszystkim zainteresowanym.

W myśl obowiązujących standardów korzystanie z efektów projektu będzie nieodpłatne i będą mogli korzystać wszyscy zainteresowani.

Wszystkie wygenerowane w trakcie realizacji projektu wyniki będą udostępniane nieodpłatnie zainteresowanym poprzez: seminaria, wykłady publikacje naukowe, publikacje wyników badań w czasopismach branżowych, na stronach internetowych Politechniki, w czasie kontaktów bezpośrednich, tj. warsztatach, spotkaniach roboczych itp.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca przez okres 5 lat nie będzie osiągał jakiegokolwiek obrotu ani przychodu.

Dokonane zakupy w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane w żaden sposób do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Politechnika jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca pismem z dnia 23 czerwca 2010 r. wycofał uzupełnienie wniosku z dnia 21 czerwca 2010 r., przesyłając jednocześnie ostateczną wersję uzupełnienia wniosku z dnia 23 czerwca 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 23 czerwca 2010 r.):

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu, bądź otrzymać zwrot tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 23 czerwca 2010 r.), nie ma on prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów realizowanych na potrzeby projektu, bądź jego zwrotu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca stara się o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 projektu pt. "..."

W ramach projektu zostanie zakupione: analizator drgań czterokanałowych, system monitoringu on-line stanu drganiowego maszyn, prosty analizator drgań jednokanałowych, detektor wyładowań elektrycznych w łożyskach silników elektrycznych, oscyloskop cyfrowy z multimetrem z wyposażeniem, cewki Rogowskiego 3-szt., 2 komputery przenośne do rejestracji wyników badań, 1 zestaw narzędzi uniwersalnych do montażu i demontażu łożysk na zimno po 1 szt. przenośna nagrzewnica indukcyjna 5kg i 100kg, 2 silniki z magnesami trwałymi małej mocy wraz z układami zasilania, 4 łożyska hybrydowe, 4 łożyska ceramiczne, 1 projektor multimedialny, 8 ławek laboratoryjnych i 12 krzeseł.

Efektem projektu będzie stworzenie nowoczesnego laboratorium służącego nowoczesnej eksploatacji, diagnostyce, monitoringu i serwisu łożysk tocznych w napędach elektrycznych.

W myśl obowiązujących standardów korzystanie z efektów projektu będzie nieodpłatne i będą mogli korzystać wszyscy zainteresowani.

Dokonane zakupy w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane w żaden sposób do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z przedmiotowym projektem nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. "...". Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa również, że nie dokonuje analizy załączonych do wniosku dokumentów, a interpretację wydaje w oparciu o przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) Wnioskodawcy, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż korzystanie z efektów projektu będzie nieodpłatne dla wszystkich zainteresowanych oraz dokonane zakupy w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane w żaden sposób do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości (po zakończeniu realizacji projektu) oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, np. zakupione w związku z realizacją projektu towary i usługi zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność tylko w przypadku, gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl