IBPP4/443-619/11/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-619/11/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2011 r. (data wpływu 6 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług związanych z projektem pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług związanych z projektem pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Projekt pn. "..." jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Projekt realizowany jest w ramach Priorytetu IV Kultura, Działanie 4.3. Promocja kultury.

Poziom dofinansowania projektu ze środków Unii Europejskiej wynosi 85% Pozostała część środków to wkład własny gminy, który wynosi 15%. Realizacja projektu rozpocznie się w I kwartale 2011 r., a zakończy się w III kwartale 2011 r.

Projekt ma na celu wypromowanie walorów kulturalnych subregionu województwa oraz przyjezdnych poprzez zorganizowanie wydarzenia jakim będzie festiwal.

Projekt polega na zorganizowaniu wydarzenia kulturalnego jakim ma być dwudniowy festiwal promujący kulturę uliczną, niezależną i związaną z nią sferą działań artystycznych. Festiwal tworzyć ma interdyscyplinarną przestrzeń dla prezentacji różnego rodzaju unikalnych projektów z pogranicza takich dziedzin jak: teatr, muzyka, sztuki plastyczne, kino oraz innych form, reprezentowanych przez twórców wywodzących się z różnych środowisk twórczych.

W ramach projektu zakłada się realizację następujących działań:

1.

organizację kilkudniowego bloku warsztatowego, na który składać się będą warsztaty plastyczno-teatralne, tańca ulicznego, cyrkowe i warsztaty graffiti,

2.

organizację spektakli w wykonaniu cyrków i teatrów ulicznych w przestrzeni miejskiej,

3.

organizację namiotu muzycznego - wypożyczony namiot o pow. co najmniej 250 m 2 przez dwa dni byłby miejscem, wewnątrz którego organizowane byłyby występy muzyczne,

4.

organizację sceny głównej,

5.

organizację innych koncertów muzycznych w zaaranżowanej przestrzeni miejskiej,

6.

organizację pokazu - parady teatrów ulicznych,

7.

zapewnienie bezpieczeństwa podczas festiwalu poprzez zatrudnienie profesjonalnej firmy ochroniarskiej oraz ubezpieczenie imprezy,

8.

zapewnienie dodatkowego oświetlenia o charakterze ozdobnym,

9.

zapewnienie działań promocyjnych poprzez opracowanie merytoryczne, wydrukowanie i kolportaż materiałów promocyjno-informacyjnych, broszury zawierające program festiwalu, banery reklamowe, wielkoformatowe zewnętrzne billboardy reklamowe, stworzenie strony internetowej, organizację kampanii promocyjnej (m.in. reklamy w prasie, spoty w radiu).

W związku z powyższym z efektów projektu nieodpłatnie będą mogli korzystać wszyscy zainteresowani. Nabywcą towarów i usług w ramach projektu będzie Gmina Miasto, gdyż jest Beneficjentem ostatecznym projektu. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą miały w jakimkolwiek zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Gminę.

Wszystkie imprezy organizowane w ramach festiwalu (warsztaty, spektakle, koncerty, występy muzyczne oraz pokazy uliczne) będą nieodpłatne i ogólnodostępne. Gmina Miasto nie będzie sprzedawała biletów wstępu na Festiwal.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach realizowanego projektu pn. "...", nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług związanych z projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi kultury w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, a także promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 9 i 18 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Projekt polega na zorganizowaniu wydarzenia kulturalnego jakim ma być dwudniowy festiwal promujący kulturę uliczną, niezależną i związaną z nią sferą działań artystycznych. Z efektów projektu nieodpłatnie będą mogli korzystać wszyscy zainteresowani.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą miały w jakimkolwiek zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Gminę.

Wszystkie imprezy organizowane w ramach festiwalu (warsztaty, spektakle, koncerty, występy muzyczne oraz pokazy uliczne) będą nieodpłatne i ogólnodostępne. Gmina Miasto nie będzie sprzedawała biletów wstępu na Festiwal.

Wobec powyższego z zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy jednoznacznie wynika, iż towary i usługi nabywane na potrzeby ww. projektu pozostają bez związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi generującymi podatek należny.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl