IBPP4/443-617/13/BP - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym zakupionych przez spółkę wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00, wykorzystywanych w procesach technologicznych do wytworzenia wyrobów hutniczych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-617/13/BP Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym zakupionych przez spółkę wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00, wykorzystywanych w procesach technologicznych do wytworzenia wyrobów hutniczych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 3 grudnia 2013 r. (data wpływu 4 grudnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z 26 lutego 2014 r. (data wpływu 3 marca 2014 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 26 lutego 2014 r. (data wpływu 3 marca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 21 lutego 2014 r. znak: IBPP4/443-617/13/BP.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka "X" sp. z o.o. jest przedsiębiorstwem posiadającym trzy zespoły walcownicze D-550, D-340 i D-280, na których produkuje szeroki asortyment wyrobów gorącowalcowanych długich.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej na walcowniach wytwarzane są następujące wyroby hutnicze:

1. Zespół walcowniczy D-280

* płaskowniki w zakresie 20 - 30 x 4 - 10 mm,

* płaskowniki w zakresie 35 x 4 - 8 mm,

* płaskowniki w zakresie 40 x 4 - 6 mm

* pręty okrągłe 10 - 22mm,

* pręty okrągłe żebrowane 12 - 21,7 mm,

* pręty kwadratowe 10 - 20 mm

* kształtowniki WZ - I8 - 18 x 11 mm

2. Zespół walcowniczy D-340

* pręty płaskie 30 - 35 x 10 - 20 mm,

* pręty płaskie 40 x 8 - 20 mm,

* pręty płaskie 45 - 50 x 4 - 20 mm,

* pręty płaskie 60 x 4 - 16 mm,

* pręty płaskie 70 x 5 - 12 mm,

* pręty płaskie 80 x 6 - 8 mm,

* pręty okrągłe 24 - 32 mm

3. Zespół walcowniczy D-550

* pręty płaskie 60 - 70 x 20 - 40 mm, 80 - 150 x 10 - 40 mm,

* płaskowniki w gatunkach resorowych z zaokrąglonymi narożami 80 - 120 x 10 - 20 mm,

* kształtownik lemieszowy 150 x 15 x 5 mm,

* kształtownik na podkładki k.p.-24160 x 20 x12 mm,

* kształtownik na podkładki k.p.-30 180 x 20 x 15 mm,

* kształtowniki na łubki wzmocnione KŁ49W, KŁ49Ws, KŁ60W, KŁ60Ws,

* kształtowniki na łubki zwykłe KŁ24, KŁ24 E,

* kształtownik płaski żłobkowany 90 x 12, 16 mm,120 x 16 mm.

Produkty te wytwarzane w procesie polegającym na przeróbce plastycznej na gorąco na trzech zespołach walcowniczych tj. zespół walcowniczy D-280, D-340, D-550. Wsad do walcowania dostarczany jest w postaci kęsów o wymiarach 100 x 100 mm, 120 x 120 mm i 140 x 140 mm w długościach 12000 mm. Przygotowanie wsadu do przewalcowania następuje poprzez pocięcie na nożycy Q = 1600 Mg na optymalne długości przeznaczone na poszczególne profilowy miary. Następnie pocięty wsad jest ważony i transportowany na stoły podawcze do pieca grzewczego.

Proces nagrzewania odbywa się w piecu przepychowym trójstrefowym do temperatury przeróbki plastycznej w zależności od gatunku stali od 1150 - 1180oC. Nagrzany wsad za pomocą samotoków transportowany jest do ciągu walcowniczego jednego z trzech zespołów walcowniczych, gdzie odbywa się proces przeróbki plastycznej mający na celu wykonanie gotowego profilowymiaru. Odwalcowany profil z klatki wykańczającej o temperaturze 900 - 950oC transportowany jest za pomocą samotoków na chłodnię celem wystudzenia. Po wystudzeniu na chłodni wyrób walcowany jest transportowany pod nożycę lub piłę celem pocięcia na żądane przez odbiorcę długości. Następnie wyroby są paczkowane i wiązane w pakiety o ciężarze ok. 2,5 Mg, ważone i składowane do zasobników na magazynie. Część wyrobów odwalcowanych wymaga dodatkowej apretury tj. prostowania, dodatkowej kontroli jakości i własności wykonywanych wyrobów, następnie sortowania, paczkowania w pakiety, ważenia i składowane są na magazynie wyrobów gotowych. Z magazynu wyrobów gotowych odwalcowane profilowymiary są odbierane przez odbiorców.

Wnioskodawca wskazuje, iż do produkcji, tj. podgrzewania pieca w celu produkcji wyrobów hutniczych wykorzystywany jest gaz o kodzie CN 2711 21 00. Gaz ten Spółka zakupuje na podstawie umowy z dnia 29 września 2009 r. od niezależnego dostawcy. Wykorzystanie zakupionego gazu na potrzeby prowadzonej działalności przedstawia się następująco:

1.

w roku 2012 - gaz wykorzystywany do celów produkcyjnych to 4.038.499 m3, a do celów opałowych 85.619 m3,

2.

do końca października 2013 r. - gaz wykorzystywany do celów produkcyjnych to 3.075.541 m3, a do celów opałowych 67.411 m3.

Spółka oświadcza, iż złożyła dostawcy wyrobu gazowego z którym ma zawarta umowę oświadczenie, w którym zawarła informację, że będzie wykorzystywała nabywane wyroby gazowe dla celów opałowych w procesach metalurgicznych i oczekuje, że w terminie do 30 czerwca 2014 r. nie będzie mu naliczany przez dostawcę podatek akcyzowy oraz że do ww. terminu strony dostosują umowę do warunku przewidzianego ustawą.

Wnioskodawca, oświadcza, iż w jego ocenie jest finalnym nabywcą gazowym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 19a lit. a ustawy, albowiem nabywa on gaz na terenie kraju, od krajowego dostawcy gazu, niebędąc jednocześnie pośredniczącym podmiotem gazowym, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 23d ustawy.

Ponadto Spółka informuje, iż jest zakładem energochłonnym w rozumieniu art. 31b ust. 10 albowiem udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział.

Spółka, w związku z koniecznością wprowadzenia w życie systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej:

* uzyskała zezwolenia Marszałka Województwa Śląskiego na emisję gazów cieplarnianych z instalacji do produkcji lub obróbki metali żelaznych, w tym stopów żelaznych, jeżeli są wykorzystywane stacjonarne urządzenia techniczne, w których jest prowadzony proces spalania o nominalnej mocy cieplnej ponad 20MW,

* uzyskała numeru identyfikacyjnego KPRU nadanego przez K.;

- zgodnie z ustawą o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.

Dodatkowo Spółka podjęła się działania mających na celu ochronę środowiska. W tej mierze należy podkreślić, iż w związku z tym, że na ochronę środowiska ma wpływ ilość zużycia gazu ziemnego poprzez emisję produktów spalania przy wygrzewaniu wsadu w piecu. Spółka, w celu zmniejszenia zużycia gazu w procesie wygrzewania wsadu stosuje rekuperator, który wykorzystując temperaturę spalin ok. 300oC podwyższa temperaturę powietrza spalania powodując zmniejszenie ilości zużytego gazu. Zwiększenie sprawności rekuperatora Wnioskodawca uzyska poprzez dwukrotne czyszczenie w roku powstałych osadów na radiatorach rekuperatora, co spowoduje zmniejszenie zużycia gazu na Mg produkcji analogicznie zmniejszając ilość CO2 i gazów cieplarnianych emitowanych do atmosfery przy założeniu zawarcia stosownej umowy z dostawcą.

Ponadto, w zakresie uzupełnienia stanu faktycznego informuje, iż kod PKD Wnioskodawcy to 2410Z Produkcja surówki, żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie, które wpłynęło 3 marca 2014 r.):

Czy zakupione przez Spółkę wyroby gazowe o kodzie CN 2711 21 00 i wykorzystywane w procesach technologicznych w walcowni wytwarzających określone wnioskiem wyroby hutnicze będą skutkować po stronie Spółki powstaniem obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, (stanowisko przedstawione w uzupełnieniu, które wpłynęło 3 marca 2014 r.), zgodnie z art. 2 ust. 1 i 1 b ustawy o podatku akcyzowym przez wyroby akcyzowe należy rozumieć wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z kolei przez wyroby gazowe należy rozumieć wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00. Jednocześnie w pozycji 28 załącznika nr 1 pod kodem CN 2711 wymieniono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

W związku z powyższym Wnioskodawca stwierdza, iż wyrób gazowy, zakupiony i wykorzystywany przez Spółkę do procesów technologicznych o kodzie CN 2711 2100 jest wyrobem akcyzowym, w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, i podlega - co do zasady - opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Na podstawie przepisu art. 9c ustawy o podatku akcyzowym przedmiotem opodatkowania jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2.

sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3.

import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4.

użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;

5.

użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego.

Wobec powyższego, mając na względzie stan faktyczny Spółka oświadcza, iż jest finalnym nabywcą gazowym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 19 lit. a ustawy, albowiem nabywa ona gaz na terenie kraju, od krajowego dostawcy gazu, niebędąc jednocześnie pośredniczącym podmiotem gazowym, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 23d ustawy. Należy przy tym podkreślić, iż zgodnie z przepisem art. 9c ust. 4 ustawy obowiązek ustalenia charakteru odbiorcy, tj. czy jest on finalnym nabywcą gazowym czy pośredniczącym podmiotem gazowym należy do sprzedawcy wyrobu gazowego.

W związku z tym przedmiotem opodatkowania akcyzą będzie albo sprzedaż wyrobów akcyzowych finalnemu nabywcy gazowemu albo ich użycie przez finalnego nabywcę gazowego, na warunkach określonych pkt 5 ww. przepisu, tj.

1.

użycie wyrobów gazowych nabytych w ramach zwolnienia z akcyzy wyrobów gazowych przeznaczonych dla celów opałowych w procesach metalurgicznych, na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy, do innych celów niż zwolnione na tej podstawie,

2.

użycie wyrobów gazowych nabytych w ramach zwolnienia z akcyzy wyrobów gazowych przeznaczonych dla celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, do innych celów niż zwolnione na tej podstawie.

W tej mierze Wnioskodawca wskazuje, iż w dniu 1 listopada 2013 r. na mocy ustawy z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1231) znowelizowano w istotny sposób ustawę o podatku akcyzowym, zwłaszcza w części związanej z opodatkowaniem biogazu. Przedmiotowa nowelizacja związana była z upływem, wynikającego z art. 15 ust. 1 lit. g dyrektywy Rady 2003/96/WE w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, okresu przejściowego na opodatkowanie akcyzą gazu ziemnego przeznaczonego do celów opałowych.

Jednocześnie z dniem 31 października 2013 r. przestało obowiązywać zwolnienie od akcyzy gazu ziemnego przeznaczonego do celów opałowych, uregulowane w art. 163 ust. 2-4 u.p.a. Zgodnie z tymi przepisami do końca października 2013 r. albo do czasu, gdy udział gazu ziemnego w konsumpcji energii na terytorium kraju osiągnie 25%, na podstawie przepisu art. 163 ust. 2 u.p.a. zwolnieniu z opodatkowania podatkiem akcyzowym podlegał gaz ziemny (mokry) o kodach CN 2711 11 00 oraz 2711 21 00, przeznaczony do celów opałowych.

Jednakże w momencie, gdy udział gazu ziemnego w konsumpcji energii osiągnie 20%, do dnia 31 października 2013 r. stosowana miała być stawka akcyzy w wymiarze 50% stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy. Jednocześnie zgodnie z przepisem art. 163 ust. 3 ustawy, do czasu obowiązywania zwolnienia, o którym mowa w ust. 2, zwolnione od akcyzy były również pozostałe węglowodory gazowe o kodzie CN 2711 29 00, przeznaczone do celów opałowych oraz wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. d u.p.a.

Wobec powyższego na podstawie obecnie obowiązujących przepisów ustawy o podatku akcyzowym można stwierdzić - co do zasady -, iż opodatkowaniu akcyzą podlegać będą wyroby gazowe, czyli gaz węglowy, gaz wodny, gaz generatorowy i podobne gazy, inne niż gaz ziemny mokry i pozostałe węglowodory gazowe (o kodzie CN 2705 0000), gaz ziemny mokry skroplony (CN 2711 1100), gaz ziemny mokry w stanie gazowym (CN 2711 2100), pozostałe węglowodory gazowe w stanie gazowym (CN 2711 2900), a także pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b) u.p.a., z wyłączeniem węglowodorów alifatycznych nasyconych i nienasyconych {wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 1000).

Wnioskodawca wskazuje również, iż z datą obowiązywania od 1 listopada 2013 r. wprowadzono całkowicie nowe zwolnienie podatkowe określone aktualnie art. 31b ustawy. Zgodnie z art. 31b ust. 1 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych:

1.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

2.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

3.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie;

4.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;

5.

przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym, w przedmiotowej sprawie wymaga rozważenia czy Wnioskodawca wykorzystując zakupione wyroby gazowe do procesów technologicznych jest objęty zwolnieniem określonym art. 31b ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy o podatku akcyzowym.

W tej mierze Wnioskodawca, jak to uczynił powyżej oświadcza, iż jest finalnym nabywcą gazowym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 19a lit. a ustawy. Spółka informuje także, iż jest zakładem energochłonnym w rozumieniu art. 31b ust. 10 albowiem udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Ponadto spółka, w związku z koniecznością wprowadzenia w życie systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej:

* uzyskała zezwolenia Marszałka Województwa Śląskiego na emisję gazów cieplarnianych z instalacji do produkcji lub obróbki metali żelaznych, w tym stopów żelaznych, jeżeli są wykorzystywane stacjonarne urządzenia techniczne, w których jest prowadzony proces spalania o nominalnej mocy cieplnej ponad 20MW,

* uzyskała numeru identyfikacyjnego KPRU nadanego przez K.;

- zgodnie z ustawą o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.

Dodatkowo Spółka podjęła się działania mających na celu ochronę środowiska. W tej mierze należy podkreślić, iż w związku z tym, że na ochronę środowiska ma wpływ ilość zużycia gazu ziemnego poprzez emisję produktów spalania przy wygrzewaniu wsadu w piecu. Spółka, w celu zmniejszenia zużycia gazu w procesie wygrzewania wsadu stosuje rekuperator, który wykorzystując temperaturę spalin ok. 300oC podwyższa temperaturę powietrza spalania powodując zmniejszenie ilości zużytego gazu. Zwiększenie sprawności rekuperatora Wnioskodawca uzyska poprzez dwukrotne czyszczenie w roku powstałych osadów na radiatorach rekuperatora, co spowoduje zmniejszenie zużycia gazu na Mg produkcji analogicznie zmniejszając ilość CO2 i gazów cieplarnianych emitowanych do atmosfery przy założeniu zawarcia stosownej umowy z dostawcą.

W kwestii systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej należy podkreślić, iż przez systemy te rozumie się m.in. uczestnictwo w systemie EU ETS, o którym mowa w dyrektywie 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu emisjami gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE. Oznacza to, że należące do producentów ciepła, lokalne źródła, o mocy cieplnej nie przekraczającej 20MW, które z definicji nie uczestniczą w EU ETS - nie będą mogły skorzystać ze zwolnienia dla zużywanego gazu.

W tym aspekcie Spółka informuje, iż zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym przez Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami w piśmie skierowanym do Spółki w dniu 3 sierpnia 2011 r. nr KA-6001-1018-054207/11 Spółka uzyskała zezwolenie Marszałka Województwa Śląskiego na emisję gazów cieplarnianych z instalacji do produkcji lub obróbki metali żelaznych, w tym stopów żelaznych, jeżeli są wykorzystywane stacjonarne urządzenia techniczne, w których jest prowadzony proces spalania o nominalnej mocy cieplnej ponad 20MW oraz uzyskała numer identyfikacyjny KPRU nadany przez K. - zgodnie z ustawą o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.

Jednocześnie, w związku z postanowieniami rozporządzenia Komisji (WE) nr 2116/2004 z dnia 21 grudnia 2004 r. w sprawie standaryzowanego i zabezpieczonego systemu rejestrów stosownie do dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz decyzji nr 280/2005/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z późn. zm. wprowadzonymi Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 916/2007 Spółka dokonała otwarcia rachunku instalacji w Krajowym Rejestrze Uprawnień. W konsekwencji można uznać, iż Spółka spełnia warunek wprowadzenia w życie systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, co czyni ją uprawnionym do zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy.

W omawianej sprawie Spółka złożyła dostawcy wyrobu gazowego oświadczenie, w którym zawarła informację, że będzie wykorzystywała nabywane wyroby gazowe dla celów opałowych w procesach metalurgicznych i oczekuje, że w terminie do 30 czerwca 2014 r. nie będzie mu naliczany przez dostawcę podatek akcyzowy oraz że do ww. terminu strony dostosują umowę do warunku przewidzianego ustawą.

Okoliczność ta ma istotne znaczenie zważywszy na ustawowy wymóg wprowadzenia do umowy pomiędzy dostawcą a odbiorcą postanowienia o przeznaczeniu nabywanych wyrobów do celów zwolnionych. Zgodnie bowiem z art. 2 ustawy nowelizującej za konieczne uznać należy określenie w umowie zawartej pomiędzy dostawcą a odbiorcą wyrobu gazowego przeznaczenia nabywanych wyrobów z jednoczesnym wskazaniem na rodzaj zwolnienia z art. 31b ust. 1 ustawy. Warto jednak wskazać, iż w umowie nie jest wymagane wskazanie precyzyjnej podstawy prawnej zwolnienia albowiem wystarczające jest ogólne stwierdzenie, iż umowa odnosi się do transakcji, której przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów zwolnionych. Wypada również zaznaczyć, iż zawarcie w umowie odpowiednich postanowień o treści jak wyżej, jest warunkiem zwolnienia.

Nadmienić należy, iż obowiązek powyższy dotyczy również umów zawieranych przed wejściem w życie przepisów znowelizowanej ustawy, z tym, że strony umowy mają obowiązek ich zmiany w terminie do 30 czerwca 2014 r. (por. art. 2 ustawy nowelizującej). W tych przypadkach zwolnienie uzależnione jest od terminu wprowadzenia tychże zmian, lecz nie później niż do dnia 30 czerwca 2014 r.

Wobec powyższego Wnioskodawca uważa, iż wprowadzenie do umowy z dostawcą wyrobu gazowego postanowienia o przeznaczeniu nabywanych wyrobów gazowych do celów zwolnionych, określonych art. 31b ustawy, zważywszy także na spełnienie przez niego warunków ze zwolnienia z art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, będzie skutkować brakiem powstania obowiązku podatkowego. Oznaczać to będzie również, iż wykorzystywanie nabywanych wyrobów gazowych do procesów technologicznych nie będzie powodowało konieczności zapłacenia przez Wnioskodawcę podatku.

Wnioskodawca wskazuje także, iż z uwagi na to, że w omawianym stanie faktycznym umowa z dostawcą była zawarta przed wejściem wżycie ustawy nowelizującej, tj. przed 1 listopada 2013 r. warunku zwolnienia z art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, nie stosuje się do tej umowy, do czasu nie dostosowania jej postanowień do wymogów z art. 31b ust. 5 ustawy - por. art. 2 ust. 1 ustawy nowelizującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Przez wyroby gazowe - w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy - rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2, a zatem z wyłączeniem paliw silnikowych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy za finalnego nabywcę gazowego uznaje się podmiot, który:

a.

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b.

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Zgodnie z art. 9c ust. 1 ustawy w przypadku wyrobów gazowych - przez które rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00 (art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy) - przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2.

sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3.

import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4.

użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;

5.

użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Obrót wyrobami gazowymi w ww. okolicznościach podlega zatem z zasady opodatkowaniu akcyzą.

Stosownie do art. 11b ust. 1 w przypadku wyrobów gazowych obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

i. nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

ii. wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;

iii.powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

iv. użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 13 podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.

Stosownie zaś do art. 31b ust. 1 zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych:

1.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

2.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

3.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie;

4.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;

5.

przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka "X" jest przedsiębiorstwem posiadającym trzy zespoły walcownicze D-550, D-340 i D-280, na których produkuje szeroki asortyment wyrobów gorącowalcowanych długich. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej na walcowniach wytwarzane są następujące wyroby hutnicze:

1. Zespół walcowniczy D-280

* płaskowniki w zakresie 20 - 30 x 4 - 10 mm,

* płaskowniki w zakresie 35 x 4 - 8 mm,

* płaskowniki w zakresie 40 x 4 - 6 mm

* pręty okrągłe 10 - 22mm,

* pręty okrągłe żebrowane 12 - 21,7 mm,

* pręty kwadratowe 10 - 20 mm

* kształtowniki WZ - I8 - 18 x 11 mm

2. Zespół walcowniczy D-340

* pręty płaskie 30 - 35 x 10 - 20 mm,

* pręty płaskie 40 x 8 - 20 mm,

* pręty płaskie 45 - 50 x 4 - 20 mm,

* pręty płaskie 60 x 4 - 16 mm,

* pręty płaskie 70 x 5 - 12 mm,

* pręty płaskie 80 x 6 - 8 mm,

* pręty okrągłe 24 - 32 mm

3. Zespół walcowniczy D-550

* pręty płaskie 60 - 70 x 20 - 40 mm, 80 - 150 x 10 - 40 mm,

* płaskowniki w gatunkach resorowych z zaokrąglonymi narożami 80 - 120 x 10 - 20 mm,

* kształtownik lemieszowy 150 x 15 x 5 mm,

* kształtownik na podkładki k.p.-24160 x 20 x12 mm,

* kształtownik na podkładki k.p.-30 180 x 20 x 15 mm,

* kształtowniki na łubki wzmocnione KŁ49W, KŁ49Ws, KŁ60W, KŁ60Ws,

* kształtowniki na łubki zwykłe KŁ24, KŁ24 E,

* kształtownik płaski żłobkowany 90 x 12, 16 mm,120 x 16 mm.

Produkty te wytwarzane w procesie polegającym na przeróbce plastycznej na gorąco na trzech zespołach walcowniczych tj. zespół walcowniczy D-280, D-340, D-550. Wsad do walcowania dostarczany jest w postaci kęsów o wymiarach 100 x 100 mm, 120 x 120 mm i 140 x 140 mm w długościach 12000 mm. Przygotowanie wsadu do przewalcowania następuje poprzez pocięcie na nożycy Q = 1600 Mg na optymalne długości przeznaczone na poszczególne profilowy miary. Następnie pocięty wsad jest ważony i transportowany na stoły podawcze do pieca grzewczego.

Proces nagrzewania odbywa się w piecu przepychowym trójstrefowym do temperatury przeróbki plastycznej w zależności od gatunku stali od 1150 - 1180oC. Nagrzany wsad za pomocą samotoków transportowany jest do ciągu walcowniczego jednego z trzech zespołów walcowniczych, gdzie odbywa się proces przeróbki plastycznej mający na celu wykonanie gotowego profilowymiaru. Odwalcowany profil z klatki wykańczającej o temperaturze 900 - 950oC transportowany jest za pomocą samotoków na chłodnię celem wystudzenia. Po wystudzeniu na chłodni wyrób walcowany jest transportowany pod nożycę lub piłę celem pocięcia na żądane przez odbiorcę długości. Następnie wyroby są paczkowane i wiązane w pakiety o ciężarze ok. 2,5 Mg, ważone i składowane do zasobników na magazynie. Część wyrobów odwalcowanych wymaga dodatkowej apretury tj. prostowania, dodatkowej kontroli jakości i własności wykonywanych wyrobów, następnie sortowania, paczkowania w pakiety, ważenia i składowane są na magazynie wyrobów gotowych. Z magazynu wyrobów gotowych odwalcowane profilowymiary są odbierane przez odbiorców. Wnioskodawca wskazał również, że kod PKD prowadzonej działalności gospodarczej to 2410Z Produkcja surówki, żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych. Wnioskodawca złożył dostawcy gazu oświadczenie, w którym zawarł informację, że będzie wykorzystywał nabywane wyroby gazowe do celów metalurgicznych.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie definiują pojęcia "procesy metalurgiczne", nie odwołują się także w powyższym zakresie wprost do innych aktów prawnych. Zasadnym jest jednak w tym zakresie odwołanie się do definicji sformułowanej w innych aktach prawnych, tj. do wyjaśnień zawartych w Polskiej Klasyfikacji Działalności według Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz. 1885) czy też do kodów Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Powyższa Klasyfikacja PKD została opracowana na podstawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev 2, wprowadzonej rozporządzeniem (WE) Nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev 2 i zmieniającym rozporządzenie Rady (EWG) Nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (dziennik Urzędowy UE L 393/1 z dnia 30 grudnia 2006).

Zgodnie z wyjaśnieniami do ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. zawartymi w Dziale 24 produkcja metali obejmuje:

* wytapianie i/lub oczyszczanie metali żelaznych i nieżelaznych z rudy, surówki lub złomu przy zastosowaniu procesów elektrometalurgicznych i innych technik metalurgicznych,

* wytwarzanie stopów i nadstopów metali poprzez dodanie pierwiastków chemicznych do czystych metali.

Wyrób powstały w wyniku wytapiania i oczyszczania, występujący zazwyczaj w formie wlewków, jest poddany operacji walcowania, ciągnienia i wytłaczania w celu otrzymania arkuszy, blach, taśm, prętów, drutów lub rur, tub i profili drążonych, a w formie ciekłej, przeznaczony jest do produkcji odlewów i części z metalu.

W skład powyższego wchodzi m.in.:

* produkcja surówki, żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych;

* produkcja rur, przewodów, kształtowników zamkniętych i łączników, ze stali;

* produkcja pozostałych wyrobów ze stali poddanej wstępnej obróbce;

* produkcja prętów ciągnionych na zimno;

* produkcja wyrobów płaskich walcowanych na zimno;

* produkcja wyrobów formowanych na zimno;

* produkcja drutu.

Tym samym zakres czynności, które zgodnie z Klasyfikacją PKD wchodzą w skład produkcji metali, a tym samym do "procesów metalurgicznych" jest bardzo rozległy.

Zgodnie natomiast z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), która została wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) do metali zalicza się:

* żeliwa, stal i żelazostopy (symbol PKWiU 24.1)

* rury, przewody rurowe, profile drążone i łączniki, ze stali (24.2)

* pozostałe wyroby ze stali poddanej wstępnej obróbce (24.3)

* metale szlachetne i pozostałe metale nieżelazne (24.4)

* usługi wykonywania odlewów z metali (24.5)

Ponadto do określenia pojęcia "procesy metalurgiczne" należy się także posiłkować definicjami zawartymi w odrębnej literaturze.

Zgodnie z definicja zawartą w publikacji "Technologia ogólna: podstawy technologii mechanicznych" pod red. Aleksandra Góreckiego - procesy metalurgiczne są to procesy otrzymywania surówki w podwyższonych temperaturach, najczęściej w wyniku redukcji tlenków. Za procesy metalurgiczne uważa się procesy polegające na otrzymywaniu rafinacji oraz przetwarzaniu metali i ich stopów m.in. przy użyciu prądu elektrycznego.

Ponadto zgodnie ze internetowym słownikiem języka polskiego (...) metalurgia to:

1.

nauka o otrzymywaniu metali i nadawaniu im pożądanych własności;

2.

dział przemysłu zajmujący się produkcją metali i wyrobów metalowych; przemysł metalowy.

Tym samym na podstawie powyższego pod pojęciem "proces metalurgiczny" należy rozumieć całość czynności, niezbędnych w procesach związanych z produkcją metali i wyrobów metalowych.

Wobec powyższego Wnioskodawca zużywając wyroby gazowe w procesach metalurgicznych klasyfikowanych do PKD 2410Z. do produkcji szerokiego rozumianego asortymentu wyrobów gorącowalcowanych długich, będzie zużywał te wyroby do celów objętych zwolnieniem.

Mając powyższe na uwadze użycie wyrobów gazowych, nabytych przez Wnioskodawcę z zastosowaniem zwolnienia do opisanych procesów metalurgicznych nie będzie stanowiło użycia tych wyrobów do celów innych niż zwolnione. Zatem użycie to nie będzie skutkowało u Wnioskodawcy powstaniem obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.

Jak wskazano wyżej zwalnia się również od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. (art. 31b ust. 1 pkt 5)

Stosownie do art. 31b ust. 10 ustawy, przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zatem podmiot ubiegający się o prawo do skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, powinien spełniać kumulatywnie obie przesłanki wynikające z ww. przepisu, to jest:

1.

winien to być podmiot, który jest zakładem energochłonnym w rozumieniu definicji ustawowej zawartej w art. 31b ust. 10 ustawy oraz

2.

w tym zakładzie energochłonnym powinien być wprowadzony w życie co najmniej jeden z następujących systemów:

a.

system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub

b.

do podwyższenia efektywności energetycznej.

Jak wskazano we wniosku, Spółka jest zakładem energochłonnym w rozumieniu art. 31b ust. 10 ustawy, a zatem spełnia pierwszy warunek opisany w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy. Należy zatem ustalić czy Spółka spełnia drugi konieczny warunek, uprawniający do zwolnienia, to jest czy w Spółce został wprowadzony któryś z ww. systemów.

Zgodnie ze stosowaną w pierwszej kolejności wykładnią językową, treść normy prawnej należy ustalić na podstawie możliwego sensu słów, za pomocą których sformułowano dany przepis. Proces ten nie może jednak ograniczać się jedynie do semantycznych czy syntaktycznych reguł języka. Konieczne jest także odwołanie się do tego, co prawodawca przez dane słowa chce osiągnąć. Jeżeli w wyniku zastosowania tej wykładni "odkodowana" zostanie norma prawna, nie jest konieczne sięganie do pozostałych reguł interpretacji (clara non sunt interpretanda).

W przedmiotowej sprawie, zastosowanie wykładni językowej do powołanych przepisów prawa nie daje jednoznacznej odpowiedzi na podstawowe pytanie: jaki jest zakres omawianego zwolnienia od podatku. Niewątpliwie jest to zwolnienie, z którego może skorzystać podmiot będący zakładem energochłonnym w rozumieniu ustawy, który przeznacza wyroby gazowe do celów opałowych, przy czym w tym zakładzie energochłonnym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Przez system należy rozumieć uporządkowany układ elementów, pomiędzy którymi zachodzą określone relacje, tworzące pewną całość (Język polski. Współczesny słownik języka polskiego, pod red. Bogusław Dunaj, Warszawa 2007, t. 2, s. 1757). Nie każdy tego typu układ elementów może być systemem w rozumieniu analizowanego przepisu. Musi on, co wynika wprost z brzmienia przepisu, prowadzić do osiągania jasno sprecyzowanych celów. Jak wskazano wcześniej, przy interpretowaniu danego przepisu prawa, należy mieć na względzie to, co ustawodawca chciał przez dane stwierdzenia osiągnąć. Pomocne w tym względzie jest odwołanie się do regulacji funkcjonujących w Unii Europejskiej, które zostały implementowane do krajowego porządku prawnego, w tym m.in. w postaci omawianego przepisu.

Na szczeblu unijnym reguły opodatkowania wyrobów gazowych określa dyrektywa Rady 2003/96/WE z 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. U. WE L Nr 283, s. 51 z późn. zm.; Dz.U.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, s. 405). Regulacja ta określa zasady opodatkowania podatkiem akcyzowym wszystkich wyrobów energetycznych. Pozostawiając poszczególnym państwom margines swobody, dyrektywa energetyczna ustala zakres wyrobów opodatkowanych, minimalne stawki podatku, zwolnienia od podatku oraz mechanizmy jego pobierania.

Zgodnie z art. 2 dyrektywy, energia elektryczna, węgiel kamienny, węgiel brunatny, koks oraz gaz ziemny stanowią "wyroby energetyczne" podlegające tej regulacji. Poszczególne państwa Unii Europejskiej (zgodnie z zasadą lojalności), zobligowane zostały do opodatkowania określonych zastosowań ww. wyrobów.

Przy czym istotne jest to, że zasadą nadrzędną jest opodatkowanie tych produktów, przy wyraźnie ograniczonej możliwości stosowania zwolnień. W związku z powyższym wszystkie przepisy dotyczące zwolnień od podatku, muszą być interpretowane ściśle.

Stosownie do treści art. 17 ww. dyrektywy, możliwe jest stosowanie zwolnienia od podatku, "w przypadku gdy wprowadzone zostały w życie systemy zezwoleń handlowych lub równoważne uzgodnienia, o ile prowadzą one do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej". Analiza powyższego zapisu prowadzi wprost do wniosku, że podmioty zamierzające korzystać z powyższego zwolnienia, muszą uzyskać odpowiednie zezwolenie lub też dokonać określonych uzgodnień. Każda z tych sytuacji zakłada istnienie zewnętrznego podmiotu posiadającego uprawnienia kontrolne.

Podobnie wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie C-185/00, gdzie wskazał wyraźnie, że zwolnienie od podatku akcyzowego powinno być uzależnione od wykonywania przez państwo kontroli nad zużywaniem wyrobów akcyzowych (zgodnie z przeznaczeniem), aby nie prowadziło to do pogorszenia warunków konkurencji.

Podsumowując powyższe stwierdzić należy, że zwolnienie określone w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, jest zwolnieniem udzielanym podmiotom ze względu na przeznaczenie - tj. takim podmiotom, które wykorzystują wyrób akcyzowy w przypadku, gdy w ich przedsiębiorstwie będącym zakładem energochłonnym lub w zorganizowanej części przedsiębiorstwa będącej zakładem energochłonnym (zgodnie z art. 31b ust. 10 ustawy), wprowadzone zostały w życie systemy zezwoleń handlowych lub równoważne uzgodnienia, prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Analiza ww. przepisu, uwzględniająca postanowienia dyrektywy Rady 2003/96/WE, prowadzi do wniosku, że zwolnienie to podlega kontroli państwowej, mającej na celu przede wszystkim wyeliminowanie ewentualnych nadużyć, aby nie doprowadziły one do naruszenia konkurencji.

Tym samym, nie każdy system, rozumiany jako uporządkowany układ elementów, pomiędzy którymi zachodzą określone relacje, tworzące pewną całość, jest systemem uprawniającym dany podmiot do stosowania zwolnienia od podatku.

Za systemy uprawniające do zwolnienia uznać przy tym należy:

* Europejskim Systemem Handlu Emisjami zgodnie z ustawą z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. Nr 122, poz. 695) i rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2008 r. w sprawie przyjęcia Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla na lata 2008-2012 dla wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji (Dz. U. z 2008 r. Nr 202, poz. 1248);

* system E., o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (E.) (Dz. U. Nr 178, poz. 1060);

* wdrożenie systemu zarządzania środowiskowego potwierdzonego certyfikatem ISO 14001:2004 i uzyskanie w tym zakresie certyfikatu, przyznanego przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka uzyskała zezwolenia Marszałka Województwa Śląskiego na emisję gazów cieplarnianych z instalacji do produkcji lub obróbki metali żelaznych, w tym stopów żelaznych, jeżeli są wykorzystywane stacjonarne urządzenia techniczne, w których jest prowadzony proces spalania o nominalnej mocy cieplnej ponad 20MW, jak również uzyskała numeru identyfikacyjnego KPRU nadanego przez K. zgodnie z ustawą o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz okoliczności sprawy przedstawione we wniosku, należy stwierdzić, że w sytuacji nabycia przez Wnioskodawcę wyrobów gazowych, zwolnionych z akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, użycie ich do celów opałowych nie będzie stanowiło naruszenia warunku zwolnienia z podatku akcyzowego. Zatem również użycie tych wyrobów gazowych do celów opałowych nie będzie skutkowało u Wnioskodawcy powstaniem obowiązku opodatkowania w podatku akcyzowym.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 31b ust. 5 ustawy w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

Powyższy warunek zatem określa obowiązek określenia w umowie, zawartej między sprzedawcą a nabywcą zwolnienia, w ramach którego nastąpi zużycie tych wyrobów. Jednakże w umowie nie trzeba wskazywać precyzyjnej podstawy prawnej zwolnienia, lecz wystarczy ogólne stwierdzenie, że umowa odnosi się do transakcji, której przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów zwolnionych.

Ponadto w myśl art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym z dnia 27 września 2013 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 1231) w terminie do dnia 30 czerwca 2014 r. strony umowy, o której mowa w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, zawartej przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, dostosują tę umowę do warunku określonego w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1. Warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, nie stosuje się do umów, o których mowa w ust. 1, do dnia ich dostosowania, jednak nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2014 r.

Tym samym jak słusznie zauważył Wnioskodawca dla możliwości skorzystania ze zwolnienia, umowy zawarte przed 1 listopada 2013 r. trzeba dostosować do warunku określonego w art. 31b ust. 5 do 30 czerwca 2014 r. Natomiast do dnia ich dostosowania, nie dłużej jednak niż do 30 czerwca 2014 r. warunku zwolnienia zawartego w art. 31b ust. 5 nie stosuje się.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl