IBPP4/443-609/10/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-609/10/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2010 r. (data wpływu 27 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 14 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zadaniem własnym gminy zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie edukacji publicznej oraz kultury fizycznej, w tym urządzeń sportowych. Gmina realizuje projekt pod nazwą "...". Projekt ma być współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013, w oparciu o: Oś Priorytetową 6 Aktywizacja obszarów miejskich i zdegradowanych - Działanie 6.2 Zagospodarowanie terenów zdegradowanych. Celem opisywanego przedsięwzięcia jest nadanie nowych funkcji zdegradowanym terenom dla zwiększenia ich atrakcyjności gospodarczej i inwestycyjnej oraz stworzenia warunków dla wzrostu zatrudnienia na tych terenach poprzez wybudowanie sali gimnastycznej. Obiekt sali gimnastycznej połączony będzie łącznikiem komunikacji wewnętrznej z pochylnią do korytarza istniejącego budynku szkolnego, przystosowany także dla osób niepełnosprawnych. Powierzchnia planowanej inwestycji wynosi 3009,2 m#61447; w skład której wchodzi zespół boisk składających się z boiska do piłki ręcznej, koszykówki, dwa boiska do siatkówki oraz 100 metrowa 4-torowa bieżnia, a także skocznia do skoków w dal i wzwyż z zeskocznią piaskową w efekcie czego obszar ten zastanie przystosowany do pełnienia funkcji społeczno - kulturowo - szkoleniowo - edukacyjnych. Realizowany projekt nie jest objęty pomocą publiczną, a zarówno w trakcie realizacji projektu jak i w ciągu 10 lat po jego zakończeniu infrastruktura wytworzona w ramach projektu nie będzie wykorzystywana do wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu prawa wspólnotowego, to jest działalności polegającej na oferowaniu dóbr lub usług na określonym rynku. Instytucją wdrażającą projekt jest Gmina, która pełni funkcje zarządzająca - koordynującą i odpowiedzialna jest za jego realizację i rozliczenie. Finansowanie kosztów związanych z utrzymaniem obiektu po zakończeniu realizacji inwestycji, zabezpieczone będzie przez jednostkę organizacyjną (szkołą) ze środków przekazywanych z budżetu gminy, z dochodów własnych oraz subwencji oświatowej. Właścicielem obiektu po zrealizowanej inwestycji będzie Gmina, która obecnie jest właścicielem istniejących nieruchomości zlokalizowanych przy ul.

W piśmie z dnia 14 maja 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o następujące informacje.

Wnioskodawca od 1 stycznia 2010 r. zarejestrowany jest jako czynny podatnik VAT i składa deklaracje VAT-7. Faktury za wykonane roboty budowlane wystawiane będą na Gminę.

Wybudowana sala gimnastyczna oraz powstałe w wyniku projektu urządzenia sportowe nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Powstałe w efekcie projektu mienie będzie użyczone nieodpłatnie jednostce organizacyjnej Gminy - Publicznej Szkole Podstawowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki jakie poniesie w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tak więc podatnikowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina, w ramach zadań własnych wynikających z ustawy o samorządzie gminnym, realizuje projekt pod nazwą "...". Projekt ma być współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Obiekt sali gimnastycznej połączony będzie łącznikiem komunikacji wewnętrznej z pochylnią do korytarza istniejącego budynku szkolnego, przystosowany także dla osób niepełnosprawnych. Powierzchnia planowanej inwestycji wynosi 3009,2 m#61447; w skład której wchodzi zespół boisk składających się z boiska do piłki ręcznej, koszykówki, dwa boiska do siatkówki oraz 100 metrowa 4-torowa bieżnia, a także skocznia do skoków w dal i wzwyż z zeskocznią piaskową w efekcie czego obszar ten zastanie przystosowany do pełnienia funkcji społeczno - kulturowo - szkoleniowo - edukacyjnych. Realizowany projekt nie jest objęty pomocą publiczną, a zarówno w trakcie realizacji projektu jak i w ciągu 10 lat po jego zakończeniu infrastruktura wytworzona w ramach projektu nie będzie wykorzystywana do wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu prawa wspólnotowego, to jest działalności polegającej na oferowaniu dóbr lub usług na określonym rynku. Instytucją wdrażającą projekt jest Gmina, która pełni funkcje zarządzająca - koordynującą i odpowiedzialna jest za jego realizację i rozliczenie. Finansowanie kosztów związanych z utrzymaniem obiektu po zakończeniu realizacji inwestycji, zabezpieczone będzie przez jednostkę organizacyjną (szkołą) ze środków przekazywanych z budżetu gminy z dochodów własnych oraz subwencji oświatowej. Właścicielem obiektu po zrealizowanej inwestycji będzie Gmina, która obecnie jest właścicielem istniejących nieruchomości zlokalizowanych przy ul.

Ponadto, z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca od 1 stycznia 2010 r. zarejestrowany jest jako czynny podatnik VAT i składa deklaracje VAT-7. Faktury za wykonane roboty budowlane wystawiane będą na Gminę.

Wybudowana sala gimnastyczna oraz powstałe w wyniku projektu urządzenia sportowe nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Powstałe w efekcie projektu mienie będzie użyczone nieodpłatnie jednostce organizacyjnej Gminy - Publicznej Szkole Podstawowej.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tekst jedn. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego a w szczególności wykorzystywania przez Gminę powstałego w wyniku prowadzonej inwestycji mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl