IBPP4/443-605/10/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-605/10/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 maja 2010 r. (data wpływu 28 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2010 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn..... Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 maja 2010 r. (data wpływu 28 maja 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest uczelnią wyższą zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT składający deklaracje VAT-7. Uczelnia stara się o dotację na działalność inwestycyjną w ramach projektu RPO 6.2 Zagospodarowanie terenów zdegradowanych.

W ramach projektu będzie budowa ośrodka turystyczno szkoleniowego. Przedmiotem projektu będzie budowa infrastruktury technicznej, niezbędnej do poprawy warunków i jakości świadczonych usług dydaktycznych i rekreacyjno-sportowych. W wyniku tego projektu powstanie funkcjonalny budynek o łącznej powierzchni zabudowy 1.299,49 m2. Bryła budynku będzie spójna z istniejącą zabudową hali sportowej wybudowanej jeszcze w 1936 r.

Inwestycja będzie służyć celom dydaktycznym. Uczelnia nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, więc do kosztów kwalifikowanych projektu zaliczyła podatek VAT od zakupionych materiałów.

Okres działań projektu: lata 2010 - 2012.

Efektem inwestycji będzie nowa baza dydaktyczna.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 25 maja 2010 r. inwestycja będzie w całości związana ze świadczeniem usług w zakresie edukacji zwolnionych z podatku VAT (PKWiU 80). Towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu pn.... nie będą miały żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 25 maja 2010 r.):

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 25 maja 2010 r.), nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Odliczyć zatem można w całości wyłącznie podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 7 zał. nr 4 wskazano usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU ex 80 "usługi w zakresie edukacji".

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca stara się o dotację na działalność inwestycyjną w ramach projektu RPO 6.2 Zagospodarowanie terenów zdegradowanych. W ramach projektu będzie budowany ośrodek turystyczno szkoleniowy. Przedmiotem projektu będzie budowa infrastruktury technicznej, niezbędnej do poprawy warunków i jakości świadczonych usług dydaktycznych i rekreacyjno-sportowych.

W wyniku tego projektu powstanie funkcjonalny budynek o łącznej powierzchni zabudowy 1.299,49 m2. Bryła budynku będzie spójna z istniejącą zabudową hali sportowej wybudowanej jeszcze w 1936 r.

Okres działań projektu: lata 2010 - 2012.

Efektem inwestycji będzie nowa baza dydaktyczna.

Inwestycja będzie w całości związana ze świadczeniem usług w zakresie edukacji zwolnionych z podatku VAT (PKWiU 80). Towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu pn.... nie będą miały żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji przedmiotowego projektu służyć będą Wnioskodawcy wyłącznie do wykonywania czynności, których następstwem nie jest określenie podatku należnego (tzn. powstanie zobowiązania podatkowego). Tym samym towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą mieć związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Skoro wiec towary i usługi które będą nabywane w związku z realizacją projektu nie będą służyć wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Podkreślenia wymaga, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, w którym jednoznacznie wskazano, iż świadczone usługi są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub prawnego (np. wydzierżawienia zakupionego sprzętu lub pomieszczeń w powstałym obiekcie do czynności podlegających opodatkowaniu).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl