IBPP4/443-604/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-604/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2011 r. (data wpływu 5 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 kwietnia 2011 r. (data wpływu 4 maja 2011 r.) i pismem z dnia 11 maja 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT oraz o ubieganie się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją Działania 4.31 "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT oraz o ubieganie się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją Działania 4.31 "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 kwietnia 2011 r. (data wpływu 4 maja 2011 r.) i pismem z dnia 11 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Lokalna Grupa Działania została zarejestrowana na podstawie przepisów ustawy - Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu Rozwoju Obszarów Wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 z późn. zm.). Na podstawie umowy podpisanej w dniu 21 maja 2009 r. z Samorządem Województwa. Stowarzyszenie zostało wybrane do realizacji Lokalnej strategii rozwoju na lata 2009-2015. Jako lokalna grupa działania wybrana do realizacji Lokalnej strategii rozwoju Stowarzyszenie złożyło do Samorządu Województwa wniosek o przyznanie pomocy finansowej w ramach Działania 4.31 "..." objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-20013.

Na podstawie złożonego wniosku o przyznanie pomocy zgodnie z przepisem § 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania 4.31 została przyznana pomoc na realizację operacji: "...", której celem jest:

1.

zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy biura Lokalnej Grupy Działania,

2.

doskonalenie zawodowe osób uczestniczących w realizacji Lokalnej strategii rozwoju poprzez szkolenia,

3.

pobudzenie zaangażowania społeczności lokalnej w rozwój obszaru objętego Lokalną strategią rozwoju i budowanie kapitału społecznego na tym obszarze, poprzez:

1.

prowadzenie działań promujących obszar objęty Lokalną strategia rozwoju,

2.

organizacja szkoleń dla lokalnych liderów,

4.

sprawne wdrażanie Lokalnej strategii rozwoju poprzez:

1.

prowadzenie działań informacyjnych,

2.

doradztwo prowadzone dla beneficjentów w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju,

3.

organizacja naborów wniosków.

Pomoc będzie przekazana w IX transzach na zasadzie refundacji kosztów. Dnia 25 stycznia 2011 nastąpiło podpisanie umowy przyznania pomocy w ramach działania "..." objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 103, poz. 660).

Zgodnie z przepisem ust. 2 w § 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi do kosztów kwalifikowanych zalicza się także niepodlegąjący zwrotowi podatek od towarów i usług (VAT), uiszczony w związku z poniesieniem kosztów wymienionych wyżej.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Statut Stowarzyszenia nie przewiduje ponadto aby Stowarzyszenie działalność gospodarczą mogło prowadzić. Stowarzyszenie nie figuruje w ewidencji podatników VAT. Nie składa deklaracji VAT-7. Zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania 4.31 "..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 obowiązkowym załącznikiem do wniosku jest "Oświadczenie LGD o kwalifikowalności podatku VAT".

Ponadto, jeżeli Lokalna Grupa Działania zalicza do kosztów kwalifikowanych podatek VAT, to obowiązane jest wystąpić do organu upoważnionego przez Ministra Finansów (Dyrektora właściwej Izby Skarbowej) o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania VAT. Otrzymana interpretacja stanowić będzie obowiązkowy załącznik do wniosków o płatność przedkładanych na etapach ubiegania się o refundację. Stowarzyszenie w złożonym przez siebie wniosku o przyznanie pomocy uiszczony podatek VAT zaliczyła do kosztów kwalifikowanych podlegających refundacji. Z tego też powodu Stowarzyszenie zobowiązane jest wystąpić o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT.

W ramach tych działań Stowarzyszenie finansuje koszty utrzymania i wyposażenia biura, w tym koszty najmu, telefonów, zakupu materiałów biurowych, personelu, nieodpłatnej działalności szkoleniowej, doradczej dla potencjalnych beneficjentów z terenu objętego działaniem Lokalnej Grupy Działania, działań promocyjnych dotyczących możliwości pozyskiwania środków z osi IV Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Projektem objęci są wszyscy mieszkańcy obszaru działania Lokalnej Grupy Działania. Lokalna Grupa Działania nieodpłatnie szkoli, doradza, zachęca działaniami promocyjnymi do składania wniosków o dofinansowanie projektów, przeprowadza postępowanie konkursowe i wskazuje te projekty, które najlepiej wpisują się w przyjętą Lokalną strategię rozwoju. Umowy o dofinansowanie ww. projektów i rozliczenia finansowe będą przeprowadzone przez Urząd Marszałkowski.

Wszelkie świadczenia dla beneficjentów Stowarzyszenie będzie świadczyło nieodpłatnie, zakupione mienie w wyniku realizacji projektu pozostanie wyłącznie jego własnością i będzie wykorzystane jedynie na potrzeby Stowarzyszenia.

W wyniku realizacji projektu Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów. Nabycie towarów i usług dotyczących realizacji operacji "..." jest dokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca figuruje Stowarzyszenie. Dokonane zakupy nie są wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności generujących podatek należny. Działalność Lokalnej Grupy Działania związana z realizacją projektu nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT. Stowarzyszenie nie figuruje w ewidencji podatników VAT czynnych. Nie składa deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją Działania 4.31 "..." przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT oraz do ubiegania się o zwrot podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz o ubieganie się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją Działania 4.31 "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje operację w ramach Działania 4.31 "...".

W ramach tych działań Stowarzyszenie finansuje koszty utrzymania i wyposażenia biura, w tym koszty najmu, telefonów, zakupu materiałów biurowych, personelu, nieodpłatnej działalności szkoleniowej, doradczej dla potencjalnych beneficjentów z terenu objętego działaniem Lokalnej Grupy Działania, działań promocyjnych dotyczących możliwości pozyskiwania środków z osi IV Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Wszelkie świadczenia na rzecz beneficjentów Stowarzyszenie będzie świadczyło nieodpłatne.

W wyniku realizacji projektu Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów. Nabycie towarów i usług dotyczących realizacji operacji "..." jest dokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca figuruje Stowarzyszenie. Dokonane zakupy nie są wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności generujących podatek należny. Działalność Lokalnej Grupy Działania związana z realizacją projektu nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT. Stowarzyszenie nie figuruje w ewidencji podatników VAT czynnych. Nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją operacji w ramach Działania 4.31 "...". Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania, uregulowania § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 7 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia.

Wyżej cytowane unormowanie zostało utrzymane w § 22 ust. 1 i 2 oraz § 8 ust. 3 i 4 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) oraz obowiązującego od dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl