IBPP4/443/599/10/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443/599/10/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2010 r. (data wpływu 23 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest podatnikiem podatku VAT - czynnym od 12 stycznia 2000 r. od dochodów Gminy, składa deklaracje VAT-7. Projekt pod nazwą "XXX" realizowany będzie w Gminie P. w miejscowościach M. i J.Termin realizacji rzeczowej projektu 2010-2011. Projekt realizowany będzie w ramach Osi 3 - "Podniesienie jakości systemu komunikacyjnego regionu", Działania 3.2 "Rozwój systemów lokalnej infrastruktury komunikacyjnej" z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Zadanie dofinansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Projekt dotyczy przebudowy drogi gminnej M. - J. Nr 002842 T o łącznej długości 3,9 km i uregulowanym stanie prawnym własności gruntu.

Minie, które powstanie w wyniku prowadzonej inwestycji będzie własnością Gminy, Stanowić będzie środek trwały Gminy oraz posłuży do zaspokojenia potrzeb społecznych mieszkańców. Nowo wybudowaną drogę Wnioskodawca będzie udostępniał nieodpłatnie. Nie będzie pobierał żadnych opłat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina w odniesieniu do realizowanego w niedalekiej przyszłości projektu pod nazwą "XXX" ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT ponieważ inwestycja ta nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Jest to inwestycja realizowana dla celów statutowych gminy. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. realizacja projektu wynika z zadań własnych Gminy zapisanych w ww. ustawie rozdziale 2, art. 7 ust. 1 poz. 2. Zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Wybudowana w wyniku realizacji projektu droga gminna nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 2 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Stosownie do art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina będzie realizowała projekt pod nazwą "XXX". Termin realizacji rzeczowej projektu 2010-2011. Projekt realizowany będzie w ramach Osi 3 - "Podniesienie jakości systemu komunikacyjnego regionu", Działania 3.2 "Rozwój systemów lokalnej infrastruktury komunikacyjnej" z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Zadanie dofinansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Projekt dotyczy przebudowy drogi gminnej M. - J. Nr 002842 T o łącznej długości 3,9 km i uregulowanym stanie prawnym własności gruntu.

Minie, które powstanie w wyniku prowadzonej inwestycji będzie własnością Gminy, Stanowić będzie środek trwały Gminy oraz posłuży do zaspokojenia potrzeb społecznych mieszkańców. Nowo wybudowaną drogę Wnioskodawca będzie udostępniał nieodpłatnie.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż Wybudowana w wyniku realizacji projektu droga gminna nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ efektem przedsięwzięcia jest droga, która nie będzie służyła działalności opodatkowanej.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z inwestycją pod nazwą "XXX".

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl