IBPP4/443-592/10/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-592/10/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2010 r. (data wpływu 21 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacja projektu pod nazwą "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 maja 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 10 marca 2009 r. Zarząd Województwa podjął uchwałę w sprawie wyboru projektów do dofinansowania w ramach poddziałania 7.1.2 Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową Priorytet VII Transport, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 -2013, projekt pn. "XXX". Warunkiem uzyskania dofinansowania jest złożenie informacji, czy beneficjent (Powiat) ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizowanym projektem.

Przedmiotem projektu jest przebudowa drogi powiatowej DP S-a i DP S-b tj. ulic W., B. i G. w M. i G. od skrzyżowania z drogą wojewódzką DW w M. do skrzyżowania z ul. K. w G. Przedsięwzięcie przewiduje przebudowę drogi, zmianę jej szerokości, utwardzenie poboczy oraz budowę chodnika, zatok autobusowych, wydzielenie miejsc parkingowych dla samochodów osobowych, regulacje rowów wzdłuż drogi oraz dobudowę dodatkowych wpustów ulicznych. Zgodnie z zasadami programu beneficjentowi środków będącemu płatnikiem podatku VAT, lecz niemogącemu obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony ze względu na wyłączenie możliwości odliczenia podatku naliczonego, wynikających z odrębnych przepisów prawa - można przyjąć w rozliczeniu całości zadania wartość brutto wystawionych faktur.

Powiat zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym m.in. transportu zbiorowego i dróg publicznych. Zadania te realizowane są poprzez jednostki organizacyjne Powiatu (w tym przypadku przez Powiatowy Zarząd Dróg) wykonujące usługi administracyjne oznaczone symbolem PKWiU 75, wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, pod poz. 6.

Powiat w ramach swoich ustawowych zadań jest odpowiedzialny za bieżące utrzymanie dróg, ich remonty, modernizację i inwestycje na drogach publicznych powiatowych. Z wykonywanych w ten sposób czynności Powiat nie osiąga żadnych przychodów (obrotów), ponosi tylko koszty, w związku z czym, podatek naliczony wykazany w otrzymanych przez Powiat (działający w jego imieniu Powiatowy Zarząd Dróg) fakturach dokumentujących poniesienie kosztów związanych z przebudową dróg powiatowych ul. W.j, B. i G. w M. i G., w fakturach wystawionych przez wykonawców za te usługi w żaden sposób nie będzie mógł być odliczony od podatku należnego, gdyż w myśl przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT służy wyłącznie czynnościom zwolnionym o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 12 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jak też czynności zwolnionych o których mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto, nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych podatkiem VAT i w przyszłości nie będą generowały dla Powiatu sprzedaży opodatkowanej.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, iż w fakturach dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu jako nabywca wskazany jest Powiatowy Zarząd Dróg.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w ramach realizowanego przez Powiat projektu pn. "XXX" w imieniu którego zadanie realizuje i wydatki ponosi Powiatowy Zarząd Dróg - jednostka organizacyjna Powiatu. Powiat ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizowanym projektem.

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach realizowanego przez Powiat projektu pn. "XXX", w imieniu którego zadanie realizuje i wydatki ponosi Powiatowy Zarząd Dróg - jednostka organizacyjna Powiatu, Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizowanym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych (art. 4 ust. 1 pkt 6 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie). Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie). Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy (art. 33 ustawy o samorządzie). Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie).

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2009 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższe zwolnienie przewidziane zostało również w § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Jak wskazał Wnioskodawca, Powiat w ramach swoich ustawowych zadań jest odpowiedzialny za bieżące utrzymanie dróg, ich remonty, modernizację i inwestycje na drogach publicznych powiatowych. Z wykonywanych w ten sposób czynności Powiat nie osiąga żadnych przychodów (obrotów), ponosi tylko koszty.

Należy wiec w tym miejscu wyjaśnić, iż opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, a nie nabycie towarów i usług.

Nie można zatem twierdzić, iż budowa, remont czy bieżąca konserwacja dróg jako zadanie publiczne powiatu wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez powiat, jest czynnością zwolnioną od podatku od towarów i usług na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia. Czynność budowy (remontu, konserwacji) nie rodzi po stronie nabywcy (w tym przypadku Powiatu) żadnych konsekwencji w podatku należnym, dlatego czynność ta (nabycie) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku. Dopiero dysponowanie wybudowanym majątkiem może być rozpatrywane w kategorii czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co w konsekwencji ma wpływ na prawo do odliczenia podatku VAT. W rezultacie o prawie do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją, decyduje sposób wykorzystania przez powiat powstałego w wyniku realizacji projektu mienia, tj. wykorzystanie go do czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub do czynności nieopodatkowanych (niepodlegających opodatkowaniu i zwolnionych).

Skoro, zatem Powiat realizując przedmiotową inwestycję nie osiąga żadnych obrotów, to nie osiąga również obrotów zwolnionych z VAT. Reasumując, zakupy dokonane w związku z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom zwolnionym na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia, bowiem ze zwolnienia od podatku jak wskazano powyżej może korzystać wyłącznie sprzedaż towarów i usług, a nie ich zakup.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Powiat realizuje projekt pn. "XXX".

Przedmiotem projektu jest przebudowa drogi powiatowej DP S-a i DP S-b tj. ulic W., B. i G. w M. i G. od skrzyżowania z drogą wojewódzką DW w M. do skrzyżowania z ul. K. w G. Przedsięwzięcie przewiduje przebudowę drogi, zmianę jej szerokości, utwardzenie poboczy oraz budowę chodnika, zatok autobusowych, wydzielenie miejsc parkingowych dla samochodów osobowych, regulacje rowów wzdłuż drogi oraz dobudowę dodatkowych wpustów ulicznych.

Zadanie to realizowane jest przez jednostkę organizacyjną Powiatu, tj. przez Powiatowy Zarząd Dróg, wykonujący usługi administracyjne oznaczone symbolem PKWiU 75, wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, pod poz. 6.

Nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych podatkiem VAT i w przyszłości nie będą generowały dla Powiatu sprzedaży opodatkowanej.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, iż w fakturach dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu jako nabywca wskazany jest Powiatowy Zarząd Dróg.

W oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W sytuacji bowiem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest dokonanie nabycia towarów lub usług.

Na zakończenie należy również wyjaśnić, iż sklasyfikowane przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 75 - "Usługi administracyjne", nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z poz. 6 załącznika Nr 4 do ustawy, bowiem zwolnienie powyższe, określone w tym przepisie, dotyczy wyłącznie usług w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych.

Zatem wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, podatek VAT wynikający z faktur dokumentujących zakupy dokonane w ramach realizacji ww. projektu nie służy ani czynnościom zwolnionym o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 12 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ani czynnościom zwolnionych o których mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT.

Jednakże, odnosząc się do stanowiska Wnioskodawcy, iż w ramach realizowanego przez Powiat projektu, w imieniu którego zadanie realizuje i wydatki ponosi Powiatowy Zarząd Dróg, Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, należy uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych Gmin, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl