IBPP4/443-591/10/JP - Możliwość odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-591/10/JP Możliwość odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2010 r. (data wpływu 21 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2010 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. ".".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Klub Sportowy jest stowarzyszeniem kultury fizycznej i uczestniczy we współzawodnictwie sportowym. Celem klubu jest dbałość o prawidłowy rozwój psychofizyczny i zdrowie dzieci oraz młodzieży zamieszkałych na terenie działania Klubu. Przedstawione wyżej cele Klub realizuje poprzez upowszechnianie i rozwijanie rekreacji fizycznej, sportu i turystyki, popularyzowanie kultury zdrowotnej i fizycznej a także higienicznego trybu życia, organizowanie imprez i zawodów sportowych, obozów szkoleniowych w różnych formach dla członków oraz innych osób na terenie działania Stowarzyszenia, współdziałanie w dziedzinie kultury fizycznej i sportu z innymi stowarzyszeniami i organizacjami.

Stowarzyszenie w styczniu 2010 r. złożyło wniosek za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich pn. "...", którego celem jest prowadzenie sportowych, ogólnorozwojowych zajęć ze szczególnym uwzględnieniem dyscypliny sportowej piłki ręcznej. Zajęcia mają na celu poszerzenie oferty spędzania wolnego czasu oraz zwiększenie częstotliwości korzystania z aktywnych form wypoczynku.

Zajęcia będą organizowane przez Klub Sportowy będący stowarzyszeniem kultury fizycznej, działającym od grudnia 2008 r. na terenie Gminy. Projekt skierowany jest do dzieci, młodzieży i dorosłych z obszaru Lokalnej Grupy Działania. Ma także na celu poszerzenie i uatrakcyjnienie oferty spędzania wolnego czasu, oraz zwiększenie częstotliwości korzystania z aktywnych form wypoczynku w Gminie, posiadającej duże możliwości stworzenia bazy rekreacyjno-sportowej, gdzie ze względu na jej umiejscowienie w pobliżu terenów miejskich posiada ona słabe zaplecze rekreacyjne. Projekt ma charakter innowacyjny, gdyż do tej pory na terenie Gminy nie odbywały się tego rodzaju zajęcia z uwzględnieniem dyscypliny sportowej piłka ręczna.

Projekt będzie realizowany w dwóch etapach (I etap od 1 sierpnia 2010 r. do 31 grudnia 2010 r., II etap od 1 stycznia 2011 r. do 31 maja 2011 r.) w siedzibie partnera projektu - Zespole Szkoły Podstawowej i Gimnazjum, który bezpłatnie udostępni pełnowymiarową halę sportową. Zajęcia sportowe będą odbywać się trzy razy w tygodniu po trzy godziny z podziałem na dwie grupy wiekowe (po półtorej godziny dla każdej z grup). Zajęcia będą składać się z takich elementów jak rozgrzewka, część główna, czyli nauka elementów technicznych oraz gra, które będą mieć na celu doskonalenie umiejętności gry oraz selekcję i wybór najlepszych zawodników, którzy będą reprezentować Klub Sportowy w turniejach i zawodach sportowych. Rozgrywki te będą organizowane zarówno przez KS, gdzie do ich prawidłowego przebiegu będą zatrudniani dwaj sędziowie, jak również przez inne kluby. Zawodnicy reprezentujący KS będą także brać udział w organizowanych przez inne kluby spotkaniach wyjazdowych. Dla uczestników wszystkich zajęć zostaną zakupione napoje. Natomiast dla zawodników KS reprezentujących klub na zawodach i turniejach sportowych zostaną zakupione napoje oraz wyżywienie, a także w przypadku spotkań wyjazdowych zostanie uczestnikom zapewniony transport. W celu realizacji projektu niezbędne jest zatrudnienie dbających o prawidłowy przebieg zajęć nauczycieli wychowania fizycznego, którzy dodatkowo posiadać będą kurs trenerski w zakresie dyscypliny sportowej piłka ręczna. Wynagrodzenia trenerów obejmować będą tylko godziny prowadzenia ogólnorekreacyjnych zajęć sportowych. Natomiast opieka nad grupą podczas zawodów, w trakcie wyjazdów na zawody oraz obsługa obiektu i utrzymanie czystości na hali po treningach i zawodach wykonywane będą w ramach wolontariatu. Również w ramach wolontariatu zapewniona będzie opieka medyczna podczas zawodów. W celu realizacji projektu konieczny jest zakup sprzętu sportowego czyli piłek do gry w piłkę ręczną i nożną oraz ubrań sportowych: koszulek, spodenek i dresów, które będą własnością klubu i będą wykorzystywane na zajęciach i podczas zawodów. Dla piętnastu najlepszych zawodników reprezentujących klub zostanie zakupione obuwie sportowe. Na zakończenie projektu zostanie zorganizowany turniej podczas którego najlepszym zawodnikom uczestniczącym w rozgrywkach zostaną rozdane nagrody rzeczowe w formie dyplomów, pucharów i sprzętu sportowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Klub Sportowy ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od czynności opisanych powyżej a dotyczących realizacji projektu pn. "..."...

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo od odliczania podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikom podatku VAT. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel i rezultat tej działalności. Mając zatem na uwadze, iż Klub Sportowy nie wykonuje działalności gospodarczej zdaniem Wnioskodawcy nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Nie składa deklaracji VAT-7. Realizacja czynności wskazanych we wniosku nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, który nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku VAT skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca (Klub Sportowy) jest stowarzyszeniem kultury fizycznej i uczestniczy we współzawodnictwie sportowym. Celem klubu jest dbałość o prawidłowy rozwój psychofizyczny i zdrowie dzieci oraz młodzieży zamieszkałych na terenie działania Klubu.

Stowarzyszenie w styczniu 2010 r. złożyło wniosek za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania "..." do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich pn. "...", którego celem jest prowadzenie sportowych, ogólnorozwojowych zajęć ze szczególnym uwzględnieniem dyscypliny sportowej piłki ręcznej. Zajęcia mają na celu poszerzenie oferty spędzania wolnego czasu oraz zwiększenie częstotliwości korzystania z aktywnych form wypoczynku.

Zajęcia będą organizowane przez Klub Sportowy, działającym od grudnia 2008 r. na terenie Gminy. Projekt skierowany jest do dzieci, młodzieży i dorosłych z obszaru Lokalnej Grupy Działania. Ma także na celu poszerzenie i uatrakcyjnienie oferty spędzania wolnego czasu, oraz zwiększenie częstotliwości korzystania z aktywnych form wypoczynku w Gminie, posiadającej duże możliwości stworzenia bazy rekreacyjno-sportowej, gdzie ze względu na jej umiejscowienie w pobliżu terenów miejskich posiada ona słabe zaplecze rekreacyjne. Projekt ma charakter innowacyjny, gdyż do tej pory na terenie Gminy nie odbywały się tego rodzaju zajęcia z uwzględnieniem dyscypliny sportowej piłka ręczna.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca poniesie wydatki dotyczące zakupu napojów, wyżywienia, transportu, sprzętu sportowego, ubrań sportowych i obuwia sportowego, nagród rzeczowych oraz związane z wynagrodzeniem nauczycieli (trenerów) oraz sędziów.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Nie składa deklaracji VAT-7. Realizacja czynności wskazanych we wniosku nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalność gospodarczej. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zdarzenia przyszłego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Końcowo należy podkreślić, że interpretację niniejszą wydano tylko dla Wnioskodawcy, tj. Klubu Sportowego. Nie odnosi się ona do partnera projektu (tj. Zespołu Szkoły Podstawowej i Gimnazjum), bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Tut. organ zauważa również, że nie dokonuje analizy załączonych do wniosku dokumentów, a interpretację wydaje w oparciu o przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) Wnioskodawcy, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl