IBPP4/443-585/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-585/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2009 r. (data wpływu 21 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 20 maja 2009 r. (data wpływu 25 maja 2009 r.) oraz z dnia 28 maja 2009 r. (data wpływu 3 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. "Kompleksowa informatyzacja Instytutu poprzez wdrożenie zaawansowanych aplikacji informatycznych i modernizację infrastruktury sprzętowo-sieciowej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. "Kompleksowa informatyzacja Instytutu poprzez wdrożenie zaawansowanych aplikacji informatycznych i modernizację infrastruktury sprzętowo-sieciowej".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 maja 2009 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 maja znak: IBPP4/443-408/09/JP oraz pismem z dnia 28 maja 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W wyniku procesu aplikacyjnego o środki finansowe pochodzące z funduszy strukturalnych przyznanych Polsce przez Unię Europejską w ramach Programu Operacyjnego Instytut jednostka badawczo rozwojowa otrzymał dofinansowanie do projektu pn. "Kompleksowa informatyzacja Instytutu poprzez wdrożenie zaawansowanych aplikacji informatycznych i modernizację infrastruktury sprzętowo-sieciowej", Priorytet II, Działanie 2.2.

Ponadto złożono wnioski o dofinansowanie projektów rozwojowych i strategicznych, których przedmiotem jest opracowywanie nowych technologii produkcyjnych i materiałowych w zakresie branży odlewniczej.

Instytut jako Wnioskodawca na mocy procedur konkursowych oraz dokumentów programowych jest zobowiązany przedstawić instytucji decydującej o przyznaniu wsparcia finansowego oświadczenie o kwalifikowalności VAT. W oświadczeniu tym Wnioskodawca wskazuje, czy przy dokonywanych w ramach przyznanej na realizację projektu dotacji zakupach (materiałów, towarów, urządzeń itp.), a także podzlecania usług zewnętrznych będzie korzystał z prawa do odliczania podatku VAT w zakresie ww. nabyć, czy też nie ma możliwości takiego odliczania - wówczas w budżecie projektu taki VAT staje się kosztem kwalifikowanym i jest możliwa jego refundacja ze środków funduszy unijnych.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym i wykonuje zarówno czynności objęte VAT jak i zwolnione przedmiotowo. Efektem realizacji projektu będzie wyposażenie infrastrukturalne Instytutu, co oznacza że nie jest z tym projektem związana żadna sprzedaż.

W przypadku projektów rozwojowych i strategicznych opracowana zostanie nowa technologia produkcyjna czy materiałowa, ale ona również nie będzie przedmiotem sprzedaży. Przyczyni się jedynie do powstania konkretnych rozwiązań przemysłowych dostosowanych do specyfiki każdego zakładu i dopiero wówczas można mówić o przedmiocie sprzedaży.

Środki finansowe przyznane na realizację projektu mają formę dotacji, co oznacza że wedle przepisów prawa podatkowego VAT nie jest odprowadzany.

W piśmie z dnia 20 maja 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że okres realizacji projektu to styczeń 2009 r. - grudzień 2012 r.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym i w ramach swojej ogólnej działalności wykonuje czynności objęte VAT, zwolnione i niepodlegające opodatkowaniu.

Efektem realizacji projektu będzie zmodernizowane i unowocześnione wyposażenie - wyposażenie informatyczne. Oznacza to, że efekty te nie będą przedmiotem sprzedaży.

Projekt ma charakter niedochodowy, co zostało przedstawione przez Wnioskodawcę na etapie aplikowania o środki. W związku z tym towary i usługi nabywane w celu zrealizowania projektu związane są z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz zwolnionych.

W świetle art. 90, ust. 2-8 ustawy o VAT proporcja określona artykułem 90 ust. 2 - 8 ustawy o VAT nie będzie niższa od 2%.

Ponadto przedstawiona we wniosku o udzielenie interpretacji informacja o innych złożonych projektach na dzień złożenia wniosku jest nieadekwatna. W związku z tym Wnioskodawca prosi o pozostawienie tej części wniosku bez rozpatrzenia.

Dodatkowo w piśmie z dnia 28 maja 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że proporcja przedstawiona w piśmie z dnia 20 maja 2009 r. dotyczy całej działalności Instytutu, natomiast towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu są związane z wykonywaniem czynności zwolnionych i nie podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przepisów ustawy o VAT Instytut ma możliwość odliczenia zapłaconego podatku VAT w zakresie nabyć objętych przedstawionym wnioskiem o dofinansowanie.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 20 maja 2009 r.), w zakresie nabyć objętych przedstawionym wnioskiem o dofinansowanie nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Według Wnioskodawcy zachodzą następujące przesłanki uniemożliwiające takie odliczenie:

* środki przyznane na realizację obydwu projektów mają formę dotacji, co oznacza że zgodnie z przepisami prawa podatkowego oraz prawa w zakresie finansów publicznych VAT od takiej dotacji nie jest odprowadzany,

* projekt nie jest dochodowy, efekt jego realizacji nie będzie przedmiotem sprzedaży, umożliwia jedynie Wnioskodawcy realizację swojej działalności, z uwagi na swoją specyfikę, w obszarze czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować w ramach działania Priorytet II, Działanie 2.2 projekt pn. "Kompleksowa informatyzacja Instytutu poprzez wdrożenie zaawansowanych aplikacji informatycznych i modernizację infrastruktury sprzętowo-sieciowej". Projekt ma charakter niedochodowy.

Efektem realizacji projektu będzie zmodernizowane i unowocześnione wyposażenie - wyposażenie informatyczne. Oznacza to, że efekty te nie będą przedmiotem sprzedaży.

Wnioskodawca przedstawiając zdarzenie przyszłe jednoznacznie wskazał, iż towary i usługi nabywane w celu zrealizowania projektu związane są z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności niepodlegających opodatkowaniu oraz zwolnionych.

Zatem stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji skoro nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje podatnikowi prawo do odliczenia (tj. opodatkowanych) należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "Kompleksowa informatyzacja Instytutu poprzez wdrożenie zaawansowanych aplikacji informatycznych i modernizację infrastruktury sprzętowo-sieciowej".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w zakresie nabyć objętych przedstawionym wnioskiem o dofinansowanie nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z uregulowań art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Zatem niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie ewentualnego obowiązku odprowadzania podatku VAT w związku z otrzymaną dotacją na realizacją przedmiotowego projektu, bowiem Wnioskodawca nie sformułował we wniosku takiego pytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dacie wydania interpretacji. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe. Zatem niniejsza interpretacja traci swą aktualność np. w sytuacji przeznaczenia zakupionego wyposażenia do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl