IBPP4/443-582/14/BP - Brak możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 stycznia 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-582/14/BP Brak możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 18 listopada 2014 r. (data wpływu 4 grudnia 2014 r.), o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu pn.: "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2014 r. został złożony do Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu pn.: "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Parafia Rzymsko - Katolicka p.w.... w S. uzyskała wsparcie środkami Unii Europejskiej dla podjętego przedsięwzięcia inwestycyjnego pod nazwą: "..." - w ramach Działania "Odnowa i rozwój wsi" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. Zakres rzeczowy przedmiotowego przedsięwzięcia obejmuje chemiczne oczyszczenie ścian kościoła z zanieczyszczeń biologicznych, odgrzybienie elementów drewnianych obiektu przy użyciu szczotek stalowych, czyszczenie strumieniowe (piaskowanie elementów drewnianych obiektu, dobicie gwoździ powierzchni dachowych, dwukrotną impregnację dachu, szalowania i belek metodą smarowania preparatem chemicznym oraz jednokrotną impregnację grzybobójczą dachów i ścian metodą smarowania preparatem chemicznym. Łączne koszty realizacji opisanej inwestycji wynoszą: 190.238,06 PLN, w tym podatek VAT: 35.572,97 PLN. Przyznane Parafii dofinansowanie środkami UE w ramach PROW to: 130.500,00 PLN. Umowa o udzielenie dofinansowania została przez Parafię podpisana z Samorządem Województwa... 25 kwietnia 2014 r. (umowa nr...), a jej zakres rzeczowy został zrealizowany w III i IV kw. 2014 r.

Wnioskodawca - Parafia Rzymsko - Katolicka p.w.... w S. nie posiada statusu czynnego, zarejestrowanego podatnika podatku VAT i nie składa deklaracji VAT - 7.

Wnioskodawca - Parafia Rzymsko - Katolicka p.w.... w S. nie prowadzi działalności gospodarczej.

Infrastruktura, która objęta została pracami - kościół parafialny w S. - przeprowadzonymi w ramach opisywanego przedsięwzięcia nie była, nie jest oraz nie będzie wykorzystywana do świadczenia jakichkolwiek usług, osiągania przychodów, generowania dochodów, etc. Podjęte i zrealizowane przez Parafię przedsięwzięcie zostało wdrożone z myślą o zachowaniu dla przyszłych pokoleń szczególnego elementu dziedzictwa kulturowego lokalnej społeczności, jakim jest kościół parafialny w S.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy - Parafii Rzymsko - Katolickiej p.w.... w S. przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego, w ramach realizowanego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafii Rzymsko - Katolickiej p.w.... w S. nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego, w ramach realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, że Parafia Rzymsko - Katolicka p.w.... w S. uzyskała wsparcie środkami Unii Europejskiej dla podjętego przedsięwzięcia inwestycyjnego pod nazwą: "..." - w ramach Działania "Odnowa i rozwój wsi" Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. Zakres rzeczowy przedmiotowego przedsięwzięcia obejmuje chemiczne oczyszczenie ścian kościoła z zanieczyszczeń biologicznych, odgrzybienie elementów drewnianych obiektu przy użyciu szczotek stalowych, czyszczenie strumieniowe (piaskowanie elementów drewnianych obiektu, dobicie gwoździ powierzchni dachowych, dwukrotną impregnację dachu, szalowania i belek metodą smarowania preparatem chemicznym oraz jednokrotną impregnację grzybobójczą dachów i ścian metodą smarowania preparatem chemicznym. Łączne koszty realizacji opisanej inwestycji wynoszą: 190.238,06 PLN, w tym podatek VAT: 35.572,97 PLN. Przyznane Parafii dofinansowanie środkami UE w ramach PROW to: 130.500,00 PLN. Umowa o udzielenie dofinansowania została przez Parafię podpisana z Samorządem Województwa... 25 kwietnia 2014 r. (umowa nr...), a jej zakres rzeczowy został zrealizowany w III i IV kw. 2014 r. Wnioskodawca - Parafia Rzymsko - Katolicka p.w.... w S. nie posiada statusu czynnego, zarejestrowanego podatnika podatku VAT i nie składa deklaracji VAT - 7. Wnioskodawca - Parafia Rzymsko - Katolicka p.w.... w S. nie prowadzi działalności gospodarczej.

Infrastruktura, która objęta została pracami - kościół parafialny w S. - przeprowadzonymi w ramach opisywanego przedsięwzięcia nie była, nie jest oraz nie będzie wykorzystywana do świadczenia jakichkolwiek usług, osiągania przychodów, generowania dochodów, etc. Podjęte i zrealizowane przez Parafię przedsięwzięcie zostało wdrożone z myślą o zachowaniu dla przyszłych pokoleń szczególnego elementu dziedzictwa kulturowego lokalnej społeczności, jakim jest kościół parafialny w S.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, a zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w omawianej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Opis sprawy jednoznacznie wskazuje, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a zatem dokonane zakupy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. "..."

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl