IBPP4/443-580/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-580/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2011 r. (data wpływu 30 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 czerwca 2011 r. (data wpływu 10 czerwca 2011 r.) oraz pismem z dnia 9 czerwca 2011 r. (data wpływu 14 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "..." jest:

* prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie w jakim przedmiotem projektu jest system informatyczny, który nie zostanie przekazany partnerom,

* nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie w jakim przedmiotem projektu jest system informatyczny, który zostanie przekazany partnerom.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "..." Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 czerwca 2011 r. (data wpływu 10 czerwca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP4/443-580/11/AW z dnia 31 maja 2011 r. oraz pismem z dnia 9 czerwca 2011 r. (data wpływu 14 czerwca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

Gmina M. wraz z partnerami - gminami: Ł. G., O., O., W. oraz Powiatem M. realizuje projekt pod nazwą "...". Zarząd Województwa dnia 15 czerwca 2010 r. uchwałą podjął decyzję o wyborze powyższego zadania do dofinansowania w ramach Działania 2.2. Rozwój elektronicznych usług publicznych Priorytet II. Społeczeństwo informacyjne Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Zgodnie z umową na dofinansowanie projektu zawartą dnia 20 grudnia 2010 r. Lider - Gmina M. jest zobowiązana do uzyskania informacji z Krajowej Informacji Podatkowej czy ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Zakłada on budowę Systemu Informacji o Terenie na obszarze powiatu wynikiem czego będzie stały dostęp do aktualnych i rzetelnych danych. Realizacja inwestycji jest związana z wdrożeniem systemu informatycznego wraz z założeniem zintegrowanej bazy informacji o terenie na podstawie istniejącej numerycznej mapy powiatu oraz rozproszonych informacji zawartych w różnych aplikacjach i kartotekach prowadzonych ręcznie w poszczególnych gminach. Przyczyni się to do sprawniejszego działania administracji publicznej i wspomagania procesu decyzyjnego.

Gmina M. jako Lider koordynuje wszelkie działania w ramach projektu, m.in. odpowiada za przygotowanie przetargów, zawiera umowy z wykonawcami. Całość środków na realizację projektu zabezpiecza Gmina M. Wszystkie faktury wystawiane są na Lidera projektu, natomiast partnerzy partycypują w kosztach przekazując wkład własny w formie dotacji celowej.

W ramach niniejszego projektu, wykonawcy wyłonieni zgodnie z przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych, wykonali oraz wykonują następujące działania:

1.

opracowano cyfrową ortofotomapę terenu powiatu.

2.

opracowano studium wykonalności na potrzeby ww. projektu.

3.

obecnie Gmina współpracuje z Zespołem Wsparcia Projektu, który w zakresie swoich zadań opracował dokumentację przetargową na budowę systemu wraz z zakupem sprzętu teleinformatycznego.

4.

zlecono realizację działań promocyjnych, w tym wykonanie ulotek i tablic pamiątkowych oraz drobnych gadżetów - kubki, długopisy, breloki itp.

5.

przygotowywane są niżej wymienione postępowania przetargowe na zadania:

* rozpoczęta jest już procedura przetargowa na zadanie pn. "..." (dostarczenie aplikacji, opracowanie warstw tematycznych, wdrożenie, uzupełnienie danymi, integracja systemu obiegu dokumentów, szkolenia) wraz z zakupem, dostawą i konfiguracją sprzętu teleinformatycznego,

* wektoryzacja i obiektowanie sieci uzbrojenia terenu i dróg na terenie powiatu

* audyt zewnętrzny projektu.

Poza ustawą - Prawo zamówień publicznych, a zgodnie z Zarządzeniem Burmistrza z dnia 6 lutego 2009 r. - z zasadami udzielania zamówień o szacunkowej wartości nieprzekraczającej wyrażonej w złotych polskich równowartości kwoty 14.000 euro zlecona została kontrola wykonania ortofotomapy powiatu.

W dniu 14 grudnia 2009 r. została podpisana umowa partnerska pomiędzy Liderem projektu a partnerami. Zgodnie z umową Lider projektu - reprezentuje wszystkich partnerów i odpowiada za:

koordynację całości projektu,

* przygotowanie wniosku aplikacyjnego,

* złożenie wniosku o dofinansowanie do Instytucji Zarządzającej RPO,

* podpisanie umowy o dofinansowanie projektu z Instytucją Zarządzającą RPO,

* przeprowadzanie procedur przetargowych oraz podpisywanie umów z wykonawcami,

* właściwe wydatkowanie środków,

* składanie wniosków o płatność oraz terminowe rozliczenie całości projektu,

* promocję projektu oraz właściwą archiwizację dokumentów.

Partnerzy projektu - Gminy: Ł. G., O., O. W. oraz Powiat M. - zobowiązani są do współpracy przy jego realizacji, upoważniając jednocześnie Lidera do ich reprezentowania. Partnerzy zobowiązani są do zabezpieczenia środków finansowych na pokrycie wkładu własnego, kontrolowania wdrażania projektu w danej jednostce oraz jego promowania.

Lider realizuje w imieniu partnerów całość projektu, natomiast partnerzy wyznaczają po dwie osoby, które odpowiadają za koordynację prac w danej jednostce.

W dniu 20 grudnia 2010 r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy Województwem, reprezentowanym przez Zarząd Województwa pełniącym rolę Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym, a Gminą będącą Liderem projektu - beneficjentem oraz partnerami projektu będącymi stronami umowy. Zgodnie z umową beneficjent przekazał Instytucji Zarządzającej Regionalnego Programu Operacyjnego harmonogram składania wniosków o płatność na cały okres dla realizacji projektu, które stanowią podstawę do rozliczenia poniesionych wydatków kwalifikowanych. Gmina M. zabezpiecza środki na całość realizacji projektu natomiast partnerzy przekazują w formie dotacji celowych należny wkład własny łącznie stanowiący 15% wartości projektu. Środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego są przekazywane Gminie M. w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych w wysokości 85% poniesionych kosztów. Środki te zwracane są na konto Lidera.

Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym może przekazać beneficjentowi dofinansowanie w formie zaliczki również przed poniesieniem wydatków na realizację projektu.

Zgodnie z umową o dofinansowanie, wnioski o płatność składane są nie częściej niż raz na miesiąc oraz nie rzadziej niż raz na 3 miesiące.

Partnerzy projektu przekazują Liderowi środki w formie dotacji celowych na wyodrębnione konta celem współfinansowania zadań realizowanych w ramach projektu. Łączna kwota stanowiąca wkład własny partnerów i Lidera projektu wynosi 15% wartości projektu.

Lider przekaże partnerom mienie powstałe lub zakupione w wyniku realizacji projektu.

Przekazanie produktów partnerom projektu nastąpi proporcjonalnie do ich zaangażowania finansowego.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

System powstały w wyniku projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie projektu środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przekazywane są w formie płatności wyłącznie na rzecz Gminy - Lidera projektu. Partnerzy projektu nie otrzymują żadnych płatności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uważa się za:

* prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie w jakim przedmiotem projektu jest system informatyczny, który nie zostanie przekazany partnerom,

* nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie w jakim przedmiotem projektu jest system informatyczny, który zostanie przekazany partnerom.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi działalności w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia wynika, iż Wnioskodawca w ramach zadań własnych realizuje projekt pod nazwą ".." w ramach Działania 2.2. Rozwój elektronicznych usług publicznych Priorytet II. Społeczeństwo informacyjne Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Projekt zakłada budowę Systemu Informacji o Terenie na obszarze powiatu wynikiem czego będzie stały dostęp do aktualnych i rzetelnych danych.

Realizacja inwestycji jest związana z wdrożeniem systemu informatycznego wraz z założeniem zintegrowanej bazy informacji o terenie na podstawie istniejącej numerycznej mapy powiatu oraz rozproszonych informacji zawartych w różnych aplikacjach i kartotekach prowadzonych ręcznie w poszczególnych gminach.

W ramach niniejszego projektu, wykonawcy wyłonieni zgodnie z przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych, wykonali oraz wykonują następujące działania:

1.

Opracowano cyfrową ortofotomapę terenu powiatu.

2.

Opracowano studium wykonalności na potrzeby ww. projektu.

3.

Obecnie Gmina współpracuje z Zespołem Wsparcia Projektu, który w zakresie swoich zadań opracował dokumentację przetargową na budowę systemu wraz z zakupem sprzętu teleinformatycznego.

4.

Zlecono realizację działań promocyjnych, w tym wykonanie ulotek i tablic pamiątkowych oraz drobnych gadżetów - kubki, długopisy, breloki itp.

Gmina M. jako Lider koordynuje wszelkie działania w ramach projektu, m.in. odpowiada za przygotowanie przetargów, zawiera umowy z wykonawcami. Całość środków na realizację projektu zabezpiecza Gmina M. Wszystkie faktury wystawiane są na Lidera projektu, natomiast partnerzy partycypują w kosztach przekazując wkład własny w formie dotacji celowej.

Lider przekaże partnerom mienie powstałe lub zakupione w wyniku realizacji projektu.

Przekazanie produktów partnerom projektu nastąpi proporcjonalnie do ich zaangażowania finansowego.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

System powstały w wyniku projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie projektu środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przekazywane są w formie płatności wyłącznie na rzecz Gminy - Lidera projektu. Partnerzy projektu nie otrzymują żadnych płatności.

W oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe w celu udzielenia interpretacji indywidualnej niezbędne staje się rozważenie dwóch sytuacji prawnopodatkowych, które wystąpiły w obrębie jednego projektu i jednego przepisu prawa podatkowego tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Odrębnego rozpatrzenia wymaga bowiem możliwość odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części polegającej na budowie systemu informacji o terenie nie przekazanej partnerom projektu, odrębnego zaś w części projektu polegającego na budowie systemu informacji o terenie przekazanej partnerom.

W odniesieniu do części projektu, którego przedmiotem jest budowa systemu informacji o terenie na użytek Gminy M., Wnioskodawca wskazał, iż system i produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie Gmina M. nie będzie osiągała obrotów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu korzystania z powstałego systemu informatycznego, bowiem system informatyczny i inne efekty projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej części projektu nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w części projektu pod nazwą "..." polegającego na budowie systemu informacji o terenie, w części przypadającej na Wnioskodawcę, nie podlegającemu przekazaniu partnerom projektu.

Natomiast w kwestii związanej z realizacją części projektu polegającego na budowie systemu informacji o terenie, który zostanie przekazany partnerom projektu proporcjonalnie do ich zaangażowania finansowego należy rozważyć czy faktycznie mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie są związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Artykuł 8 ust. 2 stanowi, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Artykuł 8 ust. 2a mówi, że w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę.

Stosownie do treści przepisu art. 30 ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku.

Oznacza to, iż koszty niektórych usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez świadczącego usługę, mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę. Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje usługę, a następnie "w stanie nieprzetworzonym" odsprzedaje ją swojemu kontrahentowi. Podatnik jest traktowany tak, jakby świadczył tę usługę. Świadczenie takich usług powinno zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla danego rodzaju usługi.

Takie uregulowanie jest konsekwencją przyjęcia zasady, że czynność wykonana we własnym imieniu przez podatnika powoduje dla niego powstanie obowiązku podatkowego.

W omawianej sprawie występuje sytuacja, w której jednostki samorządu terytorialnego wspólnie wykonują na podstawie zawartej umowy, zadanie publiczne określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym, obejmujące sprawy telekomunikacji.

Beneficjentem projektu, czyli podmiotem, na rzecz którego przyznane zostało dofinansowanie, oraz z którym Zarząd Województwa podpisał umowę była Gmina M. Wszystkie faktury wystawiane są na Lidera projektu, a zatem Gmina M. była wyłączną stroną umów zawieranych z wykonawcami usług służących realizacji wspólnego dla wszystkich partnerów przedsięwzięcia; konsekwencją tego było wystawianie przez wykonawców faktur VAT, w których jako nabywca usług widnieje tylko Wnioskodawca (Gmina M.).

Pozostałe Gminy i Powiat zobowiązały się między innymi do przekazania na rzecz Wnioskodawcy środków finansowych tzw. wkładu własnego. Lider przekaże partnerom mienie powstałe lub zakupione w wyniku realizacji projektu, a to przekazanie nastąpi proporcjonalnie do ich zaangażowania finansowego.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż to Wnioskodawca był bezpośrednim wykonawcą projektu. Wnioskodawca dokona wszystkich zakupów związanych z realizacją projektu w imieniu własnym, na swoją rzecz jak i również w imieniu własnym ale na rzecz partnerów projektu. Ostatecznie zaś produkty i system informatyczny powstały w wyniku realizacji projektu zostaną w części wykorzystane przez Wnioskodawcę, natomiast w części zostaną przekazane partnerom projektu, a co bardzo istotne w tej sprawie, przekazanie nastąpiło proporcjonalnie do zaangażowania finansowego partnerów. Wnioskodawca spełnił tu rolę pośredniczącą pomiędzy właściwym usługodawcą, a rzeczywistym nabywcą tych usług, tj. partnerem projektu. W rezultacie więc ostateczne obciążenie podatkiem spoczywa nie na pierwotnym nabywcy usługi (Wnioskodawcy), lecz na jej rzeczywistym użytkowniku, tj. na partnerach.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy należy uznać, że mamy do czynienia z dostawą towarów oraz z odpłatnym świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz partnerów projektu.

Za przedmiotowe świadczenia Wnioskodawca otrzymał od partnerów wynagrodzenie w postaci wkładu własnego partnerów. Gmina M. przekaże wdrożony system informatyczny partnerom proporcjonalnie do ich zaangażowania finansowego.

Nie może więc w omawianej sprawie być mowy o nieodpłatnym przekazaniu towarów zgodnie z art. 7 ust. 2 lub nieodpłatnym świadczeniu usług na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Wnioskodawca działał w przedmiotowej sprawie w imieniu własnym lecz na rachunek swój i partnerów projektu.

Zatem koszty zakupu towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (w niniejszej sprawie to partnerskie Gminy i Powiat) niż podmiot obciążony (Gmina M. - Lider projektu) przez dokonującego dostawy towaru (świadczącego usługę), Wnioskodawca zobowiązany był przenieść na faktycznego odbiorcę (partnerów).

W świetle cytowanych powyżej przepisów należy uznać, iż Wnioskodawca wystąpił w charakterze zarówno nabywcy towarów i usług, jak i dostawcy towarów i usług (dla partnerów).

Nabycie w ramach projektu towarów i usług przez Wnioskodawcę winno więc być przedmiotem odsprzedaży towarów i usług dla partnerów projektu przy zastosowaniu tej samej stawki co stawka, według której towary i usługi zostały opodatkowane przez dostawcę faktycznie sprzedającego towary lub usługodawcę faktycznie świadczącego te usługi.

Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. W przypadku, o którym mowa wyżej Wnioskodawca powinien wystawić fakturę dla każdego z partnerów. Wobec powyższego, w świetle powołanych przepisów, czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług i zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy winna być udokumentowana fakturą.

Podsumowując, zakupione przez Wnioskodawcę towary i usługi służące do realizacji części projektu polegającego na budowie systemu informacji o terenie na użytek partnerów projektu zostały wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych, bowiem odsprzedaż towarów i usług jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Zatem w tym przypadku znajdzie zastosowanie przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. "..." w części w jakiej mienie powstałe w wyniku realizacji projektu stanie się własnością partnerów projektu. Jednocześnie jest zobowiązany - jako sprzedający towary i świadczący usługi - do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. "...", uznać należy za:

* prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie w jakim przedmiotem projektu jest system informatyczny, który nie zostanie przekazany partnerom,

* nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w zakresie w jakim przedmiotem projektu jest system informatyczny, który zostanie przekazany partnerom.

Z uwagi na to, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w wydawanej interpretacji jest zobowiązany do oceny stanowiska Wnioskodawcy w pełnym zakresie, a zgodzić należy się ze stanowiskiem Wnioskodawcy wyłącznie w zakresie możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją części projektu, to należało uznać, iż przedstawione przez Wnioskodawcę stanowisko w przedmiotowym zakresie jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl