IBPP4/443-577/14/LG - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane ze zrealizowanym projektem - organizacja rozgrywek piłkarskich promujących aktywny tryb życia wśród dzieci i młodzieży.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 stycznia 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-577/14/LG Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane ze zrealizowanym projektem - organizacja rozgrywek piłkarskich promujących aktywny tryb życia wśród dzieci i młodzieży.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 27 listopada 2014 r. (data wpływu 3 grudnia 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane ze zrealizowanym projektem pn. "..." - organizacja rozgrywek piłkarskich promujących aktywny tryb życia wśród dzieci i młodzieży z terenu... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane ze zrealizowanym projektem pn. "..." - organizacja rozgrywek piłkarskich promujących aktywny tryb życia wśród dzieci i młodzieży z terenu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie Ludowy Klub Sportowy... w... działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach a także na podstawie własnego statutu. Jest stowarzyszeniem dobrowolnym, samorządnym trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Dnia 12 września 2014 r. Ludowy Klub Sportowy... w... złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach Osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów osi, za pośrednictwem lokalnej grupy działania.... Projekt zatytułowany jest "..." - organizacja rozgrywek piłkarskich promujących aktywny tryb życia wśród dzieci i młodzieży z terenu. Rozgrywki piłkarskie zostały przeprowadzone w dniu... 2014 r.w... na boisku sportowym LKS. Projekt posłużył promocji i rozwijaniu aktywnego trybu życia wśród dzieci i młodzieży z obszaru... W związku ze zrealizowaniem projektu stowarzyszenie Ludowy Klub Sportowy... w... poniósł koszty dotyczące wyżywienia uczestników oraz wykonania i zakupu plakatów i dyplomów.

Stowarzyszenie Ludowy Klub Sportowy... w... nie jest zarejestrowane w urzędzie skarbowym jako czynny podatnik podatku VAT i nie nalicza ani nie odlicza podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7, korzysta zatem ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 pkt 1 ustawy o VAT. Interpretacja ta będzie stanowiła obowiązkowy załącznik do wniosku o płatność w ramach ww. działania na etapie refundacji wydatków poniesionych na realizację zakresu operacji. Towary i usługi, które nabyte na potrzeby zrealizowanego projektu nie miały jakiegokolwiek związku z czynnościami podatkowanymi podatkiem VAT.

Nabyte towary i usługi zostały udokumentowane fakturami VAT, których nabywcą jest stowarzyszenie Ludowy Klub Sportowy... w.

Wstęp na rozgrywki był ogólnodostępny i nieodpłatny dla wszystkich chętnych. Dyplomy rozprowadzono bezpłatnie wśród uczestników rozgrywek piłkarskich, natomiast plakaty zostały rozwieszone na tablicach ogłoszeń w miejscowościach Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy stowarzyszenie Ludowy Klub Sportowy... w... ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane ze zrealizowanym projektem pn. "..."- organizacja rozgrywek piłkarskich promujących aktywny tryb życia wśród dzieci i młodzieży z terenu....

Zdaniem Wnioskodawcy.

Stowarzyszenie Ludowy Klub Sportowy...w... nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane ze zrealizowanym projektem pn: "..."- organizacja rozgrywek piłkarskich promujących aktywny tryb życia wśród dzieci i młodzieży z terenu..., ponieważ nie jest zarejestrowane w urzędzie skarbowym jako czynny podatnik podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca (Ludowy Klub Sportowy będący stowarzyszeniem) zrealizował projekt pn. "..." - organizacja rozgrywek piłkarskich promujących aktywny tryb życia wśród dzieci i młodzieży z terenu... w ramach Osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów osi, za pośrednictwem lokalnej grupy działania... W związku z realizacją zadania Wnioskodawca poniósł wydatki, które zostały udokumentowane fakturami VAT. Nabyte towary i usługi nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wstęp na rozgrywki był ogólnodostępny i nieodpłatny. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT - korzysta ze zwolnienie podmiotowego, nie składa deklaracji VAT-7.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, a zakupione towary i usługi nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle przedstawionego opisu stanu faktycznego, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dotyczącego wydatków, które dotyczyły realizacji przedmiotowego projektu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl