IBPP4/443-574/10/EJ - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego prowadzenia nieodpłatnych szkoleń oraz doradztwa z zakresu działalności gospodarczej, w tym prowadzenia przedsiębiorstw.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-574/10/EJ Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego prowadzenia nieodpłatnych szkoleń oraz doradztwa z zakresu działalności gospodarczej, w tym prowadzenia przedsiębiorstw.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2010 r. (data wpływu 20 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu dotyczących realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu dotyczących realizacji projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizował w okresie od dnia 1 września 2006 r. do dnia 31 marca 2008 r. projekt pn. "..." zgodnie z umową zawartą z G. Spółka w oparciu o ww. umowę jako beneficjent uzyskała bezzwrotne wsparcie finansowe w 100% na zasadzie refundowania poniesionych wydatków. Uzyskane przez Wnioskodawcę środki finansowe pochodziły ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa. Wszystkie wydatki kwalifikowane ponoszone według ww. projektu były refundowane przez G. W ramach projektu Wnioskodawca dla wyselekcjonowanych przez siebie beneficjentów prowadził nieodpłatne szkolenia z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej oraz pisania biznes-planów oraz nieodpłatne indywidualne doradztwa przed i po założeniu działalności gospodarczej. W ramach projektu Wnioskodawca również dokonywał wypłaty tymże beneficjentom nieodpłatnie tzw. wsparcia pomostowego 700,00 zł miesięcznie przez 6 m-cy) oraz dotacji na inwestycje przy zakładaniu działalności gospodarczej. Na koniec okresu rozliczeniowego Wnioskodawca przedkładał do G. wniosek o płatność (o refundacje poniesionych kosztów i wydatków) zawierający sprawozdanie z tychże poniesionych kosztów. W oparciu o ten wniosek G. dokonywała przelewu należności. Ponoszone koszty (wydatki) to oprócz wymienionych wyżej między innymi: koszty wynagrodzeń pracowników bezpośrednio biorących udział w realizacji projektu, zakup usług, materiałów biurowych itp. służących realizacji projektu, których to zakupów dotyczy zapytanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu dotyczących realizacji projektu tj. realizowanej usługi nieodpłatnej dla beneficjentów można odliczyć od podatku VAT należnego wynikającego z rozliczenia całej spółki...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 i 8 ustawie o VAT podlega tylko odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Zgodnie z art. 86 podatek VAT naliczony można odliczyć tylko w zakresie, w jakim zakupy są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Spółka przy realizacji ww. projektu świadczyła usługi nieodpłatne dla beneficjentów projektu ponosząc ściśle określone wydatki zgodnie z zawartą umową o realizację projektu, które to wydatki po udokumentowaniu ich poniesienia w postaci wniosku o płatność były refundowane przez G. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawie o VAT podlegają tylko te dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na cenę, której to ceny przy realizacji projektu w stosunku do beneficjentów nie było.

Reasumując Spółka twierdzi, iż nie ma prawa odliczania podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu dotyczących realizowanego projektu tj. usług nieodpłatnych od VAT-u należnego wynikającego z innych czynności opodatkowanych realizowanych przez Spółkę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni zrealizowała projekt pn. "...". W ramach projektu Wnioskodawca prowadził dla wybranych beneficjentów nieodpłatne szkolenia z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej oraz pisania biznes-planów oraz nieodpłatne indywidualne doradztwa przed i po założeniu działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług, będące efektem realizowanego projektu, będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Wnioskodawczynię działalnością gospodarczą, brak jest podstaw do traktowania nieodpłatnego świadczenia usług jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W ramach projektu Wnioskodawca dokonywał również wypłaty beneficjentom wsparcia pomocowego (700,00 zł miesięcznie przez 6 m-cy) oraz dotacji na inwestycje przy zakładaniu działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powołany wyżej art. 5 ustawy o VAT czynność wypłaty pieniężnej nie wypełnia dyspozycji wskazanego przepisu, a zatem nie podlega opodatkowaniu VAT.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie służą Wnioskodawcy do wykonywania czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego (tzn. powstanie zobowiązania podatkowego). Wnioskodawca przedstawiając stan faktyczny jednoznacznie wskazał, iż w ramach projektu nie były świadczone żadne usługi odpłatne, realizowany projekt polegał na świadczeniu nieodpłatnych usług doradczych na rzecz wybranych beneficjentów oraz wypłaty tymże beneficjentom wsparcia pomostowego oraz dotacji na inwestycje. Zatem przedmiotowy projekt nie generował dla Wnioskodawcy żadnych obrotów, bowiem jak już wskazano wyżej przedmiotem projektu jest bezpłatna pomoc z zakresu prowadzenia działalności gospodarczej.

Tym samym towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Skoro więc towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu pn. "" nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawczynię czynności opodatkowanych, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Z powyższych przepisów wynika więc, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Ponadto tut. organ zauważa, iż w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do możliwości odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu dotyczących realizacji projektu. Granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym. Tut. organ nie wypowiada się zatem w kwestii dotyczącej ewentualnego opodatkowania otrzymanej dotacji, bowiem nie sformułowano pytania w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl