IBPP4/443-572/13/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-572/13/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 15 listopada 2013 r. (data wpływu 18 listopada 2013 r.) uzupełnionym pismem z 5 lutego 2014 r. (data wpływu 6 lutego 2014 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 5 lutego 2014 r. (data wpływu 6 lutego 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 28 stycznia 2014 r. znak: IBPP4/443-572/13/BP.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny. (ostatecznie sformułowany w piśmie, które wpłynęło 6 lutego 2014 r.):

"X" realizuje procesy technologiczne polegające na zmianie kształtu i struktury wyrobów stalowych hutniczych walcowanych w postaci prętów i kęsów na wyroby użytkowe kute na gorąco. Proces technologiczny składa się między innymi z bezpośrednich procesów metalurgicznych w postaci:

* przeróbki plastycznej na gorąco, tj. podgrzewaniu stali przed cięciem, podgrzewaniu stali do temperatury kucia ok. 1250 stopni C i kuciu zasadniczym,

* obróbce cieplnej elementów stalowych kutych w postaci normalizacji,

* obróbce cieplnej elementów stalowych kutych w postaci ulepszania cieplnego (hartowania i odpuszczania)

* obróbce cieplnej elementów stalowych kutych w postaci wyżarzania izotermicznego,

* odpuszczania i odprężania narzędzi kuźniczych po procesach hartowania, skrawania i napawania,

oraz procesów pomocniczych w postaci:

* podgrzewania narzędzi kuźniczych do temperatury pracy (ok. 250 - 300 stopni C) podczas przeróbki plastycznej, który to proces jest częścią i odbywa się w trakcie trwania bezpośrednich procesów metalurgicznych opisanych powyżej,

* podgrzewania i kontrolowanego schładzania narzędzi do operacji naprawy i regeneracji, które są realizowane po bezpośrednim procesie produkcji lub pomiędzy bezpośrednimi procesami produkcji opisanymi powyżej w celu przywrócenia narzędziom określonych parametrów niezbędnych do produkcji gotowych wyrobów stalowych, przy czym procesy te same w sobie stanowią procesy metalurgiczne, polegające na nagrzaniu i odprężaniu lub wyżarzaniu narzędzi kuźniczych w celu uzyskania ich odpowiedniej struktury i własności. Z punktu widzenia procesu metalurgicznego nie ma znaczenia, czy jest to proces metalurgiczny bezpośredni, czy pomocniczy. Ten podział wynika wyłącznie z organizacji wewnętrznej firmy "X".

Do wszystkich wyżej wymienionych procesów jest zużywany na cele opałowe gaz ziemny GZ50.

W myśl przepisu art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy o podatku akcyzowym finalnym nabywcą gazowym jest podmiot, który nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe lub który posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe, który nie jest pośredniczącym podmiotem gazowym.

Wnioskodawca jest finalnym nabywcą gazowym zgodnie z art. 2. ust. 1 pkt 19a ustawy o podatku akcyzowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie, które wpłynęło 6 lutego 2014 r.):

Czy użycie wyrobów gazowych tj. gazu ziemnego GZ 50 w sposób przedstawiony we wniosku to jest dla procesów metalurgicznych spowoduje powstanie u wnioskodawcy obowiązku podatkowego w stosunku do nabytych w zwolnieniu wyrobów gazowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, (stanowisko przedstawione w uzupełnieniu które wpłynęło 6 lutego 2014 r.), dnia 1 listopada 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku akcyzowym w zakresie opodatkowania akcyzą gazu ziemnego.

Znowelizowana ustawa oprócz całego systemu uregulowań dotyczących opodatkowania podatkiem akcyzowym gazu ziemnego, wprowadziła równocześnie bardzo szeroki wachlarz zwolnień od podatku akcyzowego dla gazu ziemnego przeznaczonego na cele opałowe na wzór zwolnień funkcjonujących dla wyrobów węglowych.

I tak, ustawodawca w katalogu zwolnień przedmiotowo-podmiotowych wyrażonym w art. 31b ust. 1 pkt 4 u.p.a. umieścił zwolnienie dla wyrobów gazowych zużywanych w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej do celów opałowych.

Z uwagi na brak definicji legalnej procesów metalurgicznych wątpliwości interpretacyjne może budzić wykładnia powołanego wyżej przepisu.

Zgodnie z powołanym powyżej przepisem zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych:

1.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

2.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

3.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie;

4.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;

5.

przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów. (art. 31b ust. 5 ustawy)

Przepis art. 31b ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym zawiera katalog zwolnień przedmiotowych, których zastosowanie uzależnione jest od spełnienia warunku celowościowego, odnoszącego się do wykorzystania produktów gazowych do celów opałowych. Zwolnienie to ma zastosowanie w stosunku do wszystkich wyrobów gazowych objętych ustawą o podatku akcyzowym, czyli wyrobów o kodach CN 2505 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałych paliw opałowych gazowych, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00. Prawodawca przewidział, że zwolnieniu podlegają wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych: do przewozu towarów i pasażerów koleją, do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie, w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej.

Znamiennym jest, iż możliwość zastosowania każdego ze zwolnień przewidzianych w przepisie art. 31b ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym jest nierozerwalnie związana z koniecznością spełnienia przesłanek o charakterze formalnym. Warunkiem stosowania wszystkim zwolnień przewidzianych na mocy powyższego przepisu jest określenie zgodnie z brzmieniem normy wynikającej z przepisu art. 31b ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą a nabywcą, że wyroby gazowe będą użyte na cele zwolnienia podatkowego. W myśl przepisu art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy o podatku akcyzowym finalnym nabywcą gazowym jest podmiot, który nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe lub który posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe, który nie jest pośredniczącym podmiotem gazowym. Wnioskodawca jest finalnym nabywcą gazowym.

Zakładając zatem, iż spełniona zostanie przesłanka zawarcia stosowanej informacji o użyciu wyrobów gazowych w umowie ze sprzedawcą gazu ziemnego stwierdzić należy, iż wnioskodawca objęty będzie zwolnieniem od podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby gazowe - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy, finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

a.

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b.

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Na mocy art. 9c ust. 1 pkt 2 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu.

Obrót wyrobami gazowymi w ww. okolicznościach podlega zatem z zasady opodatkowaniu akcyzą.

Stosownie do art. 9c ust. 1 pkt 5 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

W przypadku wyrobów gazowych, zgodnie z art. 11b ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

1.

nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2.

wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;

3.

powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4.

użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

Podatnikiem akcyzy, zgodnie art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.

Stosownie zaś do art. 31b ust. 1 zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych:

1.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

2.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

3.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie;

4.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;

5.

przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Z opisu sprawy wynika, że "X" realizuje procesy technologiczne polegające na zmianie kształtu i struktury wyrobów stalowych hutniczych walcowanych w postaci prętów i kęsów na wyroby użytkowe kute na gorąco. Proces technologiczny składa się między innymi z bezpośrednich procesów metalurgicznych w postaci:

* przeróbki plastycznej na gorąco, tj. podgrzewaniu stali przed cięciem, podgrzewaniu stali do temperatury kucia ok. 1250 stopni C i kuciu zasadniczym,

* obróbce cieplnej elementów stalowych kutych w postaci normalizacji,

* obróbce cieplnej elementów stalowych kutych w postaci ulepszania cieplnego (hartowania i odpuszczania)

* obróbce cieplnej elementów stalowych kutych w postaci wyżarzania izotermicznego,

* odpuszczania i odprężania narzędzi kuźniczych po procesach hartowania, skrawania i napawania,

oraz procesów pomocniczych w postaci:

* podgrzewania narzędzi kuźniczych do temperatury pracy (ok. 250 - 300 stopni C) podczas przeróbki plastycznej, który to proces jest częścią i odbywa się w trakcie trwania bezpośrednich procesów metalurgicznych opisanych powyżej,

* podgrzewania i kontrolowanego schładzania narzędzi do operacji naprawy i regeneracji, które są realizowane po bezpośrednim procesie produkcji lub pomiędzy bezpośrednimi procesami produkcji opisanymi powyżej w celu przywrócenia narzędziom określonych parametrów niezbędnych do produkcji gotowych wyrobów stalowych, przy czym procesy te same w sobie stanowią procesy metalurgiczne, polegające na nagrzaniu i odprężaniu lub wyżarzaniu narzędzi kuźniczych w celu uzyskania ich odpowiedniej struktury i własności. Z punktu widzenia procesu metalurgicznego nie ma znaczenia, czy jest to proces metalurgiczny bezpośredni, czy pomocniczy. Ten podział wynika wyłącznie z organizacji wewnętrznej firmy "X".

Do wszystkich wyżej wymienionych procesów jest zużywany na cele opałowe gaz ziemny GZ50.

W myśl przepisu art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy o podatku akcyzowym finalnym nabywcą gazowym jest podmiot, który nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe lub który posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe, który nie jest pośredniczącym podmiotem gazowym. Wnioskodawca jest finalnym nabywcą gazowym zgodnie z art. 2. ust. 1 pkt 19a ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym w sprawie objętej wnioskiem kwestią do rozstrzygnięcia jest czy przedstawione procesy są procesami metalurgicznymi, w których zużywany gaz korzysta ze zwolnienia z akcyzy, a tym samym czy wykorzystywanie gazu w opisanych procesach mieści się w zakresie zwolnienia opisanego w art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy i Wnioskodawca nie stanie się podatnikiem podatku akcyzowego.

Należy zauważyć, że w sprawie mamy do czynienia z dwoma rodzajami procesów metalurgicznych tj.:

* bezpośrednio związane z procesami technologicznymi na który składają się:

a.

przeróbki plastycznej na gorąco, tj. podgrzewaniu stali przed cięciem, podgrzewaniu stali do temperatury kucia ok. 1250 stopni C i kuciu zasadniczym,

b.

obróbce cieplnej elementów stalowych kutych w postaci normalizacji,

c.

obróbce cieplnej elementów stalowych kutych w postaci ulepszania cieplnego (hartowania i odpuszczania)

d.

obróbce cieplnej elementów stalowych kutych w postaci wyżarzania izotermicznego,

e.

odpuszczania i odprężania narzędzi kuźniczych po procesach hartowania, skrawania i napawania,

* pomocniczo związane z procesami technologicznymi na który składa się:

a.

podgrzewania narzędzi kuźniczych do temperatury pracy (ok. 250 - 300 stopni C) podczas przeróbki plastycznej, który to proces jest częścią i odbywa się w trakcie trwania bezpośrednich procesów metalurgicznych opisanych powyżej.

b.

podgrzewanie i kontrolowane schładzanie narzędzi do operacji naprawy i regeneracji, które są realizowane po bezpośrednim procesie produkcji lub pomiędzy bezpośrednimi procesami produkcji opisanymi powyżej w celu przywrócenia narzędziom określonych parametrów niezbędnych do produkcji gotowych wyrobów stalowych, przy czym procesy te same w sobie stanowią procesy metalurgiczne, polegające na nagrzaniu i odprężaniu lub wyżarzaniu narzędzi kuźniczych w celu uzyskania ich odpowiedniej struktury i własności.

Zatem kluczowe dla sprawy jest rozstrzygnięcie czy wskazane wyżej procesy technologiczne są związane procesami metalurgicznymi.

Przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie definiują pojęcia "procesy metalurgiczne", nie odwołują się także w powyższym zakresie wprost do innych aktów prawnych. Zasadnym jest jednak w tym zakresie odwołanie się do definicji sformułowanej w innych aktach prawnych, tj. do wyjaśnień zawartych w Polskiej Klasyfikacji Działalności według Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz. 1885) czy też do kodów Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Powyższa Klasyfikacja PKD została opracowana na podstawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev 2, wprowadzonej rozporządzeniem (WE) Nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev 2 i zmieniającym rozporządzenie Rady (EWG) Nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (dziennik Urzędowy UE L 393/1 z dnia 30 grudnia 2006).

Zgodnie z wyjaśnieniami do ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. zawartymi w Dziale 24 produkcja metali obejmuje:

* wytapianie i/lub oczyszczanie metali żelaznych i nieżelaznych z rudy, surówki lub złomu przy zastosowaniu procesów elektrometalurgicznych i innych technik metalurgicznych,

* wytwarzanie stopów i nadstopów metali poprzez dodanie pierwiastków chemicznych do czystych metali.

Wyrób powstały w wyniku wytapiania i oczyszczania, występujący zazwyczaj w formie wlewków, jest poddany operacji walcowania, ciągnienia i wytłaczania w celu otrzymania arkuszy, blach, taśm, prętów, drutów lub rur, tub i profili drążonych, a w formie ciekłej, przeznaczony jest do produkcji odlewów i części z metalu.

W skład powyższego wchodzi m.in.:

* produkcja surówki, żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych;

* produkcja rur, przewodów, kształtowników zamkniętych i łączników, ze stali;

* produkcja pozostałych wyrobów ze stali poddanej wstępnej obróbce;

* produkcja prętów ciągnionych na zimno;

* produkcja wyrobów płaskich walcowanych na zimno;

* produkcja wyrobów formowanych na zimno;

* produkcja drutu.

Tym samym zakres czynności, które zgodnie z Klasyfikacją PKD wchodzą w skład produkcji metali, a tym samym do "procesów metalurgicznych" jest bardzo rozległy.

Ponadto do określenia pojęcia "procesy metalurgiczne" należy się także posiłkować definicjami zawartymi w odrębnej literaturze.

Zgodnie z definicja zawartą w publikacji "Technologia ogólna: podstawy technologii mechanicznych" pod red. Aleksandra Góreckiego - procesy metalurgiczne są to procesy otrzymywania surówki w podwyższonych temperaturach, najczęściej w wyniku redukcji tlenków. Za procesy metalurgiczne uważa się procesy polegające na otrzymywaniu rafinacji oraz przetwarzaniu metali i ich stopów m.in. przy użyciu prądu elektrycznego.

Ponadto zgodnie ze internetowym słownikiem języka polskiego (http://sjp.pl/metalurgia) metalurgia to:

1.

nauka o otrzymywaniu metali i nadawaniu im pożądanych własności;

2.

dział przemysłu zajmujący się produkcją metali i wyrobów metalowych; przemysł metalowy

Tym samym na podstawie powyższego pod pojęciem "proces metalurgiczny" należy rozumieć całość czynności, niezbędnych w procesach związanych z produkcją metali i wyrobów metalowych.

Niewątpliwie czynności związane bezpośrednio z procesami technologicznymi na które składają się:

a.

przeróbka plastyczna na gorąco, tj. podgrzewanie stali przed cięciem, podgrzewanie stali do temperatury kucia ok. 1250 stopni C i kucie zasadnicze,

b.

obróbka cieplna elementów stalowych kutych w postaci normalizacji,

c.

obróbka cieplna elementów stalowych kutych w postaci ulepszania cieplnego (hartowania i odpuszczania)

d.

obróbka cieplna elementów stalowych kutych w postaci wyżarzania izotermicznego,

e.

odpuszczanie i odprężanie narzędzi kuźniczych po procesach hartowania, skrawania i napawania

- są niezbędne przy procesie produkcji podstawowej, tym samym zużycie gazu ziemnego GZ 50 przez Wnioskodawcę podlega zwolnieniu na postawie art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy.

Odrębnie należy rozstrzygnąć kwestię procesów pomocniczo związanych z procesami technologicznymi.

Wobec powyższego konieczne jest ustalenie czy procesy pomocnicze przedstawione we wniosku związane z procesami technologicznymi są bezpośrednio związane z produkcją metali i wyrobów metalowych. Ponieważ, pojęcie "procesu produkcji" nie zostało zdefiniowane w przepisach ustawy o podatku akcyzowym, należy w tym względzie posiłkować się jego potocznym rozumieniem. Zgodnie z: Język polski. Współczesny słownik języka polskiego, pod red. B. Dunaj, Warszawa 2007, "produkować" to, w kontekście znajdującym zastosowanie w niniejszej sprawie, "wytwarzać dobra materialne". Natomiast zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego Wydawnictwa PWN (http://sjp.pwn.pl) produkcja to:

1.

wytwarzanie dóbr i usług

2.

to, co zostało wytworzone

Natomiast poprzez "proces" rozumie się:

1.

przebieg regularnie po sobie następujących zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym (...) np. proces produkcyjny, proces nauczania,

2.

kolejno następujące po sobie zmiany fizykochemiczne (...).

Z przytoczonych powyżej definicji słownikowych wynika wprost, że proces produkcji to przebieg regularnie po sobie następujących zjawisk - zmian fizykochemicznych pozostających między sobą w związku przyczynowym powodujących powstawanie, tworzenie się czegoś.

Powszechnie przyjmuje się ponadto, że "proces produkcji" to uporządkowany zestaw celowych działań wykonywanych w toku produkcji począwszy od pobrania materiału wejściowego z magazynu, aż do zdania gotowego wyrobu włącznie. Proces produkcyjny zawsze dotyczy określonego wyrobu. Zatem jest to suma operacji produkcyjnych wykonywanych w uporządkowanej kolejności i mających na celu wytworzenie określonego wyrobu. Mając na uwadze powyższe proces produkcji to uporządkowany ciąg działań prowadzących do wytworzenia produktu.

Zatem, przenosząc powyższe definicje na grunt pojęć używanych przez prawodawcę dodać należy, że zjawiska te prowadzą do wytworzenia wyrobu gotowego.

Dodać należy, że analizy tego pojęcia dokonał również WSA w Łodzi (wyroki z dnia 18 sierpnia 2011 r., sygn. akt I SA/Łd 811/11 i I SA/Łd 812/12) w kontekście zwolnienia od akcyzy uregulowanego w art. 30 ust. 6 ustawy, który mniej precyzyjnie niż art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, odwołuje się do tego pojęcia (w przypadku procedury zawieszenia prawodawca dodatkowo sprecyzował, że są to "procesy służące bezpośrednio produkcji").

W celu określenia (identyfikacji) ww. zjawisk należy dodatkowo odwołać się do informacji zawartych np. w internetowej "Encyklopedii Zarządzania" (dostępnej pod adresem: http://mfiles.pl/pl/index.php/Procesy_produkcyjne) gdzie wskazano, iż procesy produkcyjne można podzielić w zależności od sposobu, w jaki wiążą się one z wytworzeniem produktu podstawowego dla danego przedsiębiorstwa.

Wyróżniamy: procesy produkcji podstawowej, procesy produkcji pomocniczej, procesy obsługi, procesy utylizacyjne.

Procesy produkcji podstawowej mają na celu bezpośrednie wykonanie produktu, do którego wyprodukowania powołano przedsiębiorstwo, oraz jego sprzedaż jest głównym źródłem przychodów. Etapy między magazynem materiałów, a magazynem wyrobów gotowych wraz z m.in. procesami technologicznymi, (...) uznaje się za proces produkcji podstawowej, gdy w rezultacie powstaje wyrób, który jest głównym działaniem przedsiębiorstwa. Przebieg produkcji pomocniczej polega na zrealizowaniu kilku serii zadań, gdzie w końcowym efekcie otrzymujemy produkt gotowy.

Różnica między procesem produkcji podstawowej, a produkcji pomocniczej polega na tym, iż wyrób końcowy jest wykorzystywany wewnątrz firmy, nie jest on sprzedawany w celu osiągnięcia zysków jak ma to miejsce w produkcji podstawowej. Procesy obsługi niezbędne są dla zaspokajania indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa. Pełnią podobne zadanie jak procesy produkcji pomocniczej.

Ponadto, zasadnym jest przytoczyć przykładowo inne przeznaczenia stosowane w podatku akcyzowym.

Pojęcie "procesu produkcji" (energii elektrycznej) występuje np. w art. 30 ust. 6 ustawy - przy czym w przepisie tym odrębnie traktuje się wykorzystywanie "do produkcji" i "do utrzymania zdolności do produkcji", co oznacza że prawodawca pojęciem tym posługuje się w ścisłym znaczeniu.

Przykładami innych przeznaczeń będzie wykorzystanie wyrobów akcyzowych: do napędu pojazdów, do celów opałowych, do produkcji, przetwarzania i przechowywania innych wyrobów energetycznych, w procesie produkcji wyrobów energetycznych itd.

Taka wielość przeznaczeń i precyzyjne określanie przez prawodawcę ich zakresu potwierdzają zasadę, że przeznaczenia w systemie zwolnień od podatku akcyzowego należy interpretować ściśle, tj. bez stosowania wykładni rozszerzającej. Powyższe uwagi pozwalają ostatecznie na stwierdzenie, że na gruncie przepisów akcyzowych "procesy produkcji" to mieszczące się wyłącznie w ramach produkcji podstawowej regularnie następujące po sobie zmiany fizykochemiczne pozostające między sobą w ścisłym związku przyczynowym powodujące tworzenie wyrobu gotowego.

Stanowisko analogiczne do powyższego prezentuje również doktryna np. "Akcyza Komentarz" Szymona Parulskiego, 2. wydanie Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., 2010, gdzie wskazuje się, że konieczne jest zbadanie, czy celem zużycia danego wyrobu akcyzowego jest produkcja innego wyrobu, czy też jego konsumpcja przez dany podmiot, tak jak przez każdego innego przedsiębiorcę niewytwarzającego wyrobów akcyzowych. Ostatecznie autor dochodzi do wniosku, że: "(...) jeżeli te same wyroby energetyczne byłyby zużywane jedynie do produkcji ciepła, wtedy konieczne byłoby opodatkowanie ich zużycia" (szerzej patrz str. 383 do 385 tej publikacji).

Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, że procesy pomocnicze w postaci:

a.

podgrzewania narzędzi kuźniczych do temperatury pracy (ok. 250 - 300 stopni C) podczas przeróbki plastycznej, który to proces jest częścią i odbywa się w trakcie trwania bezpośrednich procesów metalurgicznych opisanych powyżej,

- są niezbędne dla nadania narzędziom kuźniczym odpowiednich cech fizykochemicznych, celem ich późniejszego wykorzystania do produkcji wyrobów metalurgicznych. Jak wskazano wyżej powyższe procesy stanowić będą sumę operacji produkcyjnych wykonywanych w uporządkowanej kolejności i mającej na celu wytworzenie określonego wyrobu. Wobec powyższego są niezbędne przy procesie produkcji podstawowej.

Odrębnie trzeba rozstrzygnąć kwestię czy podgrzewanie i kontrolowane schładzania narzędzi do operacji naprawy i regeneracji, które są realizowane po bezpośrednim procesie produkcji lub pomiędzy bezpośrednimi procesami produkcji opisanymi powyżej w celu przywrócenia narzędziom określonych parametrów niezbędnych do produkcji gotowych wyrobów stalowych, również należy zaliczyć do procesów bezpośrednio związanych z procesem produkcji.

W tym miejscu wskazać należy, że proces produkcji rozpoczyna się pobraniem surowca (materiału wyjściowego), a kończy się wytworzeniem wyrobu finalnego (gotowego) zdanego do magazynu.

Niewątpliwie ww. czynności związane podgrzewaniem i kontrolowanym schładzaniem narzędzi do operacji naprawy i regeneracji, które są realizowane po bezpośrednim procesie produkcji lub pomiędzy bezpośrednimi procesami produkcji nie są częścią tego procesu produkcji. Jednakże jak wskazał Wnioskodawca procesy te same w sobie stanowią procesy metalurgiczne, polegające na nagrzaniu i odprężaniu lub wyżarzaniu narzędzi kuźniczych w celu uzyskania ich odpowiedniej struktury i własności. Z punktu widzenia procesu metalurgicznego nie ma znaczenia, czy jest to proces metalurgiczny bezpośredni, czy pomocniczy. Ten podział wynika wyłącznie z organizacji wewnętrznej firmy "X".

Mając powyższe na uwadze użycie wyrobów gazowych, nabytych przez Wnioskodawcę z zastosowaniem zwolnienia do opisanych procesów metalurgicznych nie będzie stanowiło użycie tych wyrobów do celów innych niż zwolnione. Zatem użycie to nie będzie skutkowało u Wnioskodawcy powstaniem obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl