IBPP4/443-563/11/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-563/11/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2011 r. (data złożenia 29 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 maja 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów związanych z realizowanym projektem pod nazwą "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów związanych z realizowanym projektem pod nazwą "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Ochotnicza Straż Pożarna jest stowarzyszeniem działającym od 1921 r., zrzesza 50 druhów. Stowarzyszenie działa w oparciu o statut, prowadzona działalność jest niezarobkowa. Stowarzyszenie wpisane jest do Krajowego Rejestru Sądowego i nie prowadzi działalności gospodarczej. Stowarzyszenie 11 stycznia 2010 r. złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W ramach tego działania będzie wdrażać elementy Lokalnej Strategii Rozwoju. Wszystkie faktury zostaną dołączone do refundacji. W ramach projektu zostaną zakupione meble kuchenne wraz z okapami i zlewozmywakiem, kuchenka gazowo-elektryczna, sprzęt AGD, naczynia kuchenne oraz artykuły spożywcze. Nadrzędnym celem projektu jest wyposażenie kuchni przy świetlicy wiejskiej oraz przeprowadzenie kursu gotowania potraw regionalnych.

Realizacja projektu przyczyni się do pobudzenia aktywności młodych ludzi i wzmocnienia ich więzi z miejscowymi obyczajami, zwyczajami, kultywowania tych tradycji przejętych od babć i mam i aktywnego działania ze strażakami, Kołem Gospodyń Wiejskich, z paniami z Klubu Seniora, a potem do włączania się w prace tych organizacji. Wszystkie ww. działania realizowane są w ramach projektu od 11 stycznia 2010 r. do 30 czerwca 2011 r. pn. "XXX" - kurs gotowania oraz remont i wyposażenie zaplecza kuchennego, świetlicy wiejskiej, jako miejsca integracji mieszkańców i okolicznych miejscowości. Świetlica jest ogólnie dostępna i udostępniana nieodpłatnie.

Stowarzyszenie nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywać zakupionych rzeczy w ramach projektu do prowadzenia działalności gospodarczej. Ww. projekt realizowany jest w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Działanie Osi Leader, Działanie 413 wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju. Nabywane towary i usługi nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Ochotnicza Straż Pożarna nie jest zarejestrowanym płatnikiem czynnym podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów związanych z realizowanym przez niego projektem opisanym powyżej w stanie faktycznym.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku naliczonego przy nabyciu towarów związanych z realizowanym przez niego projektem wymienionym powyżej w opisie stanu faktycznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach działania osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 realizuje projekt pod nazwą "XXX". W ramach projektu zostaną zakupione meble kuchenne wraz z okapami i zlewozmywakiem, kuchenka gazowo-elektryczna, sprzęt AGD, naczynia kuchenne oraz artykuły spożywcze. Nadrzędnym celem projektu jest wyposażenie kuchni przy świetlicy wiejskiej oraz przeprowadzenie kursu gotowania potraw regionalnych.

Wszystkie ww. działania tj. kurs gotowania oraz remont i wyposażenie zaplecza kuchennego, świetlicy wiejskiej, realizowane są w ramach projektu od 11 stycznia 2010 r. do 30 czerwca 2011 r. Świetlica jest ogólnie dostępna i udostępniana nieodpłatnie.

Stowarzyszenie nie wykorzystuje i nie będzie wykorzystywać zakupionych rzeczy w ramach projektu do prowadzenia działalności gospodarczej. Nabywane towary i usługi nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Ochotnicza Straż Pożarna nie jest zarejestrowanym płatnikiem czynnym podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Wnioskodawca wskazał, iż nie jest zarejestrowanym płatnikiem czynnym podatku VAT. Zaznaczenia wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Należy zatem uznać, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą projektu "XXX". Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do zwrotu różnicy podatku VAT na podstawie art. 87 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania, uregulowania § 21 ust. 1 i 2 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 7 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia.

Wyżej cytowane unormowanie zostało utrzymane w § 22 ust. 1 i 2 oraz § 8 ust. 3 i 4 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) oraz obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalność gospodarczej. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zaistniałego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl