IBPP4/443-56/11/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-56/11/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2011 r. (data złożenia 12 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2011 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w okresie od marca 1991 r. prowadził działalność gospodarczą w której miał obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy fiskalnej. Po zlikwidowaniu działalności kasa została odczytana przez Urząd Skarbowy i zlikwidowana.

Obecnie od listopada 2010 r. Wnioskodawca rozpoczął nową działalność gospodarczą w zakresie optyki. Zarejestrował się do VAT, aby na wszystkie usługi i sprzedaże wystawiać faktury.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę to:

* wykonywanie, na podstawie zlecenia lekarskiego, dostarczonego przez klienta lub bez tego zlecenia, okularów korekcyjnych, leczniczych i ochronnych do pracy przy komputerze,

* sprzedaż oprawek okularowych, soczewek korekcyjnych,

* płynów do soczewek, etui,

* usługa naprawy okularów i oprawek okularowych.

Usługi te są sklasyfikowane pod PKWiU: 32.50.Z, 26.70.Z, 33.13.Z, 47.74.Z, 47.78.Z, 86.90.E

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy rozpoczynając w 2010 r. taką działalność Wnioskodawca obowiązany jest do ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej i czy ewentualnie obowiązek taki będzie ciążył od 2011 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, w 2010 r. nie był zobowiązany do ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej. W 2011 r. będzie zobowiązany do ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej po przekroczeniu określonego obrotu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń.

Rozporządzeniem obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. było rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2009 r. Nr 224. poz. 1797).

Zgodnie z § 2 zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z przepisem § 3 ust. 1 pkt 3, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4.

Natomiast zgodnie z przepisem § 2 ust. 1 obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

1.

do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia;

2.

do dnia 30 kwietnia 2011 r.:

a.

czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 zwalnia się podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca od marca 1991 r. prowadził działalność gospodarczą w której miał obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy fiskalnej. Po zlikwidowaniu działalności kasa została odczytana przez Urząd Skarbowy i zlikwidowana.

Obecnie od listopada 2010 r. Wnioskodawca rozpoczął nową działalność gospodarczą w zakresie optyki.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę to:

* wykonywanie, na podstawie zlecenia lekarskiego, dostarczonego przez klienta lub bez tego zlecenia, okularów korekcyjnych, leczniczych i ochronnych do pracy przy komputerze,

* sprzedaż oprawek okularowych, soczewek korekcyjnych,

* płynów do soczewek, etui,

* usługa naprawy okularów i oprawek okularowych.

Powyższe jednoznacznie wskazuje, iż wobec Wnioskodawcy powstał wcześniej obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Uwzględniając powyższe tutejszy organ stwierdza, że w związku ze wznowieniem prowadzenia działalności gospodarczej, Wnioskodawca nie miał możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w 2010 r. na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2008 r., bowiem wcześniej powstał wobec niego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej.

Wnioskodawca nie ma również prawa do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w 2011 r. Bez względu bowiem na wartość osiągniętych obrotów zwolnienie na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 26 lipca nie znajdzie zastosowania, gdyż jak wskazano powyżej, wobec Wnioskodawcy powstał wcześniej obowiązek ewidencjonowania.

Należy również zauważyć, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są wymienione w załączniku do rozporządzenia, zawierającym wykaz czynności zwolnionych z ewidencjonowania, co oznacza, iż nie korzystają one ze zwolnienia przedmiotowego.

Podsumowując, Wnioskodawca miał obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu świadczonych usług za pomocą kasy rejestrującej od dnia ponownego rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl