IBPP4/443-558/12/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-558/12/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2012 r. (data wpływu 26 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wypełnienia dokumentu dostawy wyrobów węglowych przemieszczanych przez odbiorcę jest:

* prawidłowe w zakresie wypełnienia dokumentu dostawy,

* nieprawidłowe w zakresie warunków zastosowania zwolnienia dla wyrobów węglowych.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wypełnienia dokumentu dostawy wyrobów węglowych przemieszczanych przez odbiorcę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Spółka) prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie obrotu złomem metali, stalą, metalami kolorowymi, węglem, koksem oraz olejami, smarami i naftą.

Siedziba Wnioskodawcy znajduje się w B., natomiast jego oddział w A. Wnioskodawca jest zarejestrowanym pośredniczącym podmiotem węglowym i podatnikiem podatku akcyzowego.

Wnioskodawca posiada pisemne potwierdzenie powiadomienia Naczelnika Urzędu Celnego w B. o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b ustawy,

Wnioskodawca dokonuje nabycia wyrobów węglowych z polskiej Koksowni, a następnie zbywa ten towar polskiemu odbiorcy będącemu pośredniczącym podmiotem węglowym, transakcje te odbywają się w ramach krajowych transakcji sprzedaży. Poszczególne transakcje sprzedaż/krajowej są dokumentowane fakturami VAT, wystawionymi przez Koksownię na rzecz Wnioskodawcy oraz przez Wnioskodawcę na rzecz polskiego odbiorcy.

Przemieszczanie oraz transport wyrobów węglowych organizuje odbiorca - własnymi środkami transportu lub za pośrednictwem przewoźnika - z siedziby Koksowni do miejsca do miejsca wybranego przez tego odbiorcę. W związku z powyższym Wnioskodawca wystawia 4 egzemplarze dokumentu dostawy wypełniając je w następujący sposób.

w poz. 1 i 2 wskazuje dane Wnioskodawcy,

w poz. 3 i 4 wskazuje dane Koksowni,

w poz. 9 i 10 wskazuje dane polskiego odbiorcy,

w poz. 11 wskazuje adres koksowni.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca prawidłowo wystawia 4 egzemplarze dokumentów dostawy, wskazując:

* w poz. 1 i 2 dane Wnioskodawcy,

* w poz. 3 i 4 dane Koksowni,

* w poz. 9 i 10 dane polskiego odbiorcy,

* w poz. 11 adres koksowni.

Czy nieprawidłowo wypełniony dokument dostawy stanowi podstawę do zwolnienia od akcyzy w trybie art. 31a ust. 1 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z regulacją art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy wyroby węglowe, to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy. Zgodnie z treścią wskazanego załącznika do wyrobów akcyzowych zalicza się:

* węgiel, brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowane do kodu CN 2701,

* węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2702,

* koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2704 00.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy terytorium kraju to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, natomiast zgodnie z pkt 21 powyższego artykułu sprzedaż to czynność faktyczna lub prawna, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy zwalnia się od akcyzy:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

2.

dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;

3.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

4.

import wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

5.

eksport wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy.

Przy czym zgodnie art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczącym podmiotem węglowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

Stosownie do art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, jest:

1.

pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;

2.

posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;

3.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

W rozporządzeniu wydanym na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 38 ust. 1 ustawy, określono wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy w przypadku:

a.

przemieszczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy,

b.

importu lub eksportu przez niego wyrobów węglowych,

c.

nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej przez niego wyrobów węglowych,

d.

zwrotu do niego wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Z kolei zgodnie z regulacją § 2 ust. 6a rozporządzenia w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, dokument dostawy jest wystawiany w czterech egzemplarzach, z których:

1.

pierwszy jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego albo dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, do których są przemieszczane wyroby węglowe,

2.

drugi jest dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych i po potwierdzeniu ich odbioru przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jest niezwłocznie zwracany pośredniczącemu podmiotowi węglowemu, który wystawił dokument dostawy;

3.

trzeci jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wydaje wyroby węglowe,

4.

czwarty jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wystawił dokument dostawy.

Zgodnie § 2 ust. 6e rozporządzenia w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, gdy wyroby węglowe:

1.

przemieszczane są w sposób ciągły przenośnikiem taśmowym bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego dokonującego sprzedaży tych wyrobów do podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy,

2.

przemieszczane są na podstawie zawartych umów długoterminowych w sposób ciągły bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego dokonującego sprzedaży tych wyrobów do podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31 ust. 2 ustawy,

- dokument dostawy może być wystawiony i przekazany temu podmiotowi co najmniej raz w miesiącu, a w przypadku gdy faktura jest wystawiana co najmniej raz w miesiącu, jednocześnie z fakturą pod warunkiem, że dokument dostawy obejmuje wyroby wymienione w tej fakturze.

Jeżeli przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, przemieszczenie wyrobów węglowych jest dokonywane bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego, który dokonuje sprzedaży wyrobów węglowych, do nabywającego te wyroby:

1.

pośredniczącego podmiotu węglowego,

2.

podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy

- dokument dostawy może być wystawiony w trzech egzemplarzach:

a.

pierwszy jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego albo dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, do których są przemieszczane wyroby węglowe;

b.

drugi jest dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych i po potwierdzeniu ich odbioru przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jest niezwłocznie zwracany pośredniczącemu podmiotowi węglowemu, który wystawił dokument dostawy,

c.

trzeci jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wystawił dokument dostawy (§ 2 ust. 6f rozporządzenia).

W świetle powyższych przepisów ze zwolnienia z podatku akcyzowego korzysta sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju dokonana przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia w trybie art. 31a ust. 2 pkt 2 ustawy, pod warunkiem dołączenia do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Z powyższych przepisów wynika jednoznacznie, iż wymóg wystawienia dokumentu dostawy wyrobów węglowych jest ściśle związany z faktem przemieszczania sprzedanych przez pośredniczący podmiot węglowy wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy, lub podmiotowi korzystającemu z tego zwolnienia. Zatem sprzedaż jedynie na zasadzie tzw. fakturowania bez przemieszczania wyrobów węglowych nie powinna rodzić obowiązku wystawiania dokumentu dostawy.

Taka wykładnia przepisów koresponduje z założeniami ustawodawcy, co też potwierdza treść uzasadnienia do rozporządzenia zgodnie, z którym - " (...) Zgodnie z art. 31 ust. 3 ustawy warunkiem zwolnienia od akcyzy w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentu dostawy Dokument dostawy służy zatem dla udokumentowania przeznaczenia przemieszczanych wyrobów węglowych i potwierdzenia ich dostarczenia do podmiotu, który je odbiera. W związku z tym dokument dostawy wystawia się tylko w przypadku, gdy wyroby węglowe są dostarczane pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia. W przypadku, gdy w wyniku sprzedaży wyrobów węglowych, ich nabycia wewnątrzwspólnotowego, dostawy wewnątrzwspólnotowej, importu lub eksportu nie następuje przemieszczenie wyrobów węglowych, nie ma obowiązku dołączania do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy. W przypadku sprzedaży wyrobów węglowych pomiędzy podmiotami pośredniczącymi, z którą nie jest związane ich wydanie i przemieszczenie, również nie ma obowiązku wystawiania dokumentu dostawy, a potwierdzeniem dokonania sprzedaży jest faktura. (...)".

Dokonując wykładni literalnej norm prawnych art. 2 ust. 1 pkt 2 i 21 oraz art. 31a ust. 3 pkt 3 ustawy, kluczowe dla ich prawidłowego zrozumienia jest zdefiniowanie pojęcia, "przemieszczania", które w myśl lingwistyki oznacza "zmianę miejsca, położenia" (Słownik języka polskiego Tom II, red M. Szymczak, s. 986). Biorąc pod uwagę powyższe obowiązek wystawienia przedmiotowego dokumentu spoczywa zatem wyłącznie na pośredniczącym podmiocie węglowym, jeżeli sprzedane przez niego wyroby węglowe, po transakcji sprzedaży zmieniają swoje miejsce położenia. W związku z powyższym dla dokonania właściwej wykładni niniejszych przepisów ustalić należy przede wszystkim ilość faktycznych przemieszczeń, jakim podlegają będące przedmiotem obrotu wyroby.

W opinii Wnioskodawcy na tezę prezentowaną w niniejszym wniosku nie mają wpływu postanowienia wynikające z art. 155 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), mocą których przeniesienie własności rzeczy oznaczonych co do gatunku uzależnione jest od przeniesienia posiadania rzeczy, czy też te regulujące możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego uzależniające taką możliwość od możliwości rozporządzania danym towarem jak właściciel (art. 86 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

Przywołane normy prawne regulują, bowiem jedynie kwestię związana z przeniesieniem własności i wynikającymi z niego uprawnieniami, nie mają zatem związku z samym przemieszczeniem.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym pośredniczącym podmiotem węglowym i podatnikiem podatku akcyzowego. Dlatego też posiada pisemne potwierdzenie powiadomienia Naczelnika Urzędu Celnego w B.o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b ustawy. W zaistniałym stanie faktycznym przemieszczaniu zawsze towarzyszą wystawiane przez Wnioskodawcę dokumenty dostawy. Stąd też został spełnione warunki do zwolnienia Wnioskodawcy od zapłaty akcyzy w trybie art. 31a ust. 3 ustawy.

W ocenie Wnioskodawcy przedstawionym stanie faktycznym ma miejsce jedno wyodrębnione przemieszczenie wyrobów węglowych z polskiej Koksowni do miejsca wskazanego przez polskiego odbiorcę. Jednakże przemieszczanie oraz transport wyrobów węglowych organizuje polski odbiorca własnymi środkami transportu lub za pośrednictwem przewoźnika - z siedziby Koksowni do miejsca wybranego przez tegoż odbiorcę Wnioskodawca nabywając wyroby węglowe bezpośrednio w polskiej Koksowni nie organizuje transportu, ani tez taktycznie nie uczestniczy w procedurze przemieszczania wyrobów.

W związku z powyższym Wnioskodawca w sposób prawidłowy wystawia 4 egzemplarze dokumentu dostawy wypełniając je w następujący sposób:

* w poz. 1 i 2 wskazuje dane Wnioskodawcy,

* w poz. 3 14 wskazuje dane Koksowni,

* w poz. 9 i 10 wskazuje dane polskiego odbiorcy,

* w poz. 11 wskazuje adres Koksowni.

W ocenie Wnioskodawcy, wykładnia literalna art. 31a ust. 3 pkt 3 ustawy wskazuje jednoznacznie, iż przesłanką do zwolnienia od akcyzy jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy. Tym samym jeżeli jedna z rubryk tegoż dokumentu zostanie wypełniona w sposób nieprawidłowy, na przykład poprzez wskazanie adresu siedziby podmiotu zamiast adresu jego oddziału, to okoliczność ta nie będzie skutkowała odmową zastosowania art. 31a ust. 1 ustawy i wynikającego z niego prawa do zwolnienia od akcyzy sprzedanych wyrobów węglowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie wypełnienia dokumentu dostawy,

* nieprawidłowe w zakresie warunków zastosowania zwolnienia dla wyrobów węglowych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Wyrobami węglowymi - stosownie do zapisu ust. 1 pkt 1a powyższego artykułu - są wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ww. ustawy.

W załączniku tym wymieniono:

* w poz. 19 pod kodem CN ex 2701: węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych,

* w poz. 20 pod kodem CN ex 2702: węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych,

* w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00: koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Z objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wynika, iż oznaczenie "ex" - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych;

3.

dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;

4.

import wyrobów węglowych;

5.

eksport wyrobów węglowych;

6.

użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych;

7.

użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

8.

powstanie ubytków wyrobów węglowych.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, podmiot pośredniczący to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również bezpośrednio z importu;

Stosownie do art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

Zgodnie z art. 31a ust. 2 ustawy zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane:

1.

w procesie produkcji energii elektrycznej;

2.

w procesie produkcji wyrobów energetycznych;

3.

przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.<30>), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.<31>), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.<32>);

4.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

5.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;

6.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26"produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych" w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz. Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.);

7.

przez zakłady energochłonne do celów opałowych;

8.

przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Stosownie do art. 31a ust. 3 ustawy warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

1.

pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;

2.

posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;

3.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 38 ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 30 sierpnia 2010 r. (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 z późn. zm.) w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy. Rozporządzenie określa wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym od 2 stycznia 2012 r., dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy - w przypadku przemieszczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31 ust. 2 ustawy.

W myśl § 2 ust. 6a rozporządzenia w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, dokument dostawy jest wystawiany w czterech egzemplarzach, z których:

1.

pierwszy jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego albo dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, do których są przemieszczane wyroby węglowe;

2.

drugi jest dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych i po potwierdzeniu ich odbioru przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jest niezwłocznie zwracany pośredniczącemu podmiotowi węglowemu, który wystawił dokument dostawy;

3.

trzeci jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wydaje wyroby węglowe;

4.

czwarty jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wystawił dokument dostawy.

Stosownie do powyższych przepisów należy stwierdzić, że sprzedaż wyrobów węglowych, uznanych za wyroby akcyzowe, podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Niemniej sprzedaż wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotom wymienionych i zużywających wyroby węglowe na cele określone w art. 31a ust. 2 ustawy korzystaj ze zwolnienia z podatku akcyzowego. Przy czym zwolnienie to zostało uwarunkowane pewnymi wymogami formalnymi gdzie jednym z nich jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany jako pośredniczący podmiot węglowy. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca nabywa w ramach transakcji krajowych wyroby węglowe z koksowni na terytorium kraju. Odbiór i wydanie wyrobów węglowych przez Wnioskodawcę następuje z siedziby koksowni. Wyroby węglowe są fizycznie przemieszczane od pierwszego podmiotu w łańcuchu bezpośrednio do podmiotu posiadającego również status pośredniczącego podmiotu węglowego któremu to Spółka sprzedaje dane wyroby węglowe. Transport wyrobów węglowych z koksowni do odbiorcy organizuje odbiorca. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą właściwego wypełnienia poz. 1-4 i 9-11 dokumentu dostawy wyrobów węglowych.

W poz. 1 i 2 tego dokumentu należy wykazać dane podmiotu który wystawił dokument. Z wyjaśnień do "Wzoru dokumentu dostawy wyrobów węglowych", stanowiącego załącznik nr 1a do ww. rozporządzenia wynika, że w dokumencie tym w poz. 1 i 2 należy wpisać "Odpowiednio: pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot zwolniony, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626, Nr 120, poz. 690, Nr 171, poz. 1016, Nr 205, poz. 1208, Nr 232, poz. 1378 i Nr 291, poz. 1707)".

Mając na uwadze, że Wnioskodawca jest pośredniczącym podmiotem węglowym dokonującym sprzedaży wyrobów węglowych należy wpisać w poz. 1 i 2 dane Wnioskodawcy.

W poz. 3 i 4 winien być określony podmiot wydający wyroby węglowe. Z ww. wyjaśnienia wynika, że w pozycjach tych należy wpisać "Podmiot, który wydaje wyroby węglowe do przemieszczenia. W przypadku gdy podmiotem wydającym wyroby węglowe jest podmiot wystawiający dokument dostawy, należy wpisać nazwę, nazwisko i imię oraz adres podmiotu wymienionego w pkt 1 i 2".

Mając na uwadze, że wyrób jest odbierany z koksowni należy w tych pozycjach wykazać dane koksowni wraz z adresem jej siedziby.

W poz. 9 i 10 dokumentu dostawy należy wpisać dane podmiotu odbierającego. Zgodnie z ww. objaśnieniem w pozycje te wpisuje się "Odpowiednio: pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot zwolniony, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, do którego są dostarczane albo który zwraca wyroby zwolnione."

Mając na uwadze opis stanu faktycznego będą to dane kupującego będącego pośredniczącym podmiotem węglowym wraz z adresem jego siedziby.

W poz. 11 "Adres miejsca odbioru wyrobów węglowych" należy wpisać adres miejsca, w którym następuje odbiór wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot zwolniony, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Ponadto, należy zauważyć, że adres siedziby/miejsca zamieszkania podmiotu odbierającego jest wymagany w poz. 10. Zatem pojęcie "adres miejsca odbioru wyrobów węglowych" nie należy utożsamiać z pojęciem "adres siedziby/miejsca zamieszkania podmiotu odbierającego wyroby węglowe" Z analizy dokumentu dostawy wyrobów węglowych wynika, że w poz. 11 należy wpisać adres miejsca, w którym następuje fizyczny odbiór wyrobów węglowych przez podmiot odbierający lub pełnomocnika działającego w jego imieniu (np. przewoźnika).

W sytuacji, gdy odbiorca odbiera wyroby węglowe własnym środkiem transportu lub przez niego zorganizowanym miejsce faktycznego dostarczenia wyrobów węglowych będzie adres koksowni z której wyrób węglowy jest wydawany bezpośrednio odbiorcy. W konsekwencji, jak to podano we wniosku, w pozycji 11 dokumentu dostawy należy wskazać adres koksowni.

Odnośnie zaś stanowiska Wnioskodawcy, że wystarczającą przesłanką do zwolnienia od akcyzy jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy, bez względu na jego poprawność, to należy stwierdzić, że nie może być one uznane za bezwzględnie prawidłowe.

Jak wskazano powyżej jedną z formalnych przesłanek warunkujących zwolnienie wyrobów węglowych jest dołączenie dokumentu dostawy do przemieszczanych wyrobów. Jak wynika chociażby z powyżej rozpatrywanej kwestii w zakresie wypełniania dokumentu dostawy, jest to dokument mocno sformalizowany. Mając na uwadze racjonalność prawodawcy należy uznać, że żaden przepis nie jest zbędny. Tym samym ww. przepisy dotyczące zarówno wzoru samego dokumentu dostawy jak w zakresie jego wypełniania należy uznać za wymagalne.

Dokument dostawy stanowić będzie bowiem dla Wnioskodawcy potwierdzenie przeznaczenia wyrobów węglowych do określonych w dokumencie dostawy celów objętych zwolnieniem jak też potwierdza, że dany wyrób został odebrany w ustalonym miejscu przez podmiot korzystający ze zwolnienia.

Powyższe wynika z przywołanego przez Wnioskodawcę uzasadnienia do rozporządzenia zgodnie, z którym " (...) warunkiem zwolnienia od akcyzy w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentu dostawy Dokument dostawy służy zatem dla udokumentowania przeznaczenia przemieszczanych wyrobów węglowych i potwierdzenia ich dostarczenia do podmiotu, który je odbiera.".

W świetle powyższego należy uznać, że błędy w dokumencie dostawy które nie pozwalałyby stwierdzić powyższych danych lub też wynikałyby z nich informacje odmienne od faktycznie zaistniałych okoliczności, należy uznać za błędy które wypaczają sens dokumentu dostawy. Tym samym nie sposób byłoby uznać, iż taki dołączony dokument dostawy w istocie odpowiada, a tym samym dokumentuje dostawę, do której jest dołączony.

Na podstawie powyższego nie można uznać, że sam fakt dołączenia dokumentu dostawy do przemieszczanych wyrobów wystarczy do zastosowania zwolnienia, albowiem winien to być taki dokument z którego niezbicie wynika, że jest to dokument dokumentujący to konkretne przemieszczenie do którego został dołączony.

W świetle powyższego nie można uznać, że sam fakt dołączenia dokumentu dostawy do przemieszczanych wyrobów wystarczy do zastosowania zwolnienia, albowiem winien to być taki dokument z którego niezbicie wynika, że jest to dokument dokumentujący to konkretne przemieszczenie do którego został dołączony. Przy czym trzeba tutaj podkreślić, że stopień "wadliwości" dokumentu dostawy który nie pozwalałby na zastosowanie zwolnienia może być stwierdzony wyłącznie w toku postępowania sprawdzającego bądź kontrolnego podczas którego konkretna "wada" dokumentu jest konfrontowana z okolicznościami sprawy i zgromadzonym materiałem dowodowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za:

* prawidłowe w zakresie wypełnienia dokumentu dostawy,

* nieprawidłowe w zakresie warunków zastosowania zwolnienia dla wyrobów węglowych.

Na marginesie, gwoli wyjaśnienia, należy zaznaczyć, że w przypadku sprzedaży dokonywanej na rzecz podmiotów zużywających wyroby węglowe na cele zwolnione na podstawie art. 31a. ust. 2 ustawy, obowiązek dołączenia do przemieszczanych wyrobów dokumentu dostawy wynika z faktu, iż dokument dostawy jest jedynym potwierdzeniem dla Wnioskodawcy, iż dokonał on sprzedaży wyrobów węglowych podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia na cele objęte zwolnieniem. Tym samym nie można się zgodzić, w tym zakresie, ze stwierdzenie Wnioskodawcy, zawartym we wniosku, a dotyczącym baraku obowiązku wystawienia dokumentu dostawy dla wyrobów węglowych nie przemieszczanych a sprzedawanych podmiotom zużywającym. Niemniej powyższa kwestia nie była przedmiotem zapytania jak i też elementem opisanego stanu faktycznego dlatego też nie miała ona w pływu na ocenę stanowiska Wnioskodawcy, a dotyczącą sytuacji opisanej we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się, że odpowiedź na pytania oznaczone we wniosku jako 1 i 4-10 zawarta jest w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl