IBPP4/443-557/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-557/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2011 r. (data wpływu 29 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 czerwca 2011 r. (data wpływu 16 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 czerwca 2011 r. (data wpływu 16 czerwca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP4/443-557/11/AW z dnia 6 czerwca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zamierza realizować inwestycję "...". Koszt całkowity zadania wraz z podatkiem VAT wyniesie 8 518 703,00 zł.

Projekt uzyskał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013 w kwocie 8 518 703,00 zł.

W związku z powyższym niezbędne jest uzyskanie interpretacji czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia podarku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT.

Projekt polega na wykonaniu sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości Ż. i W. wraz z fragmentem wodociągu na nowym Osiedlu S. w Ż. Projekt będzie kontynuacją procesu porządkowania gospodarki wodno-ściekowej w Gminie w związku z koniecznością wypełnienia zobowiązań wynikających z Traktatu Akcesyjnego Polski do Unii Europejskiej w zakresie ochrony wód powierzchniowych i podziemnych oraz umożliwienia swobodnego dostępu mieszkańcom do sieci wodociągowej. Projekt jest zorientowany na racjonalizację gospodarowania zasobami wodnymi w kontekście ich deficytu oraz zanieczyszczania.

W ramach realizacji zadania zostanie wykonany 7 699,50 mb sieci kanalizacyjnej z przykanalikami oraz 575 mb sieci wodociągowej.

Wyjaśniono, iż mienie będące przedmiotem projektu nie będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Projekt swym zakresem nie obejmuje budowy przykanalików do nieruchomości mieszkańców. W projekcie jest przewidziane wykonanie kanalizacji do najbliższej studzienki kanalizacyjnej.

Gmina będzie realizowała całość przewidzianych prac wynikających z projektu, bez udziału finansowego osób fizycznych-właścicieli nieruchomości. W zakresie projektu nie ma budowy przykanalików.

Właściciele nie będą ponosić żadnych kosztów związanych z zakresem budowy kanalizacji, objętym projektem, jak również nie będą zawierane żadne umowy cywilnoprawne na podstawie których będą oni zobowiązani do dokonania wpłat na budowę kanalizacji.

Po zakończeniu inwestycji przedmiot projektu zostanie przekazany w użytkowanie Zakładowi Usług Komunalnych do którego to zgłaszać będą się mieszkańcy wyrażający chęć podłączenia do kanalizacji. Wszelkie koszty wynikające z tego tytułu będą rozliczane w sposób niezależny od projektu przez Zakład Usług Komunalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku realizowanego zadania Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy między innymi wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie projektu pn. "..." dofinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013.

Projekt polega na wykonaniu sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości Ż. i W. wraz z fragmentem wodociągu na nowym Osiedlu S. w Ż. Projekt jest zorientowany na racjonalizację gospodarowania zasobami wodnymi w kontekście ich deficytu oraz zanieczyszczania. W ramach realizacji zadania zostanie wykonany 7 699,50 mb sieci kanalizacyjnej z przykanalikami oraz 575 mb sieci wodociągowej.

Mienie będące przedmiotem projektu nie będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Projekt swym zakresem nie obejmuje budowy przykanalików do nieruchomości mieszkańców. W projekcie jest przewidziane wykonanie kanalizacji do najbliższej studzienki kanalizacyjnej.

Gmina będzie realizowała całość przewidzianych prac wynikających z projektu, bez udziału finansowego osób fizycznych-właścicieli nieruchomości. W zakresie projektu nie ma budowy przykanalików.

Właściciele nie będą ponosić żadnych kosztów związanych z zakresem budowy kanalizacji, objętym projektem, jak również nie będą zawierane żadne umowy cywilnoprawne na podstawie których będą oni zobowiązani do dokonania wpłat na budowę kanalizacji.

Po zakończeniu inwestycji przedmiot projektu zostanie przekazany w użytkowanie Zakładowi Usług Komunalnych do którego to zgłaszać będą się mieszkańcy wyrażający chęć podłączenia do kanalizacji. Wszelkie koszty wynikające z tego tytułu będą rozliczanew sposób niezależny od projektu przez Zakład Usług Komunalnych.

Wobec powyższego zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy jednoznacznie wynika, iż towary i usługi nabywane na potrzeby ww. projektu pozostają bez związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi generującymi podatek należny.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl