IBPP4/443-555/14/EK - Fakturowanie usług niepodlegających opodatkowaniu na terytorium Polski.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 stycznia 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-555/14/EK Fakturowanie usług niepodlegających opodatkowaniu na terytorium Polski.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 14 listopada 2014 r. (data wpływu 20 listopada 2014 r.) uzupełnionym pismem z 2 stycznia 2015 r. (data wpływu 8 stycznia 2015 r.),o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie fakturowania usług niepodlegających opodatkowaniu na terytorium Polski - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie fakturowania usług niepodlegających opodatkowaniu na terytorium Polski.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 2 stycznia 2015 r., będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 19 grudnia 2014 r. znak: IBPP4/443-555/14/EK.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jako przedsiębiorca w zakresie wykonywania usług budowlanych, remontowych, montażu CO itp. na terenie kraju. Wszystkie transakcje potwierdza fakturami VAT- jest czynnym podatnikiem VAT. W kraju Wnioskodawca stosuje za wykonane usługi stawkę VAT 23%, którą potwierdza wystawionymi fakturami. W niedalekiej przyszłości ma zostać podwykonawcą polskiej firmy również czynnego podatnika VAT, który nie ma zarejestrowanej firmy do podatku od wartości dodanej w Niemczech. Wnioskodawca za wykonane usługi zamierza wystawiać faktury firmie której byłby podwykonawcą VAT z oznaczeniem "NP." - nie podlega opodatkowaniu w Polsce ponieważ usługi wykonywane byłyby na terenie Niemiec czyli w kraju położenia a w tym przypadku wznoszenia nieruchomości w dokładnie oznaczonym miejscu. Sytuacja Wnioskodawcy związana jest ze złożonym już wnioskiem ORD-IN przez firmę "X" - której to Wnioskodawca ma być podwykonawcą.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

* nie jest zarejestrowany w Niemczech do podatku od wartości dodanej,

* nie posiada ani siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Niemiec,

* główny wykonawca nie jest osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej, a faktura dokumentująca tą czynność nie jest wystawiana przez tego nabywcę - głównego wykonawcę w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy,

* świadczona usługa jest usługą o której mowa w art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe będzie wystawienie faktury VAT "NP." (nie podlega opodatkowaniu na terenie Polski) na rzecz firmy polskiej której Wnioskodawca będzie podwykonawcą, usługa ta będzie wykonana na terenie Niemiec w miejscu położenia bądź budowy nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli nieruchomość położona jest na terenie Niemiec to Wnioskodawca jako podwykonawca uczestniczący w tym przedsięwzięciu może wypisać fakturę firmie polskiej z VAT-em "NP." (nie podlega opodatkowaniu w Polsce).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez terytorium kraju, zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, (...)

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania Rozdziału 3 w Dziale IV dot. miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jednakże w odniesieniu do pewnych kategorii usług, przepisy ustawy wprowadzają szczególne regulacje dotyczące miejsca świadczenia. Jedną z takich kategorii są usługi związane z nieruchomościami, w tym usługi świadczone przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego. Na podstawie art. 28e ustawy, miejscem świadczenia ww. usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Z powyższego przepisu wynika, że o miejscu świadczenia, a tym samym opodatkowania usługi związanej z nieruchomością decyduje wyłącznie miejsce położenia nieruchomości, z którą dana usługa jest ściśle związana, niezależnie od tego dla jakiego podmiotu jest wykonywana oraz gdzie znajduje się siedziba usługobiorcy. Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia. Przepis ten - jak wynika z jego brzmienia - stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium, odniesienie się nie do podmiotu lecz do przedmiotu, którym jest nieruchomość, a usługi, które jej wprost dotyczą mają być opodatkowane według miejsca jej położenia. Jednocześnie usługi te mogą mieć charakter nieograniczony, na co wskazuje katalog zamieszczony w tym przepisie, który ma charakter otwarty. Do zakresu tych usług ustawodawca zaliczył bowiem nie tylko usługi stricte dotyczące prac wykonywanych w nieruchomościach i obrotu nieruchomościami, ale także usługi, których wykonanie oparte jest na wykorzystaniu, używaniu i użytkowaniu nieruchomości.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jako przedsiębiorca w zakresie wykonywania usług budowlanych, remontowych, montażu CO itp. na terenie kraju. Wnioskodawca ma w przyszłości zostać podwykonawcą polskiej firmy również czynnego podatnika VAT, który nie ma zarejestrowanej firmy do podatku od wartości dodanej w Niemczech. Wnioskodawca za wykonane usługi zamierza wystawiać faktury firmie której byłby podwykonawcą VAT z oznaczeniem "NP." - nie podlega opodatkowaniu w Polsce ponieważ usługi wykonywane byłyby na terenie Niemiec czyli w kraju położenia a w tym przypadku wznoszenia nieruchomości w dokładnie oznaczonym miejscu. Wnioskodawca wskazał również, że nie jest zarejestrowany w Niemczech do podatku od wartości dodanej, nie posiada ani siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Niemiec. Ponadto główny wykonawca nie jest osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej, a faktura dokumentująca tą czynność nie jest wystawiana przez tego nabywcę - głównego wykonawcę w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy. Wnioskodawca wskazał również, że świadczona usługa jest usługą o której mowa w art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do powyższego przedmiotowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz polskiego podmiotu będą opodatkowane na terytorium Niemiec.

Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z możliwością wystawiania faktur określając podatek VAT "np", dla swojego polskiego zleceniodawcy za ww. usługi wykonane na nieruchomościach w Niemczech.

Zasady wystawiania faktur regulują przepisy art. 106a-106q ustawy.

I tak, zgodnie z art. 106a ustawy - przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:

1.

sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;

2.

dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:

a.

państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,

b.

państwa trzeciego

Stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy - podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl art. 106e ust. 1 pkt 1-18 ustawy - faktura powinna zawierać:

1.

datę wystawienia;

2.

kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6.

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8.

miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10.

kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11.

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12.

stawkę podatku;

13.

sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.

kwotę należności ogółem

16.

w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1 - wyrazy "metoda kasowa";

17.

w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 - wyraz "samofakturowanie";

18.

w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy "odwrotne obciążenie" (...).

Stosownie do treści art. 106e ust. 5 pkt 1 ustawy - faktura może nie zawierać w przypadku, o którym mowa w art. 106a pkt 2 lit. a - danych określonych w ust. 1 pkt 10 i 12-14.

Zatem w świetle przytoczonego wyżej art. 106e ust. 5 pkt 1 ustawy, jeśli miejscem świadczenia dostawy towarów lub świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika, faktura może nie zawierać:

* kwot wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto,

* stawki podatku;

* sumy wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

* kwoty podatku, od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Jak wynika z powyższego, przedstawione zasady wystawiania faktur, dotyczą m.in. świadczenia usług przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę swojej działalności gospodarczej, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika.

W sprawie objętej wnioskiem Wnioskodawca wprawdzie jest podatnikiem posiadającym na terytorium kraju siedzibę, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju oraz faktura dokumentująca świadczenie usługi nie jest wystawiana przez usługobiorcę w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy, jednakże główny wykonawca (polski podmiot, usługobiorca) na rzecz którego Wnioskodawca świadczy usługą związaną z nieruchomością nie jest osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej.

Tym samym w przedstawionym zdarzeniu przyszłym dla usług związanych z nieruchomością świadczonych przez Wnioskodawcę na terytorium Niemiec na rzecz polskiego głównego wykonawcy, który nie jest zarejestrowanym w Niemczech podatnikiem podatku od wartości dodanej, a przede wszystkim nie jest zobowiązanym do zapłaty tego podatku - wskazane wyższej przepisy krajowe dotyczące fakturowania nie mają zastosowania. Warunkiem umożliwiającym bowiem fakturowanie opisanych usług świadczonych na rzecz polskiego podmiotu na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług jest aby podmiot ten był zobowiązany do zapłaty podatku od wartości dodanej na terytorium Niemiec.

Jednocześnie ponieważ w opisanym zdarzeniu przyszłym usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą opodatkowane na terytorium Niemiec zgodnie z przepisami tam obowiązującymi, zasady ich opodatkowania i dokumentowania (fakturowania) przez Wnioskodawcę będą określały przepisy niemieckie. Oznacza to zarazem, że w celu ich prawidłowego dokumentowania i rozliczenia Wnioskodawca winien zapoznać się z przepisami obowiązującymi w tym zakresie w Niemczech.

Stosownie do powyższego ponieważ krajowe przepisy w zakresie fakturowania nie mają w sprawie objętej wnioskiem zastosowania stanowisko Wnioskodawcy w zakresie wystawienia polskiej firmie faktury z VAT "NP." (nie podlega opodatkowaniu w Polsce) należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl