IBPP4/443-547/10/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-547/10/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2010 r. (data wpływu 14 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 maja 2010 r. (data wpływu 19 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. "IXXX...." jest:

* prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością odrębnych podmiotów (właścicieli działek), nie mających finansowego udziału w projekcie;

* nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy, które w końcowym efekcie mogą być przedmiotem sprzedaży jak i dzierżawy.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. "IXXX...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 maja 2010 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 6 maja 2010 r. znak: IBPP4/443-547/10/AŚ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Projekt o numerze identyfikacyjnym pn. "IXXX..." został wybrany do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Z uwagi na fakt, iż miasto T, jako samorządowa osoba prawna z założenia wykonuje swoje zadania poprzez jednostki organizacyjne, we wniosku aplikacyjnym założono, że realizacją projektu zajmie się Urząd Miejski w T. Beneficjent projektu miasto T nie jest również zarejestrowany jako podatnik VAT, bowiem zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów z dnia 2 marca 2005 r. Nr PP-1-0602-10/OP/BM6-138/2005 samorządowe osoby prawne działają za pośrednictwem urzędu, który w przypadku T jest zarejestrowany jako podatnik VAT pod numerem NIP: 645-10-90-304. Jednym z warunków podpisania umowy z instytucją zarządzającą RPO jest dostarczenie informacji z krajowej informacji podatkowej dotyczącej potwierdzenia, ze beneficjent nie może w ramach projektu odzyskać podatku VAT. W tym konkretnym przypadku poprzez beneficjenta należy rozumieć Miasto T działające poprzez Urząd Miejski w T.

Przedmiotem projektu będzie promocja terenów przeznaczonych pod inwestycje, znajdujących się na terenie miasta. W ramach zaproponowanych działań przewidziano: udział w targach nieruchomości w W, P, W (zakup usług związanych z wynajmem powierzchni wystawienniczej, stworzeniem oraz obsługą stoiska, gadżety reklamowe) oraz przeprowadzenie kampanii informacyjnej (promocja w prasie, internecie, na lotnisku, tablice informacyjne).

Praktycznie wszystkie usługi zakupywane w ramach projektu są obciążone podatkiem VAT. Zgodnie z zasadami stosowanymi przy realizacji projektów dofinansowanych ze środków UE podatek VAT uznaje się za kwalifikowany tylko w przypadku, gdy beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania tego podatku. Miasto T realizując przez Urząd Miejski opisany powyżej projekt nie będzie mogło odzyskać podatku VAT ponieważ usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z tym podatek VAT został zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

W piśmie z dnia 17 maja 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej o następujące informacje.

W ramach projektu promocją objęto 7 obszarów, na których zlokalizowane są działki przeznaczone pod inwestycje o łącznej powierzchni 76,16 ha. Tereny o powierzchni 18,48 ha objęte są Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego. Przeznaczenie terenów jest zgodne z wytycznymi konkursu w ramach RPO W, Poddziałanie 1.1.2. Tereny o powierzchni 57,5 ha położone są na obszarze, który objęty jest procedurą uchwalania Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Gmina jest właścicielem 16,68 ha terenów objętych promocją w ramach projektu, w tym 5,5 ha posiada Miejski Plan Zagospodarowania Przestrzennego. Natomiast tereny o powierzchni 59,48 ha są własnością innych podmiotów (m.in. Fundusz G, A, osoby prywatne), w tym 14,48 ha posiada Miejski Plan Zagospodarowania Przestrzennego.

Koszty realizacji projektu pokrywane są ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 oraz budżetu Gminy T. Właściciele terenów objętych projektem, które nie stanowią własności Gminy T, nie ponoszą żadnych kosztów w związku z realizacją projektu.

We wniosku o dofinansowanie cele projektu zdefiniowano w następujący sposób:

Celem ogólnym projektu jest zwiększenie liczby inwestycji gospodarczych w Gminie T.

Celem operacyjnym jest promocja terenów pod inwestycje zlokalizowanych na terenie Gminy T.

Cele szczegółowe:

* wypromowanie terenów zlokalizowanych na terenie Gminy zarówno w kraju, jak i za granicą, jako atrakcyjnych inwestycyjnie,

* pozyskanie nowych inwestorów, którzy utworzą nowe miejsca pracy,

* wykorzystanie istniejącego potencjału gminy do rozwoju nowych inwestycji,

* umożliwienie rozwoju dla nowoczesnych gałęzi gospodarczych, w tym w szczególności opartych na nowych technologiach.

Oddziaływanie:

* poprawa sytuacji na rynku pracy,

* zróżnicowanie ofert pracy większy wybór,

* zmniejszenie wrażliwości rynku pracy związanej z koniunkturą.

* złagodzenie lub zmiana niekorzystnych tendencji demograficznych,

* dywersyfikacja struktury gospodarczej gminy,

* poprawa wizerunku gminy,

* poprawa jakości życia mieszkańców,

* zwiększenie dochodów podatkowych gminy.

Przedmiotem projektu będzie promocja terenów, przeznaczonych pod inwestycje, znajdujących się na terenie miasta. W ramach zaproponowanych działań przewidziano udział w targach nieruchomości, przeprowadzenie kampanii informacyjnej, wykonanie materiałów promocyjnych. Praktycznie wszystkie usługi zakupywane w projekcie są obciążone podatkiem VAT. Zgodnie z zasadami stosowanymi przy realizacji projektów dofinansowanych ze środków UE podatek VAT uznaje się za kwalifikowany, tylko wtedy gdy Beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania tego podatku. Miasto T realizując, przez Urząd Miejski projekt pn. "IXXX..." nie będzie mogło odzyskać podatku VAT, ponieważ usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Wytworzone w ramach projektu produkty (udział w targach, materiały promocyjne, kampania informacyjna) nie będą odsprzedawane, lub udostępniane za odpłatnością. Tereny objęte projektem w 80% nie stanowią własności Gminy T. Celem projektu nie jest sprzedaż czy dzierżawa terenów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu pn. "IXXX..." realizowanego przez Urząd Miejski w T - jednostkę organizacyjną samorządowej osoby prawnej Miasta T, istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na brak związku wydatków poniesionych w ramach projektu z czynnościami opodatkowanymi, w związku z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Gmina T (Urząd Miejski w T) jako płatnik VAT nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach poniesionych wydatków. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług w przypadku, gdy nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanym przez podatnika dofinansowanym zakupem towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi lub też zakupione towary i usługi związane z realizacją projektów nie będą wykorzystywane do dalszej sprzedaży, wówczas podatnik nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością odrębnych podmiotów (właścicieli działek), nie mających finansowego udziału w projekcie;

* nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy, które w końcowym efekcie mogą być przedmiotem sprzedaży jak i dzierżawy.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowe znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

1.

powszechność opodatkowania,

2.

faktyczne opodatkowanie konsumpcji,

3.

stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi - art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy (rada miasta) i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd miasta nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd miasta jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu miasta.

Zatem Urząd Gminy (Miasta) działając w imieniu Gminy (Miasta) realizuje zadania własne Gminy (Miasta), jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż projekt pn. "IXXX..." został wybrany do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Z uwagi na fakt, iż miasto T, jako samorządowa osoba prawna z założenia wykonuje swoje zadania poprzez jednostki organizacyjne. We wniosku aplikacyjnym założono, że realizacją projektu zajmie się Urząd Miejski w T.

Przedmiotem projektu będzie promocja terenów przeznaczonych pod inwestycje, znajdujących się na terenie miasta. W ramach zaproponowanych działań przewidziano: udział w targach nieruchomości w W, P, W (zakup usług związanych z wynajmem powierzchni wystawienniczej, stworzeniem oraz obsługą stoiska, gadżety reklamowe) oraz przeprowadzenie kampanii informacyjnej (promocja w prasie, internecie, na lotnisku, tablice informacyjne).

W ramach projektu promocją objęto 7 obszarów, na których zlokalizowane są działki przeznaczone pod inwestycje o łącznej powierzchni 76,16 ha. Tereny o powierzchni 18,48 ha objęte są Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego. Przeznaczenie terenów jest zgodne z wytycznymi konkursu w ramach RPO W, Poddziałanie 1.1.2. Tereny o powierzchni 57,5 ha położone są na obszarze, który objęty jest procedurą uchwalania Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Gmina jest właścicielem 16,68 ha terenów objętych promocją w ramach projektu, w tym 5,5 ha posiada Miejski Plan Zagospodarowania Przestrzennego. Natomiast tereny o powierzchni 59,48 ha są własnością innych podmiotów (m.in. Fundusz G, A, osoby prywatne), w tym 14,48 ha posiada Miejski Plan Zagospodarowania Przestrzennego.

Koszty realizacji projektu pokrywane są ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 oraz budżetu Gminy T. Właściciele terenów objętych projektem, które nie stanowią własności Gminy T, nie ponoszą żadnych kosztów w związku z realizacją projektu.

We wniosku o dofinansowanie cele projektu zdefiniowano w następujący sposób:

Celem ogólnym projektu jest zwiększenie liczby inwestycji gospodarczych w Gminie T.

Celem operacyjnym jest promocja terenów pod inwestycje zlokalizowanych na terenie Gminy T.

Cele szczegółowe:

* wypromowanie terenów zlokalizowanych na terenie Gminy zarówno w kraju, jak i za granicą, jako atrakcyjnych inwestycyjnie,

* pozyskanie nowych inwestorów, którzy utworzą nowe miejsca pracy,

* wykorzystanie istniejącego potencjału gminy do rozwoju nowych inwestycji,

* umożliwienie rozwoju dla nowoczesnych gałęzi gospodarczych, w tym w szczególności opartych na nowych technologiach.

Oddziaływanie:

* poprawa sytuacji na rynku pracy,

* zróżnicowanie ofert pracy większy wybór,

* zmniejszenie wrażliwości rynku pracy związanej z koniunkturą.

* złagodzenie lub zmiana niekorzystnych tendencji demograficznych,

* dywersyfikacja struktury gospodarczej gminy,

* poprawa wizerunku gminy,

* poprawa jakości życia mieszkańców,

* zwiększenie dochodów podatkowych gminy.

Przedmiotem projektu będzie promocja terenów, przeznaczonych pod inwestycje, znajdujących się na terenie miasta. W ramach zaproponowanych działań przewidziano udział w targach nieruchomości, przeprowadzenie kampanii informacyjnej, wykonanie materiałów promocyjnych. Praktycznie wszystkie usługi zakupywane w projekcie są obciążone podatkiem VAT. Zgodnie z zasadami stosowanymi przy realizacji projektów dofinansowanych ze środków UE podatek VAT uznaje się za kwalifikowany, tylko wtedy gdy Beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania tego podatku. Miasto T realizując, przez Urząd Miejski projekt pn. "IXXX..." nie będzie mogło odzyskać podatku VAT, ponieważ usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Wytworzone w ramach projektu produkty (udział w targach, materiały promocyjne, kampania informacyjna) nie będą odsprzedawane, lub udostępniane za odpłatnością. Tereny objęte projektem w 80% nie stanowią własności Gminy T. Celem projektu nie jest sprzedaż czy dzierżawa terenów.

Z powyższego wynika zatem, że w ramach projektu planuje się przygotowanie i przeprowadzenie kompleksowej kampanii promującej ofertę inwestycyjną terenów przeznaczonych pod inwestycje, znajdujących się na terenie miasta, będących własnością Gminy T (które w końcowym - długookresowym efekcie mogą być przedmiotem sprzedaży jak i dzierżawy) oraz terenów inwestycyjnych, będących własnością odrębnych podmiotów (właścicieli działek), nie mających finansowego udziału w projekcie.

W związku z powyższym koniecznym jest dokonanie oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy odrębnie w odniesieniu do promocji terenów, będących własnością Wnioskodawcy oraz do promocji terenów, będących własnością odrębnych podmiotów (właścicieli działek), nie mających finansowego udziału w projekcie.

W odniesieniu do promocji terenów, będących własnością Wnioskodawcy, które w końcowym (długookresowym) efekcie mogą być przedmiotem sprzedaży jak i dzierżawy, stwierdzić należy co następuje:

Z tak przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że tereny inwestycyjne będące przedmiotem promocji są gruntami, które Wnioskodawca planuje przeznaczyć na inwestycje poprzez pozyskanie inwestora i zagospodarowanie ich zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego. Wprawdzie w treści wniosku Wnioskodawca wskazał, że celem projektu nie jest sprzedaż czy dzierżawa terenów, jednakże nie sposób się zgodzić z tym twierdzeniem, gdyż opis zdarzenia przyszłego jednoznacznie wskazuje, że długookresowym - pochodnym celem projektu jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ewentualną sprzedaż lub dzierżawę działek (czynności opodatkowanych podatkiem VAT). W treści wniosku Wnioskodawca wskazał bowiem, że celem ogólnym projektu jest zwiększenie liczby inwestycji gospodarczych w Gminie T.

Należy zauważyć, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia inwestycje, dlatego zasadnym wydaje się przyjęcie uregulowań zawartych w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.). Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 17 - tej ustawy, inwestycje to aktywa posiadane przez jednostkę w celu osiągnięcia z nich korzyści ekonomicznych wynikających z przyrostu wartości tych aktywów, uzyskania przychodów w formie odsetek, dywidend (udziałów w zyskach) lub innych pożytków, w tym również z transakcji handlowej, a w szczególności aktywa finansowe oraz te nieruchomości i wartości niematerialne i prawne, które nie są użytkowane przez jednostkę, lecz są posiadane przez nią w celu osiągnięcia tych korzyści. W przypadku zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji przez inwestycje rozumie się lokaty.

Jak wyżej w uzasadnieniu interpretacji wskazano, istotne dla odliczenia podatku naliczonego jest przeznaczenie nabywanego towaru, w tym wystarczający jest do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego zamiar lub intencja odnośnie wykorzystania w przyszłości danego towaru.

Zamiar i sposób wykorzystania terenów inwestycyjnych przez Gminę jest jasno określony. Kampania informacyjno-promocyjna ma przedstawić społeczeństwu, w tym inwestorom, ofertę inwestycyjną konkretnych gruntów znajdujących się na terenie miasta, przeznaczonych przez Gminę do zagospodarowania. Jeżeli będzie zainteresowany Inwestor - Gmina dokona sprzedaży lub dzierżawy działek, co wiąże się ewidentnie z wykonaniem czynności podlegających podatkowi VAT.

Istnieje zatem wyraźny związek pomiędzy realizacją projektu (a więc nabywanymi towarami i usługami opodatkowanymi VAT) a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi - cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż i dzierżawę terenów inwestycyjnych objętych kampanią promocyjną w zakresie projektu pn. "IXXX....".

Także niepodważalny jest fakt, iż nawiązane w trakcie trwania projektu kontakty (z zainteresowanymi zamiarem inwestowania na promowanych terenach inwestorami), będą bezpośrednio wykorzystane przez Wnioskodawcę w celu podpisania umów sprzedaży czy dzierżawy. Promocja realizowana w okresie trwania projektu, będzie także oddziaływała po jego zakończeniu, co pozwoli Wnioskodawcy dotrzeć do potencjalnych klientów z komercyjną ofertą.

Już sama nazwa projektu wskazuje, że planowana kampania promocyjna, ma skłonić inwestorów do inwestowania na konkretnych terenach inwestycyjnych, a zatem ma na celu doprowadzenie do sprzedaży, jak i dzierżawy terenów inwestycyjnych.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku z dnia 17 maja 2010 r. wskazał, że Miasto T realizując, przez Urząd Miejski projekt pn. "IXXX...." nie będzie mogło odzyskać podatku VAT, ponieważ usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Wytworzone w ramach projektu produkty (udział w targach, materiały promocyjne, kampania informacyjna) nie będą odsprzedawane, lub udostępniane za odpłatnością. Odnosząc się do powyższego tut. organ zauważa, że wprawdzie, kampania informacyjna i materiały promocyjne będą udostępniane nieodpłatnie - nie występują czynności opodatkowane podatkiem VAT, jednakże z powyższego jednoznacznie wynika, że kampania informacyjna i materiały promocyjne są jedynie "narzędziem", dzięki któremu Wnioskodawca może zrealizować swój zamiar tj. przeznaczenie gruntów objętych promocja dokonywaną w ramach ww. projektu na inwestycje poprzez pozyskanie inwestora i zagospodarowanie ich zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego poprzez sprzedaż lub dzierżawę.

Treść wniosku wskazuje bowiem, że podjęte przez Wnioskodawcę działania promocyjno-informacyjne będą miały na celu, w końcowym długookresowym efekcie, doprowadzenie do sprzedaży lub dzierżawy promowanych terenów. Zdaniem tut. organu nie jest możliwe (w odniesieniu do terenów będących własnością Gminy) dokonanie dychotomicznego podziału towarów i usług nabywanych w celu realizacji projektu pn. "IXXX...", na związane z czynnościami opodatkowanymi albo z czynnościami nieopodatkowanymi, gdyż końcowym - długokresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów). Sama promocja terenów inwestycyjnych jest jedną z faz mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów inwestycyjnych), jednakże fazy tej nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależniona jest między innymi od pozytywnego zrealizowania i oddziaływania tej fazy.

Sprzedaż oraz dzierżawa gruntów są niewątpliwie czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, jednakże tylko w części w jakiej są one związane z promocją terenów inwestycyjnych będących własnością Gminy. Tym samym Wnioskodawca będzie miał prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W odniesieniu do promocji terenów, będących własnością odrębnych podmiotów (właścicieli działek), nie mających finansowego udziału w projekcie, stwierdzić należy co następuje:

W myśl art. 2 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Przez świadczenie usług, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Jak już to zostało wyżej wskazane, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Z powyższego wynika, że warunkiem opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług jest łączne spełnienie powyższych przesłanek. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzeniem przez podatnika przedsiębiorstwa.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu promocji gminy tj. w tym przypadku promocji terenów należących do właścicieli działek znajdujących się na terenie Gminy, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego promowania ww. terenów inwestycyjnych, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością właścicieli działek, nie mających finansowego udziału w projekcie.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące możliwości odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu w całości lub w części, uznać należy za:

* prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością odrębnych podmiotów (właścicieli działek), nie mających finansowego udziału w projekcie;

* nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy, które w końcowym efekcie mogą być przedmiotem sprzedaży jak i dzierżawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl