IBPP4/443-544/10/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-544/10/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2010 r. (data wpływu 13 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2010 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca świadczy usługi medyczne, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z załącznikiem nr 4 poz. 9 PKWiU ex 85 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych projektu realizowanego w ramach działania 2.1 "Infrastruktura dla wykorzystania narzędzi ICT". Wymogiem do spełnienia wszystkich procedur naboru wniosku o dofinansowanie jest dołączenie zaświadczenia z Urzędu Skarbowego określające czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Szpital jest podatnikiem podatku VAT czynnym od 6 stycznia 1999 r. z tytułu wynajmu lokali hotelowych oraz wynajmu powierzchni dla osób fizycznych w celu prowadzenia działalności gastronomicznej. Deklaracje VAT-7 są składane co miesiąc w celu rozliczenia podatku należnego z tytułu wynajmu.

Celem realizowanego projektu jest poprawa jakości świadczonych usług medycznych dla pacjentów poprzez stworzenie infrastruktury zapewniającej integralność i poufność danych oraz szybką i stabilną pracę systemów komputerowych, oraz rozwój i poprawę dostępności usług w zakresie ochrony zdrowia tj. zwiększenie zakresu oraz jakości świadczeń zdrowotnych, głównie z zakresu e-zdrowie.

Przedmiotem projektu realizowanego w ramach działania 2.1 "Infrastruktura dla wykorzystania narzędzi ICT" jest rozbudowa i modernizacja szpitalnej bezpiecznej i szerokopasmowej sieci komputerowej pn. "...".

Przedmiotem projektu nie będzie wykonywanie przez Szpital czynności opodatkowanych, na zakupionym sprzęcie Szpital będzie świadczył usługi w zakresie ochrony zdrowia sklasyfikowane w dziale 85 PKWiU, które z mocy ustawy podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

Wydatki poniesione w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Szpital.

Przedmiotem jest rozbudowa i modernizacja szpitalnej bezpiecznej i szerokopasmowej sieci komputerowej.

Zakupione w wyniku projektu mienie pozostanie własnością Szpitala i będzie stanowiło środek trwały Szpitala.

W ramach projektu Szpital będzie wykonywał świadczenia na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia na podstawie zawartych kontraktów zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 26 maja 2010 r. publiczny dostęp do internetu w Szpitalu będzie całkowicie nieodpłatny. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu będą związane wyłącznie z wykonywaniem czynności zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie będą one miały żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Szpital (Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej), ubiegający się o fundusze unijne do projektu realizowanego w ramach działania 2.1 "Infrastruktura dla wykorzystania narzędzi ICT" ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Szpital świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia, które według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług są sklasyfikowane w dziale 85 i z mocy ustawy podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. Przy świadczeniu usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od ponoszonych wydatków. Rozbudowana sieć informatyczna będzie służyła do wykonywania usług w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU 85), tym samym nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Odliczyć zatem można w całości wyłącznie podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 9 zał. nr 4 wskazano usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU ex 85 "usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)".

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych projektu, realizowanego w ramach działania 2.1 "Infrastruktura dla wykorzystania narzędzi ICT", pn. "...".

Wnioskodawca świadczy usługi medyczne, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z załącznikiem nr 4 poz. 9 PKWiU ex 85 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT czynnym z tytułu wynajmu lokali hotelowych oraz wynajmu powierzchni dla osób fizycznych w celu prowadzenia działalności gastronomicznej. Wnioskodawca składa co miesiąc deklaracje VAT-7 w celu rozliczenia podatku należnego z tytułu wynajmu.

Wydatki poniesione w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Szpital.

Przedmiotem jest rozbudowa i modernizacja szpitalnej bezpiecznej i szerokopasmowej sieci komputerowej. Zakupione w wyniku projektu mienie pozostanie własnością Szpitala i będzie stanowiło środek trwały Szpitala.

Celem realizowanego projektu jest poprawa jakości świadczonych usług medycznych dla pacjentów poprzez stworzenie infrastruktury zapewniającej integralność i poufność danych oraz szybką i stabilną pracę systemów komputerowych, oraz rozwój i poprawę dostępności usług w zakresie ochrony zdrowia tj. zwiększenie zakresu oraz jakości świadczeń zdrowotnych, głównie z zakresu e-zdrowie.

Przedmiotem projektu nie będzie wykonywanie przez Szpital czynności opodatkowanych, na zakupionym sprzęcie Wnioskodawca będzie świadczył usługi w zakresie ochrony zdrowia sklasyfikowane w dziale 85.PKWiU, które z mocy ustawy podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT. Publiczny dostęp do internetu w Szpitalu będzie całkowicie nieodpłatny. Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu będą związane wyłącznie z wykonywaniem czynności zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie będą one miały żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji przedmiotowego projektu służyć będą Wnioskodawcy wyłącznie do wykonywania czynności, których następstwem nie jest określenie podatku należnego (tzn. powstanie zobowiązania podatkowego). Tym samym towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą mieć związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Skoro wiec towary i usługi które będą nabywane w związku z realizacją projektu nie będą służyć wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu, należało uznać za prawidłowe.

Podkreślenia wymaga, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, w którym jednoznacznie wskazano, iż świadczone usługi są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub prawnego (np. wydzierżawienia zakupionego sprzętu lub wykorzystania go do czynności podlegających opodatkowaniu).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl