IBPP4/443-543/13/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-543/13/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 22 października 2013 r. (data wpływu 29 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w przedmiocie rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - jest:

* prawidłowe - w zakresie uznania przemieszczenia własnych towaru z Czech do Polski za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju

* nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania stawką 0% - na podstawie art. 41 ust. 3 ustawy - ww. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik podatku od towarów i usług (dalej podatek VAT), prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na terytorium Polski pod firmą "A", zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej - art. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

W zakres prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wchodzi handel-sprzedaż: stali, materiałów budowlanych, art. spożywczych, napoi, chemii gospodarczej, art. elektrycznych, wkrętów, śrub, art. metalowych, narzędzi, elektronarzędzi, sprzętu AGD RTV.

Przedsiębiorca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług - podatnik VAT - UE, posiada ważny nr identyfikacji dla transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Ta sama osoba fizyczna - przedsiębiorca działający w Polsce pod firmą "A" (jak wyżej) prowadzi również działalność gospodarczą na terenie Republiki Czeskiej. Działalność gospodarcza jest prowadzona w formie odpowiadającej - jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium RP, zgodnie z wszelkimi wymaganiami prawa czeskiego. Przedsiębiorca jest również zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT - UE. (w Republice Czeskiej można prowadzić działalność w formie tzw. samozatrudnienia - czyli jednoosobowa działalność, tak jak w Polsce).

W Republice Czeskiej przedsiębiorca działał pod firmą "B".

Czyli ta sama osoba fizyczna prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w Polsce pod firmą "A" oraz jednocześnie prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą "B" na terenie Republiki Czeskiej.

Przedsiębiorstwa zarejestrowane w Polsce w CEIDG i w Czechach, w odpowiednim rejestrze, o których mowa wyżej dokonują pomiędzy sobą wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zgodnie z art. 9 ustawy o podatku od towarów i usług w następujący sposób.

Czeska firma "B" nabywa towary zakupione na terytorium Polski lub innego państwa UE w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jak też nabywa je na terytorium Czech, towary te służą działalności gospodarczej podatnika prowadzącego działalność na terytorium Czech.

W dalszej kolejności w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej firma "B" zarejestrowana na terenie Republiki Czeskiej, dokonuje wewnątrzwspólnotowego transferu (sprzedaży) towarów przy zastosowaniu stawik 0% VAT, na rzecz firmy "A" zarejestrowanej w Polsce.

Następnie przedsiębiorstwo "A" prowadzące działalność w Polsce dokonuje sprzedaży towarów na terytorium Polski lub UE.

Zatem dochodzi do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przez przedsiębiorcę działającego na terenie Polski i tutaj zarejestrowanego - firmę "A" w związku ze sprzedażą towarów (wewnątrzwspólnotową dostawę towarów) przez firmę "B". Stawka podatku VAT będzie wynosić 0%.

Firma "B" dokonująca wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do Polski jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej, towary te zostały przez nią nabyte w ramach działalności gospodarczej.

Firma "B" również posiada właściwy i ważny nr identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Towary objęte wewnątrzwspólnotową dostawą z Czech są transportowane do Polski, do firmy "A". Firma "A" dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z Czech od firmy "B", "A" jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nabyte towary służą działalności gospodarczej podatnika.

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą jest obywatelem Polski.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy tak dokonywane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów pomiędzy osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na terytorium Czech - firma "B" a tą samą osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na terytorium Polski - firma "A", jest zgodne z art. 5 ust. 1 pkt 4, art. 9, art. 11 ust. 1, art. 41 ust. 3, art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usługi zwanej dalej ustawą.

2. Czy jest ono opodatkowane stawką zerową podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, tak opisane zdarzenie przyszłe pozwala przyjąć, iż zachowania pod kątem podatkowym osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą na terenie Polski pod firmą "A" i jednocześnie prowadzącej działalność gospodarczą na terenie Czech pod firmą "B" jest zgodne z przepisami prawa podatkowego, w szczególności z normą art. 9 i 11 ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu stawką zerową podatku VAT.

Firma "A" jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy. Firma "B" jest podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Firma "B" po wcześniejszym nabyciu towarów na zasadzie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub też na zasadzie dostawy na terenie Czech, sprzedaje towary przez siebie nabyte na rzecz firmy "A" - działającej w Polsce na zasadzie art. 9 ust. 1 i 2 ustawy i przy spełnieniu określonych w tym przepisie przesłanek. Towary są transportowane z Czech do Polski i służą one jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego działalności gospodarczej podatnika.

Towary nabyte przez firmę "B" są nabyte w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej i służą jej prowadzeniu. Towary nabyte przez firmę "A" są również nabyte w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej i służą jej prowadzeniu.

Wnioskodawca uważa również, iż opisane przez niego zdarzenie przyszłe wypełnia w całości dyspozycję art. 11 ust. 1 ustawy.

Przepis ten stanowi; Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Taka interpretacja normy art. 11 ust. 1 ustawy znajduje poparcie w art. 21 Dyrektywy 2006/112/WE RADY z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, który stanowi: Za odpłatne wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się wykorzystanie przez podatnika do celów działalności jego przedsiębiorstwa towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika lub na jego rzecz z innego państwa członkowskiego, na terytorium którego towary te zostały wyprodukowane, wydobyte, przetworzone, zakupione lub nabyte w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. b, lub do którego zostały one zaimportowane przez tego podatnika w ramach działalności jego przedsiębiorstwa.

W tej kwestii wypowiedział się również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 3 czerwca 2008 r., w którym wskazał: "Z kolei w art. 11 ustawy o VAT rozszerzono katalog czynności, które będą uważane dla celów stosowania ustawy za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, pod warunkiem że nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 12 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju."

Ponadto co istotne art. 12 ustawy przewiduje wyłączenia gdzie przemieszczanie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Opisane powyżej zdarzenie przyszłe nie wypełnia przesłanek art. 12 ustawy, a contrario stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Z powyższego wynika, iż ustawodawca nie różnicuje sytuacji prawnej podatników podatku od towarów i usług pod kątem tożsamych osób fizycznych, czy też podmiotów prowadzących działalność gospodarczą na terytorium Unii Europejskie, a działających w poszczególnych krajach członkowskich Unii. Inaczej rzecz biorąc w ocenie wnioskodawcy nie ma przeszkód prawnych aby dwa przedsiębiorstwa prowadzone przez tą samą osobę fizyczną dokonywały sprzedaży - wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w sposób opisany powyżej jako zdarzenie przyszłe.

Stawka podatku VAT przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów przez firmę "A" od firmy "B" będzie wynosić zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy 0%. Spełnione są również przesłanki określone w art. 42 ust. 1 ustawy.

1. Podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;

2.

podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

3.

podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Co do interpretacji art. 11 ustawy i niejako zgodności swojej interpretacji tego przepisu z jego wykładnia, wnioskodawca wskazuje również pogląd przedstawiciela nauki przedmiotu - "Ustawa - powielając rozwiązania unijne - pozwala jednakże na uznanie za wewnątrzwspólnotowe nabycie (i towarzyszącą mu wewnątrzwspólnotową dostawę) także czynności, w przypadku których podatnik przemieszcza towary należące do swego przedsiębiorstwa z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa. W tym przypadku w państwie, z którego przemieszczane są towary, występuje wewnątrzwspólnotową dostawa, natomiast w państwie, do którego przemieszczane są towary, następuje ich wewnątrzwspólnotowe nabycie. Powyższą "transakcję" można nazwać wewnątrzwspólnotowym przemieszczeniem towarów. (...) Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce, gdy towary zostały w jakiś sposób pozyskane w tym innym państwie członkowskim, z którego rozpoczyna się transport lub wysyłka. Dopuszczalny jest tutaj każdy sposób pozyskania, zarówno pierwotny, jak i pochodny. Mogą to być towary wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach (wcześniejszego) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

* prawidłowe - w zakresie uznania przemieszczenia własnych towaru z Czech do Polski za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju

* nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania stawką 0% - na podstawie art. 41 ust. 3 ustawy - ww. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Tutaj trzeba zwróci uwagę na art. 9 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT gdzie przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (dalej WNT), o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Powyższe stosuje się pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b.

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a-z zastrzeżeniem art. 10;

2.

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Zaznaczyć należy, że w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów opodatkowaniu podatkiem VAT podlega czynność nabycia towarów. Należny podatek z tytułu obrotu rozliczany jest przez nabywcę towaru w państwie, do którego następuje dostawa towarów. Transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów towarzyszy zawsze lustrzana czynność, wykonywana przez drugą stronę transakcji, tj. dostawa towarów (co do zasady mająca charakter dostawy wewnątrzwspólnotowej).

Na mocy art. 11 ust. 1 ustawy za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Natomiast art. 12 ust. 1 ustawy, określa zamknięty katalog sytuacji, w których przemieszczenia towarów, o którym mowa w art. 11 ust. 1, nie uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (zastrzeżenia te nie mają zastosowania w niniejszej sprawie).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca przemieszcza własne towary z Czech do Polski w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, które następnie są przedmiotem sprzedaży. Z wniosku nie wynika aby miała miejsce którakolwiek okoliczność przewidziana w 12 ust. 1 ustawy.

Tym samym przemieszczenie towarów z firmy Wnioskodawcy prowadzonej w innym kraju członkowskim do jego firmy w kraju stanowi transakcję wewnątrzzakładową, która na gruncie art. 11 ust. 1 ustawy stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Zgodnie z tym przepisem na Wnioskodawcy jako podmiocie dokonującym wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów ciąży obowiązek opodatkowania tej transakcji.

W tym miejscu trzeba zauważyć, że przedmiotowe wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów nie będzie podlegało opodatkowaniu stawka 0% na podstawie art. 41 ust. 3 ustawy.

Zgodnie z tym przepisem w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42. W myśl art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;

2.

podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

3.

podatnik składając deklaracje podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Należy zauważyć, że stawka 0% przewidziana w art. 41 ust. 3 ma zastosowanie - przy spełnieniu określonych warunków - wyłącznie do wewnątrzwspólnotowej dostawy, czyli do transakcji wywozu towarów z Polski do innego państwa członkowskiego dokonywanej pomiędzy dwoma podatnikami, ewentualnie do przemieszczenia towarów w ramach własnego przedsiębiorstwa. Tym samym dla opisanych we wniosku wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów na terytorium kraju - tj. przemieszczenia towaru z Czech do Polski - które zamierza dokonywać Wnioskodawca nie znajdzie zastosowania stawka 0% przewidziana w art. 41 ust. 3 ustawy o VAT. Nabycie to zatem będzie podlegało opodatkowaniu według stawek właściwych dla danych towarów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

* prawidłowe - w zakresie uznania przemieszczenia własnych towaru z Czech do Polski za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju

* nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania stawką 0% - na podstawie art. 41 ust. 3 ustawy - ww. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl