IBPP4/443-543/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-543/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2009 r. (data wpływu 22 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części związanego z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2009 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części związanego z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina złożyła do realizacji projekt pn. "...". Do wniosku o dofinansowanie projektu załączono jako załącznik wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej ORD-IN w sprawie możliwości odliczenia podatku VAT od realizowanego zadania.

Przedmiotem zamierzeń projektu jest adaptacja poddasza i wieży ratusza w na potrzeby Izby Tradycji i punktu widokowego oraz termomodernizacji tego budynku. Na zakres projektu składają się: prace budowlano-montażowe z zakresu adaptacji poddasza ratusza na Izbę Tradycji oraz wieży na punkt widokowy oraz prace z zakresu termomodernizacji obiektu.

Koszty termomodernizacji uznano za część niekwalifikowaną projektu. W zakres projektu wchodzą koszty nadzoru inwestycyjnego i autorskiego, koszty wyposażenia Izby Tradycji, na które składają się gabloty, stół konferencyjny, krzesła, projektor, ekran, regały. W ramach prac prowadzonych w wieży ratusza znajdują się m.in. rozbiórka schodów drewnianych, zamknięcie otworów w stropach, montaże sufitów podwieszonych, zabezpieczenie przeciwogniowe wykonanie otworu wejściowego do wieży w ścianie, wykonanie dodatkowych drzwi, montaż nowych drzwi do dwóch pokoi, montaż barierek zabezpieczających w otworach okiennych. W ramach adaptacji poddasza przewiduje się poszerzenie otworu wejściowego i zamknięcie go drzwiami, wprowadzenie komina, zapewnienie dostępu do istniejącego komina, oczyszczenie fragmentów ceglanych murów, uzupełnienie spoin oraz prace wykończeniowe. Projekt przewiduje wyposażenie części budynku w wentylację, prace przy instalacji elektrycznej.

W ramach prac termomodernizacyjnych przewiduje się ocieplenie ścian wewnętrznych obiektu, ocieplenie stropów, wymianę stolarki okienno-drzwiowej, wymianę instalacji CO obiektu.

Obiekt, głównie Izba Tradycji, zostanie wykorzystana na cele kulturalne, gdyż będą tam się odbywać lekcje historii i spotkania prezentujące historie, tradycję i całego regionu, a także wykorzystany będzie jako jeden z produktów turystycznych dla zwiedzających w wyniku realizacji inwestycji.

Wstępnie przewiduje się, że liczba osób odwiedzających ten obiekt będzie wynosić około 1.500 osób.

Wydatki, które zostaną udokumentowane fakturami VAT będą wystawione na Gminę lub Urząd Miejski i dotyczyć będą przedmiotu projektu.

W piśmie z dnia 3 lipca 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że projekt po zrealizowaniu nie będzie generował żadnych przychodów (np. zwiedzanie będzie nieodpłatne).

Wnioskodawcą w niniejszej sprawie jest Gmina, a Urząd realizuje zadania przypisane do realizacji Gminie.

Nabywane towary i usługi w ramach projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Przedmiotem interpretacji jest art. 86 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanych projektów istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 6 lipca 2009 r.), w odniesieniu do realizowanego projektu nie ma możliwości odliczenia podatku w całości lub w części.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego podlega prawu publicznemu.

Inwestycja pn. "..." ma na celu zaspakajanie potrzeb mieszkańców oraz wycieczkowiczów, jak również zwiększy atrakcyjność turystyczną miasta.

Gmina wytworzone w projekcie "dobra" udostępniać będzie nieodpłatnie.

Zadanie to należy do zadań własnych gminy wynikających z przepisów ustawy o samorządzie gminnym, w zakresie art. 7 ust. 1 pkt 9 (kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami), pkt 10 (kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych), pkt 18 (promocji gminy), pkt 20 (współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw).

Nie jest przewidziane prowadzenie czynności opodatkowanych w stosunku do realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy

* kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy),

* kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy)

* promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy),

* współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw (art. 7 ust. 1 pkt 20 cyt. ustawy).

Należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 cyt. ustawy, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 11a ust. 3 cyt. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Dla celów rozliczeń podatku od towarów i usług, Gmina i Urząd Gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie NIP nadane Gminie, a w związku z wykonywanymi przez nie czynnościami powinno być wystawiane jedno rozliczenie deklaracyjne VAT-7 niezależnie czy daną czynność należy przypisać gminie, czy też obsługującemu ją od strony techniczno-organizacyjnej urzędowi gminy. Tym samym w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług powinna wskazana być Gmina.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza przystąpić do realizacji projektu pn. "...". Projekt polega na adaptacji poddasza i wieży ratusza na potrzeby Izby Tradycji i punktu widokowego oraz termomodernizacji tego budynku.

Na zakres projektu składają się: prace budowlano-montażowe z zakresu adaptacji poddasza ratusza na Izbę Tradycji oraz wieży na punkt widokowy oraz prace z zakresu termomodernizacji obiektu.

Obiekt, głównie Izba Tradycji, zostanie wykorzystana na cele kulturalne, gdyż będą tam się odbywać lekcje historii i spotkania prezentujące historie, tradycję i całego regionu, a także wykorzystany będzie jako jeden z produktów turystycznych dla zwiedzających w wyniku realizacji inwestycji.

Wydatki, które zostaną udokumentowane fakturami VAT będą wystawione na Gminę lub Urząd Miejski i dotyczyć będą przedmiotu projektu.

Projekt po zrealizowaniu nie będzie generował żadnych przychodów (np. zwiedzanie będzie nieodpłatne).

Nabywane towary i usługi w ramach projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z treści wniosku wynika, iż projekt nie będzie generował żadnych przychodów, a ponadto nabywane towary i usługi w ramach projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w części, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl