IBPP4/443-542/11/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-542/11/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2011 r. (data wpływu 24 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 czerwca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zwraca się z uprzejmą prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach zrealizowanego projektu "..." w okresie grudzień 2005 r. - do dnia wydania interpretacji. Prośba o wydanie interpretacji jest podyktowana tym, iż z dniem 1 stycznia 2010 r. Szpital został wniesiony aportem do B. Sp. z o.o. Tym samym prawa i obowiązki wynikające z umowy o numerze z Wojewodą dotyczącej dofinansowania projektu pn. "..." zostały przeniesione na B. sp. z o.o.

W związku z powyższym zgodnie z pismem Dyrektora Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi Urzędu Wojewódzkiego z dnia 15 lutego 2008 r. (wówczas dotyczyło ono Szpitala) Wnioskodawca został zobowiązany do dostarczania co rocznie przez okres 5 lat od zakończenia realizacji projektu, dokumentacji dotyczącej kwalifikowalności podatku VAT dla projektu zrealizowanego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (dalej ZPORR) pn. "...".

W grudniu 2005 r. Konwent reprezentowany przez Dyrektora Szpitala podpisał umowę z Wojewodą na dofinansowanie projektu pn. "...". Projekt realizowany był w ramach Priorytetu 3 - Rozwój Lokalny, działania 3.5 - Lokalna infrastruktura społeczna i poddziałania 3.5.2 - Lokalna infrastruktura ochrony zdrowia. Realizacja projektu obejmowała okres grudzień 2005 r. - 30 listopad 2007 r. Projekt obejmował prace budowlane dotyczące modernizacji bloku operacyjnego i sali zabiegowej oraz wyposażenie Pracowni endoskopii w nowoczesny sprzęt do diagnostyki.

Zakres czynności i usług, które szpital wykonywał a obecnie wykonuje Wnioskodawca w pomieszczeniach zmodernizowanych oraz za pomocą urządzeń podlegają i będą podlegać na podstawie obowiązujących obecnie przepisów, stawce zwolnione od podatku VAT (art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. PKWiU 85.11 - usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej), (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. PKWiU 86.10 - usługi w zakresie opieki medycznej..., wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej). W związku z powyższym Wnioskodawca nie może odliczyć kwoty podatku VAT zawartej w wyżej wymienionych pracach budowlanych oraz zakupie wyposażenia. Szpital wykazał wartość brutto (łącznie z podatkiem VAT) wykonanych prac budowlanych oraz zakupu wyposażenia jako wydatek kwalifikowalny i uzyskał zwrot tych wydatków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa w ramach ZPORR (zgodnie z umową do wartości kwoty dofinansowania w 85%).

Poniżej przedstawiono zestawienie faktur wraz z wyszczególnionym podatkiem VAT dotyczącym realizowanego projektu:

1.

Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe Sp. z o.o.

f-ra: przygotowanie dokumentacji do przetargu na zakup sprzętu endoskopowego i modernizacji bloku operacyjnego zgodnie z zamówieniami publicznymi - usługi ksero, bindowania i przygotowanie do wydruku (skład); czynności zwolnione z VAT służące wydatkowi - usługi medyczne, pracownia Endoskopii i blok operacyjny

2.

f-ra: zakup wyposażenia do endoskopii; czynności zwolnione z VAT służące wydatkowi: usługi medyczne - endoskopia

3.

O. Sp.z o.o.

f-ra: zakup wyposażenia do endoskopii, czynności zwolnione z VAT służące wydatkowi: usługi medyczne - endoskopia,

4.

J. Usługi Remontowo-Budowlane

f-ra: modernizacja sali zabiegowej, czynności zwolnione z VAT służące wydatkowi: Usługi medyczne - endoskopia,

5.

E. S.A.

F-ra: Zakup komputera z oprogramowaniem, czynności zwolnione z VAT służące wydatkowi: Usługi medyczne - endoskopia,

6.

J. Usługi Remontowo-Budowlane

f-ra: prace budowlane - blok operacyjny, czynności zwolnione z VAT służące wydatkowi: usługi medyczne - zabiegi (operacje chirurgiczne),

7.

J. Usługi Remontowo-Budowlane

f-ra: Prace budowlane - blok operacyjny: czynności zwolnione z VAT służące wydatkowi: usługi medyczne - zabiegi (operacji chirurgiczne),

8.

J. Usługi Remontowo-Budowlane

f-ra: prace budowlane - blok operacyjny, czynności zwolnione z VAT służące wydatkowi: usługi medyczne - zabiegi (operacje chirurgiczne),

9.

J. Usługi Remontowo-Budowlane

f-ra: prace budowlane - blok operacyjny, czynności zwolnione z VAT służące wydatkowi: usługi medyczne - zabiegi (operacje chirurgiczne), wart. brutto 496.774,84 zł, VAT 89.582,35 zł.

Wnioskodawca prowadzi marginalną działalność opodatkowaną podatkiem VAT. Jednakże podatek VAT, który został wykazany w deklaracjach podatkowych dotyczy działalności nie mającej bezpośredniego związku z zrealizowanym projektem w ramach ZPORR. Wnioskodawca prowadzi działalność w ponad 98% zwolnioną z podatku od towarów i usług (PKWiU 85.11, na podstawie zał. Nr 4 poz. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54 z 2004 r., poz. 535 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r.), (PKWiU 86.10 art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. - usługi w zakresie opieki medycznej..., wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej). Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę, które są opodatkowane podatkiem VAT wraz z ich udziałem% w łącznej sprzedaży to:

- -------------------------------------za 2010 r. ----- za 2011 r.

1.

wynajem sali szkoleniowej oraz najem lokali ---------- 0,0672% ----- 0,07994%

2.

czynsz za wynajem sprzętu medycznego ----------- 0,1315% ----- 0,14279%

3.

udostępnienie dokumentacji medycznej ------------ 0,0034% ----- 0,04917%

4.

sprzedaż odpadów z procesów radiologicznych -------- 0,0028%

5.

odsprzedaż wody ------------------------- 0,0005%

6.

sprzedaż towarów ------------------------ 0,0317%

7.

sprzedaż środków trwałych ------------------- 0,0238%

8.

wynajem powierzchni wystawienniczej-konferencje ----- 0,3795%

9.

akcje marketingowe ----------------------- 0,0073%

10.

import usług - reklama internetowa -------------- 0,0307%

11.

import usług - naprawa urządzeń medycznych -------- 0,1106%

12.

udostępnienie sali operacyjnej ------------------- 0,97133%

Wnioskodawca odlicza podatek VAT naliczony związany z czynnościami wymienionymi powyżej na podstawie bezpośredniego przyporządkowania zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Część podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących: zakupu mediów (energia elektryczna, energia cieplna, usługi porządkowe, usługi telekomunikacyjne), która jest związana z powierzchnią wynajmowaną na szkolenia i działalnością gastronomiczną.

Wnioskodawca przedstawił wartość podatku VAT wykazanego w deklaracjach dla podatku

- ----------------------- za 2010 r. --- za 2011 r.

Podatek VAT należny ----------- 59.310,00 --- 7.502,00

Podatek VAT naliczony (odliczony) --- 1.473,00 ---- 166,00

Sprzedaż ze stawką zwolnioną z VAT uniemożliwia odliczanie podatku naliczonego, zatem podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących zakupy dokonywane dla celów sprzedaży zwolnionej z VAT stanowi dla Wnioskodawcy koszt.

W piśmie z dnia 14 czerwca 2011 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że transakcja wniesienia aportem Szpitala do "B." Sp. z o.o. została dokonana w dniu 1 stycznia 2010 r. Transakcja nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Powyższe stwierdza interpretacja IBPP3/443-772/10/PK z dnia 27 października 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca miał możliwość odliczyć podatek VAT wynikający z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizowanego w okresie grudzień 2005 r. - 30 listopada 2007 r. projektu pn. "...' w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006, Priorytetu 3 - Rozwój lokalny, działania 3.5 - lokalna infrastruktura społeczna i poddziałania 3.5.2 - Lokalna infrastruktura ochrony zdrowia. Poniesione wydatki na: zakup usług budowlanych, zakup wyposażenia i zakup usług ksero związanych z projektem pn. "...", służą do celów sprzedaży zwolnionej z podatku VAT (usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej PKWiU 85.11 zał. Nr 4 poz. 9 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. 54 z 2004 r. poz. 535 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r., usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, Konwent, reprezentowany przez Dyrektora Szpitala, podpisał w dniu 30 grudnia 2005 r. umowę na dofinansowanie projektu pn. "..." z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006. 1 stycznia 2007 r. Szpital został wniesiony aportem do spółki B. Sp. z o.o., stąd spółka przejęła prawa i obowiązki wynikające z umowy. Wnioskodawca nie odliczył i nie może odliczyć podatku VAT zawartego w wydatkach poniesionych na: zakup usług budowlanych, zakup wyposażenia i zakup usług ksero związanych z realizowanym projektem "...". Wnioskodawca postąpił i postępuje prawidłowo, gdyż podatek VAT w takiej sytuacji (opisanej przez spółkę) nie może być odliczony, gdyż służy działalności zwolnionej z podatku VAT (usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej PKWiU 85.11 Zał. Nr 4 poz. 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54 z 2004 r. poz. 535 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r., usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. W przypadku prowadzenia działalności polegającej na świadczeniu usług z zakresu ochrony zdrowia i opieki społecznej podatek VAT naliczony zawarty we wszystkich fakturach zakupu towarów i usług (niezależnie od tego czy zakupy były realizowane w ramach opisanego projektu, czy poza nim) nie może zostać odliczony oraz zwrócony spółce.

Zdaniem Wnioskodawcy nie przysługiwało i nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT związanego z zakupami dokonanymi w ramach realizacji ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających temu podatkowi.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie do projektu pn. "...". Projekt obejmował prace budowlane, dotyczące modernizacji bloku operacyjnego i sali zabiegowej oraz wyposażenie pracowni endoskopii w nowoczesny sprzęt do diagnostyki. Realizacja projektu obejmowała okres grudzień 2005 r. - 30 listopad 2007 r. Zakres czynności i usług, które szpital wykonywał a obecnie wykonuje Wnioskodawca w pomieszczeniach zmodernizowanych oraz za pomocą urządzeń podlegają i będą podlegać na podstawie obowiązujących obecnie przepisów, stawce zwolnionej od podatku VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność w ponad 98% zwolnioną z podatku od towarów i usług (PKWiU 85.11, na podstawie zał. Nr 4 poz. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54 z 2004 r., poz. 535 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r.), (PKWiU 86.10 art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. - usługi w zakresie opieki medycznej..., wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej). Podatek VAT, który został wykazany w deklaracjach podatkowych dotyczy działalności nie mającej bezpośredniego związku z zrealizowanym projektem w ramach ZPORR.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o tak przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż zakup towarów i usług w ramach realizowanego projektu przez Wnioskodawcę nie służył czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, bowiem w całości związany jest ze świadczeniem usług zwolnionych od podatku VAT.

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie stanu faktycznego, w którym jednoznacznie wskazano, iż usługi medyczne, na potrzeby których zostanie dokonane nabycie towarów i usług, są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystywania sprzętu nabytego w ramach projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl