IBPP4/443-542/10/EJ - Możliwość opodatkowania podatkiem VAT środków finansowych, otrzymanych z Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich, przeznaczonych w całości na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-542/10/EJ Możliwość opodatkowania podatkiem VAT środków finansowych, otrzymanych z Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich, przeznaczonych w całości na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2010 r. (data wpływu 13 kwietnia 2010 r.), uzupełniony pismem z dnia 23 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT środków finansowych otrzymanych z Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT środków finansowych otrzymanych z Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 kwietnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca został utworzony przez Związek G. w Polsce. Do jego celów statutowych należą:

1.

wspieranie działań integrujących pracobiorców różnych branż,

2.

udział w przedsięwzięciach stwarzających możliwości tworzenia nowych miejsc pracy,

3.

organizowanie pomocy prawnej pracownikom oraz organizacjom związkowym,

4.

doradztwo w zakresie objętym zadaniami związków zawodowych,

5.

popieranie i inicjowanie działań zmierzających do podnoszenia kwalifikacji zawodowych,

6.

organizowanie i wspieranie działań zmierzających do urzeczywistnienia integracji europejskiej i propagowanie Wspólnej Europy.

W celu sfinansowania działalności statutowej, rozpoczęto działalność gospodarczą. Fundacja jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 12 lutego 2010 r. Fundacja złożyła wniosek o przyznanie dotacji z Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich. Dotacja ta ma na celu sfinansowanie projektu pn. "...". Celem projektu jest podniesienie świadomości prawnej oraz zwiększenie dostępności do profesjonalnych usług prawnych w zakresie prawa pracy, prawa cywilnego, prawa konsumenckiego oraz emerytur i rent. W ramach projektu przeprowadzone zostaną 4 edycje spotkań z prawnikiem, składające się z cyklu wykładów o tematyce prawnej połączonych z dyskusją oraz indywidualnymi konsultacjami. Zakłada się, że w projekcie tym weźmie udział 368 pracowników kopalń oraz firm okołogórniczych. Spotkania odbędą się w czterech wybranych zakładach i będą one bezpłatne dla wszystkich uczestników projektu. Projekt będzie realizowany w okresie od dnia 1 lipca do dnia 30 listopada 2010 r. Środki otrzymane z Programu Obywatelskiego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich w całości przeznaczone zostaną na realizację projektu.

W piśmie z dnia 23 kwietnia 2010 r. Wnioskodawca wskazał, że dotacja ma opiewać na kwotę 58.102,20 zł (pięćdziesiąt osiem tysięcy złotych sto dwa zł). Fundacja przeznacza na ten cel 10% środków własnych, tj. kwotę 6.455,80 (sześć tysięcy czterysta pięćdziesiąt pięć zł 80/100), zgodnie z wymogami projektu. Całość środków przeznaczonych na realizację projektu to 64.558,00 zł (sześćdziesiąt cztery tysiące pięćset pięćdziesiąt osiem zł). Środki te zostaną rozdysponowane w następujący sposób:

1.

Koszty osobowe administracji i obsługi projektu 6.350,00 zł

2.

Koszty osobowe merytoryczne - wynagrodzenie ekspertów 8.000,00 zł

3.

Koszty związane z uczestnictwem bezpośrednich adresatów projektu 36.800,00 zł

4.

Koszty funkcjonowania związane z realizacja projektu 2.750,00 zł

5.

Koszty laptopa i urządzenia wielofunkcyjnego 4.800,00 zł

6.

Wyjazdy służbowe osób zaangażowanych w realizacje projektu 2.688,00 zł

7.

Wydatki na promocję projektu 3.170,00 zł

8.

Ogółem: 64.558,00 zł

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy środki otrzymane z Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 23 kwietnia 2010 r.) środki otrzymane z Programu Operacyjnego Inicjatyw Obywatelskich nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Środki otrzymane z Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich przeznaczone zostaną w całości na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu. Usługi realizowane w ramach projektu będą bezpłatne, a więc nie mieszczą się w zakresie opodatkowania przedstawionym w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlegają opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 z późn. zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (realizacji konkretnego projektu) nie podlega opodatkowaniu.

Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego wskazał, że Fundacja złożyła wniosek o przyznanie dotacji z Programu Operacyjnego Funduszu Inicjatyw Obywatelskich. Dotacja ta ma na celu sfinansowanie projektu pn. "...". W ramach projektu przeprowadzone zostaną 4 edycje spotkań z prawnikiem, składające się z cyklu wykładów o tematyce prawnej połączonych z dyskusją oraz indywidualnymi konsultacjami. Szkolenia dla wszystkich uczestników projektu będą bezpłatne. Środki otrzymane z Funduszu przeznaczone zostaną w całości na pokrycie wydatków związanych z realizacją projektu.

Reasumując, w oparciu o przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja otrzymana na realizację projektu nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl