IBPP4/443-536/11/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-536/11/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2011 r. (data wpływu 23 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 kwietnia 2011 r. (data wpływu 27 kwietnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 5 maja 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 kwietnia 2011 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 kwietnia 2011 r. znak: IBPP4/443-536/11/EJ oraz pismem z dnia 5 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest partnerem projektu pn. "..." a Liderem ww. projektu jest Gmina Miasto C. Przez infrastrukturę informatyczną rozumie się budowę sieci światłowodowej szerokopasmowej (szkieletowej) oraz sieci dystrybucyjnej. Projekt jest kompleksową inwestycją zmierzającą do poprawy infrastruktury informatycznej poprzez umożliwienie szerokopasmowego dostępu do Internetu mieszkańcom gminy. Projekt jest współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach Programu Rozwoju Subregionu Północnego. Projekt będzie realizowany przez Gminę Miasto C., która jest Liderem projektu, a Partnerami 30 jednostek samorządu terytorialnego. Pomiędzy Liderem a Partnerami została podpisana 12 listopada 2009 r. umowa o realizacji wspólnego projektu "..." w której opisane zostały obowiązki i uprawnienia Lidera i Partnerów.

Po zakończeniu realizacji inwestycji z uwagi na dużą ilość podmiotów planowane jest powołanie Związku Międzygminnego, którego zadaniem będzie zarządzanie infrastrukturą informatyczną. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu czynności, które wykonuje w oparciu o umowy cywilnoprawne dotyczące wieczystego użytkowania, dzierżawy, najmu, sprzedaży działek, jako jednostka samorządowa wykonuje również zadania o charakterze publicznym. Projekt "..." jest zadaniem publicznym (art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) i nie będzie przedmiotem działalności gospodarczej.

W piśmie z dnia 21 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca wskazał, że projekt należy traktować jako zdarzenie przyszłe, rozpoczęcie realizacji projektu było planowane na III kw. 2010 r. z podpisanej umowy z 21 grudnia 2009 r. nie wynika termin zakończenia inwestycji. Zgodnie z podpisaną umową z § 4 pkt 8 umowy w ramach realizowanego projektu będą wystawiane faktury za usługi budowlane, które będą opodatkowane 23% stawką podatku VAT. Część usług będzie wykonywana na majątku gminy, tj. budynkach, drogach. Dostawy i roboty budowlane obejmują zakup kabli światłowodowych, rur kablowych, urządzeń telekomunikacyjnych. Wnioskodawca jako partner jest zobowiązany do zabezpieczenia w swoim budżecie przypadającej na nią kwoty wkładu własnego i kosztów niekwalifikowanych oraz do pokrycia wszelkich kosztów za usługi, dostawy i roboty budowlane przypadające na partnera zgodnie ze Studium Wykonalności i dokumentacją techniczną. Gmina zobowiązuje się do zapłaty w terminie faktur wystawianych za realizację danego zakresu projektu przypadającego na partnera.

Z efektów projektu będzie korzystała jednostka Związek Gmin, która zostanie powołana do zarządzania i eksploatacji infrastruktury informatycznej po jej wybudowaniu. Wyposażenie Związku w mienie tj. powstałą infrastrukturę informatyczną nastąpi na zasadzie nieodpłatnego użytkowania. Z uwagi na nieodpłatne przekazanie majątku efekty zrealizowanego projektu nie będą generowały dla Gminy żadnego obrotu. Inwestycja ma charakter celu publicznego, oddanie jej w nieodpłatne użytkowanie Związkowi Gminnemu powoduje, że Gmina nie zachowuje własności inwestycji w związku z tym nie będzie prowadziła czynności opodatkowanej podatkiem VAT (sprzedaży Internetu, dzierżawy łącz światłowodowych operatorom telekomunikacyjnym). Założenia te wynikają z tego, że jednostki samorządu terytorialnego nie posiadają odpowiednich struktur organizacyjnych do samodzielnego zarządzania tak rozległą siecią informatyczną.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez partnera do wykonania czynności opodatkowanych. Nieodpłatne przekazanie mienia wytworzonego w ramach projektu nowo powstałemu Związkowi Gmin, które to zadanie będzie wykonywał nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów usług z uwagi na nieodpłatność tej czynności. Inwestycja ma charakter celu publicznego, oddanie jej w nieodpłatne użytkowanie Związkowi Gminnemu powoduje, że Gmina nie zachowuje własności inwestycji wobec tego nie będzie prowadziła czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

Powstałe produkty w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Na etapie "budowy infrastruktury informatycznej" nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem.

Z efektów projektu będzie korzystała jednostka Związek Gmin, która zostanie powołana do zarządzania i eksploatacji infrastruktury po jej wybudowaniu. Wyposażenie Związku w mienie tj. powstałą infrastrukturę informatyczną nastąpi na zasadzie nieodpłatnego użytkowania (nieodpłatnego świadczenia usług) na mocy stosownych uchwał organów stanowiących Gmin. Na etapie planowania inwestycji założono, że celem przewidzianych wydatków na wykonanie projektu (bez względu na rodzaj podmiotu zarządzającego powstałą infrastrukturą) nie będzie odpłatne świadczenie usług z wykorzystaniem wybudowanej infrastruktury przez Gminy. Zatem nabyte towary i usługi dotyczące przedmiotowego projektu nie będą związane ze sprzedażą opodatkowana i zwolnioną. Z uwagi na nieodpłatne przekazanie majątku efekty zrealizowanego projektu nie będą generowały żadnego obrotu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczeń i zwrotu podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w piśmie z dnia 21 kwietnia 2011 r. oraz z dnia 5 maja 2011 r.), zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego zależny jest od zakresu, w jakim nabywanie towaru i usługi wiąże się ze sprzedażą opodatkowaną. Realizacja projektu "..." nie ma nic wspólnego ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że projekt ten po zrealizowaniu nie będzie związany z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Gminę czyli podatek ten powinien stanowić koszt kwalifikowany.

Czynność nieodpłatnego przekazania mienia wytworzonego w ramach ww. projektu w części przypadającej na partnera nowo powstałemu Związkowi Gmin, które to zadanie będzie wykonywał jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Zatem przekazanie do bezpłatnego użytkowania powstałej infrastruktury informatycznej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie mienia do użytkowania będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych). Biorąc pod uwagę ten przepis oraz zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, która określa prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu, ponieważ nie zostanie spełniona przesłanka jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Ponieważ Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego kwotę podatku naliczonego to również nie posiada prawa do zwrotu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przepisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 106, poz. 675) wynika również, ze jednostka samorządu terytorialnego może w celu zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie wraz z 30 Partnerami (Gminami) realizować projekt pn. "...". Przez infrastrukturę informatyczną rozumie się budowę sieci światłowodowej szerokopasmowej (szkieletowej) oraz sieci dystrybucyjnej. Gmina jako partner jest zobowiązana do zabezpieczenia w swoim budżecie przypadającej na nią kwoty wkładu własnego i kosztów kwalifikowanych oraz do pokrycia wszelkich kosztów za usługi, dostawy i roboty budowlane przypadające na partnera zgodnie ze Studium Wykonalności i dokumentacją techniczną.

Nabyte przez Wnioskodawcę towary i usługi nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych VAT. Z uwagi na nieodpłatne przekazanie majątku efekty zrealizowanego projektu nie będą generowały dla Wnioskodawcy żadnego obrotu. Wyposażenie Związku z mienie, tj. powstałą infrastrukturę informatyczną nastąpi na zasadzie nieodpłatnego użytkowania (nieodpłatnego świadczenia usług).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

W myśl przytoczonych wyżej przepisów ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych, zadania własne Wnioskodawcy obejmują między innymi zadania w zakresie telekomunikacji jak również budowę lub eksploatację infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych.

Wobec powyższego podejmowane w tym zakresie przez podatnika (Gminę) działania mieszczą się w celu prowadzonej przez podatnika (Gminę) działalności gospodarczej. W kontekście powyższego należy uznać, że przekazanie do bezpłatnego użytkowania powstałej infrastruktury informatycznej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy - nieodpłatne przekazanie mienia do użytkowania będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych).

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Lidera i Partnerów Projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl