IBPP4/443-535/11/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-535/11/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2011 r. (data wpływu 23 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w ramach imprezy związanej z Dniami Miasta - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w ramach imprezy związanej z Dniami Miasta.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca otrzymuje dotację podmiotową przyznaną przez Organizatora na 2011 r. na podstawie Uchwały Rady Miejskiej, na realizację zadań statutowych, między innymi organizuje coroczne Dni Miasta.

Program Dni to głównie cykl koncertów znanych wykonawców i zespołów muzycznych.

Z wyżej wymienionymi zawierane są umowy.

Do końca ubiegłego roku honorarium za koncert wykonywany przez artystę nie było opodatkowane.

Od stycznia br. w związku z wprowadzonymi zmianami w ustawie o podatku od towarów i usług, honorarium za koncert wzrasta o podatek VAT w wysokości stawki 23%, przy jednoczesnym zapisie, że podatek VAT naliczany będzie zgodnie z przepisami i interpretacjami podatkowymi obowiązującymi w dniu wystawienia faktury końcowej.

Podobna sytuacja przedstawia się w przypadku wynajmu sceny, nagłośnienia i oświetlenia.

Jedynym przychodem w celu realizacji imprezy jako usługi wykorzystywanej do wykonania czynności opodatkowanych będą usługi sprzedaży powierzchni reklamowych, dzierżawy gruntu/stoiska handlowe/ oraz sponsoringu imprezy. Usługi te będą związane ze sprzedażą opodatkowaną w ramach imprezy Dni.

3- dniowa impreza odbędzie się na stadionie miejskim, rynku, w parku miejskim i przeznaczona będzie dla mieszkańców miasta i ościennych gmin. Impreza ta będzie imprezą masową, niebiletowaną. Szacuje się około 20.000 uczestników. Bezpłatna forma imprezy zwiększa aktywność kulturalną wśród społeczeństwa.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarowi usług, składającym deklaracje VAT-7 miesięcznie.

Wnioskodawca jest instytucją kultury miasta, utworzoną w celu zaspokajania potrzeb kulturalnych społeczeństwa miejskiego oraz sąsiadujących gmin, poprzez zapewnienie rozwoju kultury oraz współtworzenie wartości kulturalnych we współpracy ze społecznym ruchem kulturalnym. Jako instytucja, wpisana do rejestru instytucji kultury, prowadzi samodzielnie działalność pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno-finansowym. Działa w rozumieniu ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz statutu. Bezpośredni nadzór nad działalnością WCK sprawuje Prezydent Miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy słusznie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w ramach imprezy związanej z Dniami Miasta.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Wnioskodawca wszystkie koszty i przychody związane z realizacją imprezy dotyczącej Dni Miasta realizuje zgodnie z planem finansowym instytucji.

Konstruując pierwotny plan finansowy na 2011 r. nie było wiadomo, iż obowiązująca od stycznia br. nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług zmieni zakres zwolnień podatkowych dotyczących usług kulturalnych.W ramach przedstawionej imprezy kulturalnej honorarium każdego artysty i zespołu muzycznego reprezentowanego przez agencje artystyczne zostaje zwiększone o stawkę 23% VAT.

Sytuacja taka dotycząca zwiększenia podatku VAT w znaczny sposób utrudnia realizację budżetu instytucji kultury, ponieważ świadczenie usług przedmiotowych generuje dodatkowy wydatek, który nie był zaplanowany.

Zdaniem Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach organizowanej imprezy (Dni).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, podatnik zobowiązany jest przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu dotyczących realizowanego zadania poszczególnym kategoriom działalności: niepodlegającej opodatkowaniu i działalności opodatkowanej. Podatnik winien dokonać tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

W związku z powyższym należy mieć na uwadze, że podatnik ma prawo do odliczenia podatku w części w jakiej zakupy będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca organizuje coroczne Dni Miasta.

Program Dni to głównie cykl koncertów znanych wykonawców i zespołów muzycznych. Z wyżej wymienionymi zawierane są umowy.

3- dniowa impreza odbędzie się na stadionie miejskim, rynku, w parku miejskim i przeznaczona będzie dla mieszkańców miasta i ościennych gmin. Impreza ta będzie imprezą masową, niebiletowaną.

Jedynym przychodem w celu realizacji imprezy jako usługi wykorzystywanej do wykonania czynności opodatkowanych będą usługi sprzedaży powierzchni reklamowych, dzierżawy gruntu/stoiska handlowe/ oraz sponsoringu imprezy.

Usługi te będą związane ze sprzedażą opodatkowaną w ramach imprezy Dni.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarowi usług, składającym deklaracje VAT-7 miesięcznie.

Jak wyżej w uzasadnieniu interpretacji wskazano, istotne dla odliczenia podatku naliczonego jest przeznaczenie nabywanego towaru lub usługi, w tym wystarczający jest do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego zamiar lub intencja odnośnie wykorzystania w przyszłości danego towaru lub usługi.

Zamiar i sposób wykorzystania nabywanych na potrzeby realizacji imprezy towarów i usług jest jasno określony. Gmina będzie osiągała obroty opodatkowane podatkiem VAT z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowych, dzierżawy gruntu/stoiska handlowe/ oraz sponsoringu imprezy i będą to obroty tej jednostki. Zatem z tytułu zorganizowania imprezy Wnioskodawca będzie osiągał obroty opodatkowane podatkiem VAT.

Istnieje zatem wyraźny związek pomiędzy realizacją imprezy (a więc nabywanymi na potrzeby jej realizacji towarami i usługami), a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. imprezy, w części w jakiej zakupy będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ podkreśla, że wydając przedmiotową interpretację oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego jednoznacznie wynika, iż w wyniku zorganizowania imprezy Dni Miasta będzie osiągał obroty opodatkowane podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystania dokonanych zakupów do wykonania czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających podatkowi VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Końcowo zauważa się, że tut. organ w niniejszej interpretacji nie rozstrzyga w kwestii opodatkowania usług kulturalnych, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl