IBPP4/443-533/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-533/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2009 r. (data wpływu 20 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 czerwca 2009 r. (data wpływu 5 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w zakupionych towarach i usługach w trakcie trwania inwestycji pn. "Budowa boiska wielofunkcyjnego w sołectwie" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w zakupionych towarach i usługach w trakcie trwania inwestycji pn. "Budowa boiska wielofunkcyjnego w sołectwie". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 czerwca 2009 r. (data wpływu 5 czerwca 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina ubiega się o pozyskanie środków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, Działanie 3.4 Odnowa i rozwój wsi celem realizacji inwestycji pn. "Budowa boiska wielofunkcyjnego w sołectwie". W ramach zadania wykonane zostanie boisko do piłki ręcznej o wym. 40 x 20m, 2 (dwa) boiska do koszykówki o wym. 26 x 14 m oraz 2 (dwa) boiska do piłki siatkowej.

Na całym obwodzie projektuje się ogrodzenie o wysokości 4,00 m wraz z dwoma wejściami.

Inwestycja będzie wykonywana w ramach zadań statutowych Gminy, a po jej zakończeniu Gmina pozostaje jej właścicielem.

Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych.

Elementem niezbędnym do pozyskania środków jest złożenie przez beneficjenta czyli Gminę oświadczenia o braku możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupionych w trakcie trwania inwestycji towarów i usług, a w konsekwencji uznanie tego podatku za wydatek kwalifikowany w rozumieniu Rozporządzenia Rady (WE) nr 1084/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego Fundusz Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1164/94 oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999.

Ponadto w piśmie z dnia 3 czerwca 2009 r. Wnioskodawca poinformował, że interpretacja dotyczy tylko podatku VAT, natomiast informację o podatku dochodowym podano jedynie informacyjnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 3 czerwca 2009 r.):

Czy Gmina będzie miała możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w zakupionych w trakcie trwania inwestycji pn. "Budowa boiska wielofunkcyjnego w sołectwie" towarach i usługach.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 3 czerwca 2009 r.), Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w zakupionych w trakcie trwania inwestycji towarach i usługach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, Działanie 3.4 Odnowa i rozwój wsi zamierza zrealizować inwestycję pn. "Budowa boiska wielofunkcyjnego w sołectwie".

Inwestycja będzie wykonywana w ramach zadań statutowych Gminy, a po jej zakończeniu Gmina pozostaje jej właścicielem.

Zrealizowana inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych.

Zatem stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wobec powyższego nie będzie przysługiwało Gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. "Budowa boiska wielofunkcyjnego w sołectwie".

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl