IBPP4/443-531/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-531/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2011 r. (data wpływu 23 marca 2011 r.) uzupełniony pismem z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 13 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu w ramach działania 4.31 "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu w ramach działania 4.31 "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 13 maja 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP4/443-513/11/AW z dnia 4 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Stowarzyszenie przystąpiło do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, przepisów wykonawczych do tej ustawy oraz przepisów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W celu realizacji projektu - wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju w latach 2009-2015 Stowarzyszenie ponosi koszty związane z działaniem 4.31 "...". Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym, dlatego nie składa deklaracji VAT-7. Nie prowadzi zarobkowej działalności gospodarczej.

Jednym z głównych celów statutowych Stowarzyszenia jest realizacja projektu wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju w latach 2009-2015, który realizowany jest przez następujące działania:

* prowadzenie działalności informacyjno-promocyjnej na temat programu LEADER i działalności Lokalnej Grupy Działania na terenie objętym Lokalną Strategią Rozwoju,

* mobilizowanie ludności do wzięcia aktywnego udziału w procesie rozwoju obszarów wiejskich położonych w gminach objętych Lokalną Strategią Rozwoju,

* prowadzenie bezpłatnych szkoleń aktywizujących społeczeństwo do podejmowania inicjatyw lokalnych,

* wybór projektów zgodnych z Lokalną Strategią Rozwoju i ich rekomendacja do Urzędu Marszałkowskiego, jako tych do dofinansowania,

* prowadzenie przez biuro bezpłatnej działalności informacyjno-doradczej dla potencjalnych beneficjentów.

Z efektów projektu skorzystają lokalni przedsiębiorcy, gminy, instytucje kultury, kościoły lub inne związki wyznaniowe, organizacje pozarządowe o statusie organizacji pożytku publicznego, osoby fizyczne, zgodnie z kryteriami wyboru poszczególnych działań programu LEADER. Otrzymują oni dotacje z EFFROW w postaci działania w myśl stosownych rozporządzeń. Zatem końcowym efektem realizacji projektu będzie zrównoważony rozwój obszarów wiejskich obszaru Lokalnej Grupy Działania poprzez dofinansowanie projektów ze środków bezzwrotnej przemocy zagranicznej.

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizowanej operacji nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Stowarzyszenie.

Dokonane nabycia towarów i usług zostały udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca figuruje Lokalna Grupa Działania.

Efekty projektu wdrażania Lokalnej strategii rozwoju w latach 2009-2015 nie będą przedmiotem sprzedaży, będą rozpowszechniane nieodpłatnie dla wszystkich chętnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt iż nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7 i nie prowadzi zarobkowej działalności gospodarczej w związku z tym nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu.

Prawo to przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako "podatnicy VAT czynni", składający deklaracje VAT-7. Zatem nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu w ramach działania 4.31 "...", jest to projekt jako działanie organizacyjne o charakterze informacyjno-promocyjnym i doradczym nie generuje żadnych przychodów, a Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, póz, 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towar i usługa są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1, a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika. Prawo to przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako "podatnicy VAT czynni", składający deklaracje VAT-7. Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywanie towarów i usług, bowiem Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a ponadto dokonane w ramach realizacji projektu zakupy nie będą miały żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt w ramach działania 4.31 "...".

W ramach projektu Stowarzyszenie:

* prowadzi działalność informacyjno-promocyjną na temat programu LEADER i działalności Lokalnej Grupy Działania na terenie objętym Lokalną Strategią Rozwoju,

* mobilizuje ludności do wzięcia aktywnego udziału w procesie rozwoju obszarów wiejskich położonych w gminach objętych Lokalną Strategią Rozwoju,

* prowadzi bezpłatne szkolenia aktywizujące społeczeństwo do podejmowania inicjatyw lokalnych,

* wybiera projekty zgodne z Lokalną Strategią Rozwoju i rekomenduje je do Urzędu Marszałkowskiego, jako te do dofinansowania,

* prowadzi przez biuro bezpłatną działalność informacyjno-doradczą dla potencjalnych beneficjentów.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym, dlatego nie składa deklaracji VAT-7.

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizowanej operacji nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Stowarzyszenie.

Dokonane nabycia towarów i usług zostały udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca figuruje Lokalna Grupa Działania.

Efekty projektu wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju w latach 2009-2015 nie będą przedmiotem sprzedaży, będą rozpowszechniane nieodpłatnie dla wszystkich chętnych.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu w ramach działania 4.31 "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl